Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Gibson Les Paul Custom 1980


Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Presset økonomi i Norge - svært lav kronekurs -høy gjeld -  lavere kjøpekraft (spesielt i utlandet)  . Merkes overalt og masse konkurser rundt om . Og mange av de som har godt med penger er ofte de flinkeste til å presse priser ned hos desperate selgere . Dessuten er det et lite marked i Norge .

Sant. De to siste highend-gitarene jeg kjøpte fikk jeg for priser som ikke har noe som helst med verdiene man opererer med på f.eks. Reverb. Uten pruting fra min side. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, larseko skrev:

Nei, ingenting. Annet enn at det er en vintage custom som ser ut til å være av ganske bra årgang. Ikke _så_  høy inngangsbillett til vintage-markedet, liksom. Det norske markedet ser ut til å generelt ligge mye lavere enn reverb osv.

En 1980 Les Paul er ikke "vintage".

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vrient å definere hva som er vintage i gitar-verdenen men Reverb.com har denne definisjonen: 

What is a vintage guitar?

While an antique is defined as an object over 100 years old, there's no strict chronological definition of what makes something vintage. Typically, though, guitars around 30 years old or older fall into that category, and even newer instruments will often be labeled as such by sellers. In the wine world, vintage can refer to anything of a certain quality, and there are some who take the same perspective with guitars. On Reverb, we usually consider anything made prior to 1980 as being vintage.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Hanspanzer said:

In the wine world, vintage can refer to anything of a certain quality, and there are some who take the same perspective with guitars.

Slik har jeg alltid prøvd å bruke begrepet. Mener også dette er den mest fruktbare måten å snakke om vintage på, og noe folk som diskuterer og snakker om gitarer kan prøve å identifisere i fellesskap, dvs å identifisere gode årganger/perioder/batcher av RG'er, PRS'er, Fendere, Schectere, Burnys  osv.

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, blaamann skrev:

Slik har jeg alltid prøvd å bruke begrepet. Mener også dette er den mest fruktbare måten å snakke om vintage på, og noe folk som diskuterer og snakker om gitarer kan prøve å identifisere i fellesskap, dvs å identifisere gode årganger/perioder/batcher av RG'er, PRS'er, Fendere, Schectere, Burnys  osv.

Veldig mange (også Reverb, tydeligvis) setter en aldersgrense på begrepet vintage. 30 år altså. Å bruke begrepet vintage fører som oftest med seg høyere priser. Det gjør at mange gitarer får en unaturlig høy pris bare for at de er over 30 år gamle. Det medfører at spesielt Fender og Gibson fra '70-tallet prises veldig høyt, selv om de fleste erkjenner at de langt fra har kvalitetene til gitarene fra '50 og '60-tallet. (og sannsynligvis, til og med senere utgaver.) Vi snakker da om pre CBS Fender og pre Norlin Gibson. Det er ingen tvil om at det finnes mange gode eksemplarer av både Fender og Gibson fra denne epoken, men generelt sett har de ikke de kvalitetene man ønsker, og det blir da feil å kalle de vintage. Det virker likevel som om at flertallet ikke er enig med meg, så da er det vel bare å bøye av seg hatten og spise den. 😉

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Audun skrev:

Veldig mange (også Reverb, tydeligvis) setter en aldersgrense på begrepet vintage. 30 år altså. Å bruke begrepet vintage fører som oftest med seg høyere priser. Det gjør at mange gitarer får en unaturlig høy pris bare for at de er over 30 år gamle. Det medfører at spesielt Fender og Gibson fra '70-tallet prises veldig høyt, selv om de fleste erkjenner at de langt fra har kvalitetene til gitarene fra '50 og '60-tallet. (og sannsynligvis, til og med senere utgaver.) Vi snakker da om pre CBS Fender og pre Norlin Gibson. Det er ingen tvil om at det finnes mange gode eksemplarer av både Fender og Gibson fra denne epoken, men generelt sett har de ikke de kvalitetene man ønsker, og det blir da feil å kalle de vintage. Det virker likevel som om at flertallet ikke er enig med meg, så da er det vel bare å bøye av seg hatten og spise den. 😉

Mange som blander med begrepet veteran (tror jeg). Alle kjøretøy er veteraner etter 30 år... nicht det samme som vintage. Min 1992 MIJ fender Strat er da altså IKKE vintage om noen få år. Ikke min gamle 67/68 Arai 1402T fra Korea er heller ikke vintage... 

Endret av Griffin
Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, Griffin skrev:

Mange som blander med begrepet veteran (tror jeg). Alle kjøretøy er veteraner etter 30 år... nicht det samme som vintage. Min 1992 MIJ fender Strat er da altså IKKE vintage om noen få år. Ikke min gamle 67/68 Arai 1402T fra Korea er heller ikke vintage... 

Det er liksom det jeg også mener, men...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om ikke mange ser på vintage som en kontrast til moderne? Det er snakk om å fremheve den "gode, gamle følelsen". Ikke nødvendigvis noe som styres av alder hele tiden. Vintage tror jeg fort mange ser på som noe som er pre de nye, moderniserte modellene. Ikke antikk, for de er fremholdt som gammeldags. Men "det var like bra - om ikke bedre - før". Gitaren jeg kjøpte er ikke vintage for meg, men jeg kan fort forstå at man i salgsøyemed fremhever den som det for å gi inntrykk av det gamle gode alt var bedre før som en del nostalgikere og retronisser (som mange av oss?) faller for. 

