Gå til innhold
asgeiro

Underlig problem med kombinasjon semi-hollowbody, lydkort og Logic Pro

Anbefalte innlegg

Hei!

Har eit utruleg rart problem. Bruker Logic Pro X, Steinberg UR-22 og ein iMac til å spille inn demoer på. Har fungert problemfritt, heilt til eg kjøpte meg ein Gretsch semi-hollowbody (G2655T). Den kombinasjonen går dårlig overens. 9 av 10 crunch eller distortion-valg i Logic fungerer ikkje. Det blir bare vanlig clean lyd uten effekter. På dei få distortionvalgene som virker, er lyden veldig av og på og det kommer ein pulserende skurrelyd som blir med på opptaket. Bytter eg til ein annen gitar, fungerer alt. Kobler eg Gretschen til ein forsterker, er alt fint. Så det er verken noe feil med gitar, kabel, lydkort, maskin eller Logic. Kva i alle dager kan være problemet? Hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres merkelig ut ja.

Virker andre effekter enn distortion (delay, reverb, chorus, etc)? Min første tanke er at det er output fra gitaren som er lavere, og rett og slett ikke driver vrengeffektene like hardt. Hva er den andre gitaren du bruker?

Skurrelyden kan være dårlig jording i gitaren. Kommer og går den hvis du tar på forskjellige metalldeler på gitaren?

Endret av Naigewron

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dei fleste av effektene son ligger under "Crunch", virker heller ikkje. Høres ut som når du har valgt gitar som spor, men ikkje valgt effekt enda. Har testa på akkustisk gitar og på lap steel. Har ingen andre vanlige el-gitarer hjemme, men skal prøve å få lånt ein i løpet av helga og sjekke. Har ikkje merka noe forskjell på lyd om eg tar borti noen metalldeler, men skal skjekke når eg kommer hjem. Stikker bortom Gitarhuset etterpå og hører om output på gitaren. Takk for tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg kjennskap til akkurat den gitaren, men Gretsch har oftest et litt annerledes volum/tonekontrollsystem enn det mange er vant til. Er du sikker på at begge volumknottene er skrudd helt opp? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Har skrudd på Master Volum, Master Tone, volumet til begge pick-upene, alle posisjonene på treveisbryteren og ulike kombinasjoner av dette. Skjønner bæret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror løsningen er å fyre opp en gammel Tweed, skru opp til 11, og mic'e opp ampen😁

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en Jeff Beck Strat for noen år siden. Kjempegod å spille på så det ble nå ett impulskjøp... men jeg bytta mikker for jeg fikk ikke noe vreng om jeg så satte en OD mellom gitar og amp... i beste fall litt lett knekk. Nydelige cleans da... pussig iom. at de pickupene skal være litt hotte.

En stund senere hadde en kompis testa en annen JB i butikk og han kjente ikke igjen beskrivelsen. Så jeg dro å testa selv og riktignok... pickupene er hotte de. Lett å dra ampen... så jeg kjøpte noen nye pickuper av den typen som skal være i JB Straten og voila...

Moralen i historien er: Funker pickupene som de skal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av RawCutMusic
      Hei. 
      JEG TRENGER DERES HJELP FOR Å FINNE HVILKE UTSTYR JEG SKAL KJØPE

Jeg har holdt på med musikk i mange år men aldri satt meg for godt inn i produskjon.
      Jeg har en del erfaring fra amatør studio men har aldri kludret for mye i programmene selv.

Vil nå bruke `litt` penger på å sette opp et enkelt men bra studio.
      Jeg har ca 19.000,- tiljengelig og skal for dette kjøpe meg Mac, software, mic og headsett
      Utstyret jeg har er M-Audio BX12 monitorer og Focusrite Saffire 6 lydkort.
      Også har jeg et par skjermer som kan brukes hvis jeg skal gå for et av alternativene.

Jeg ønsker å kunne flytte meg rundt etter hvor jeg er, har derfor sett for meg Macbook Pro og Logic Pro x.
      Headsett har jeg sett på disse (Beyerdynamic dt770, krk 6400, AKG av et slag) Jeg trenger headsett som ikke `lekker` lyd
      Men ser nå at jeg tror jeg får en middels Macbook pro pga pris å har derfor sett etter andre alternativer, jeg legger ved de tre alternativene jeg har sett på.
      (Musikken jeg spiller er noe typ The Weekend style musikk. Blues og Country.
      Jeg skal spille inn akustisk, elektrisk gitar, piano og synge.)
      JEG ØNSKER IKKE PC, DA JEG SKAL HA LOGIC PRO X
      1. 15.880,-
      13-tommers MacBook Pro – sølv
      Legg til i Favoritter 2,7 GHz tokjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,1 GHz 8 GB 1866 MHz minne 128 GB PCIe-basert SSD Intel Iris Graphics 6100 To Thunderbolt 2-porter Bakbelyst tastatur (norsk) og brukerhåndbok (norsk) Logic Pro X 2.  14.039,- (Her må jeg kjøpe software utenom) 
      Mac mini
      Legg til i Favoritter 3,0 GHz tokjerners Intel Core i7 (Turbo Boost opptil 3,5 GHz)
      8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM 1 TB Fusion Drive Intel Iris Graphics Brukerhåndbok (Norsk) Magic Mouse 2 3. 16.880,-
      21,5-tommers iMac
      Legg til i Favoritter 2,8 GHz firekjerners Intel Core i5-prosessor, Turbo Boost opptil 3,3 GHz 8 GB 1867 MHz LPDDR3 1 TB Serial ATA-harddisk med 5400 o/min Intel Iris Pro Graphics 6200 Magic Mouse 2 Magic Keyboard (norsk) og brukerhåndbok (norsk) Tilbehørsett Logic Pro X  
    • Av Lawson
      Hei. Er i ferd med å kjøpe et lite hjemmestudio, å ser nå etter lydkort. 

Har lyst på pro tools, eller noe annet på samme linje (PC), så lurer på det er et lydkort som ikke er helt "happy meal kvalitet", å kommer med software som er godtatt i semi-pro/pro scenen? 
    • Av Affen
      Selvom jeg kjører både input og output level på Amplitube på minimum, samt minimum input på lydkortet, så clipper
      lyden når jeg spiller inn. Gitaren står på maks, for evt. vreng cleanes opp når jeg skrur ned.
      Hjeeelp!!!
      Hva gjør jeg feil?
    • Av mr quick
      For de som husker det, kjøpte jeg for litt siden en Fender Starcaster. Denne hadde produksjonsfeil og Fender var dårlige på å svare(dvs. ikke i det hele tatt), så jeg ga den tilbake til 4Sound Kvadrat(kjøpt i Stavanger), som har vært ellers veldig hjelpsomme i prosessen. Da jeg var og ordnet papirarbeidet så la jeg merke til det jeg trodde var en ny type Les Paul med større kropp, men fikk forklart at det var en hul ES. Jeg prøvde den og fikk akutt GAS. Den hørtes akuratt ut som Carltons 335, jeg måtte ha den. Med hjelp fra 4Sound Kvadrat(kudos til dem) fikk jeg en nedbetalingsplan ordnet, og nå er jeg stolt eier!

Ser ut som en LP, men er endel større og er såklart hul. Nydelig treverk i hals, sider og bak, med buing front og bak. Pickupene er Gibsons Burstbuckere, som er laget etter "vintage oppskrift", kort sagt. Bridgemikk river godt i Fender rørforsterker og halsmikk er fyldigere enn Della Reese. Høres helt fantastisk ut
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.