Enniveis; en feiende flott fjøl, synes nå jeg. Skal få lagt ut noen bedre bilder. Har faktisk også klart å kjøpe ny ringedings, så nå har jeg kamera som funker. 🙂

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei 40 å er kanskje ikke vintage med tanke på den opprinnelige gullalderen til Gibson. Samtidig ser det ut som 80-82 er en fin periode etter Norlin, før weght relief og sånt. Uten å ta diskusjonen om det har praktisk betydning, ville jeg kanskje tro det gjør denne perioden attraktiv for mange og aspirerende samlere og utøvende. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæng. Hjelper mye med ny ringedings, når kameraene nå er så grandiose at de tar alt for høyoppløselige bilder. Og som den gamle gubben jeg er, orker jeg ikke komprimere de. Her skulle det lagt en sjø av kule close-ups og virtuell tung mykgitarporno. Dere får nøye dere med halsovergangen til headstock. Halsen er ulakkert. Trolig fra fabrikk. 

Det er chainsaw mk ii kasse og tidlige Tim Shaw pups. Nydelig action og masse bånd igjen. Ibenholt gripebrett og minst fem kilo med treverk. Bortsett fra vekta er den lettspilt så det holder. 😁

IMG_20191109_170122.jpg

Endret av Mad Season
Kommafeil
  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.11.2019 den 11.37, larseko skrev:

Nei 40 å er kanskje ikke vintage med tanke på den opprinnelige gullalderen til Gibson. Samtidig ser det ut som 80-82 er en fin periode etter Norlin, før weght relief og sånt. Uten å ta diskusjonen om det har praktisk betydning, ville jeg kanskje tro det gjør denne perioden attraktiv for mange og aspirerende samlere og utøvende. 

Norlin eide Gibson til 1986.

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Audun skrev:

Norlin eide Gibson til 1986.

Ja, stemmer det. Dårlig faktasjekk av meg. Men de sluttet med pancake-kropper og sånt rundt 80, eller?  Har tråkka skikkelig i salaten her skjønner jeg 😂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
33 minutter siden, larseko skrev:

Ja, stemmer det. Dårlig faktasjekk av meg. Men de sluttet med pancake-kropper og sånt rundt 80, eller?  Har tråkka skikkelig i salaten her skjønner jeg 😂

Det stemmer at Gibson gikk bort fra noen av de kostnadsbesparende produksjonsmåtene ja. Pancake gikk de vel bort i fra i '77 tror jeg. Litt senere forsvant også 3-piece halser på LP. Du har nok også rett i at Les Paul på slutten av '70 - begynnelsen av '80 har et generelt bedre rykte enn tidligere på '70. Vil ikke si at det er så mye salat som er tråkket i stykker... ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg laget en enkel jig for sliping av scarf joint på halsen /headstock.  Den kan enkelt justeres til hvilken grad jeg vil ha, her f eks, 10 grader.
    • Man husker vel ikke Gallien Krugerne på mikrofonstativ fra tidlig 90-tall, gjør man vel....? Tinnitus, velkommen inn!
    • Smart påfunn. Vi har jo ikke ører i kne-hasene selv om det ser sånn ut live av og til. Vi skrur opp til vi hører oss selv bra og skjønner ingenting når lydmannen som får hele trøkket midt i fleisen ber oss skrue ned. Been there, done that
    • Jeg har jobbet med barn og musikk. Jeg har mange ganger tatt med meg valnøtter inn i undervisningslokalet, latt elever knekke nøtter forsiktig, og så bedt de sette en  halv nøtt inn i munnen mellom leppene og tennene, og så bruke den andre halvparten til å "spille" sanger. God trening for gehør og rytmeforståelse. Bonusen er selvsagt at man kan spise innmaten. Med våre dagers allergier, kan man ikke lenger gjøre dette. Dessuten er det etter hvert en tradisjon at man skal spørre om uvesentlige detaljer man kan se.  Der har jeg i det minste gjort min plikt. La meg avslutte med at jeg synes dette var veldig godt laget. Musikalitet, produksjon, egenart og så videre er i en egen klasse, slik jeg ser det.
    • Ja, jeg tror det er en Twisted og en Broadcaster (sorry, skrev feil i opprinnelig post) i min også. Kan ikke si jeg er dypt imponert, men de funker nå. Den andre telen jeg har er en mer metallinspirert Fernandes, så jeg får i alle fall litt variasjon her. Artig å spille saaaaakte, sløy blues med den. De kan jo alltids byttes. Lurer på en Little 59 i broposisjon. Men vi får se.  Har ikke noe særlig til overs for S-1 enda, men halsen er faktisk svært behagelig. Dybden kombinert med at den ikke er så bred tror jeg gjør den god til mine hender. Jeg sliter litt med smale halser om de er tynne, og brede halser om de er tykke. Dette er liksom en fin hybrid som passer.  Så alt i alt er den helt ok. Halsen overraskende behagelig. Og hardware kan jeg leke litt med etterhvert. Tipper S-1 og mikkene går etterhvert. Så får vi ta det fra der. Men det haster ikke. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.