Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til nybegynner


Knopfler-Kay

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har vært fan av Mark Knopfler og Dire Straits i årevis og jeg driver den norske Mark Knopfler Fanklubben, www.mkfanklubb.net

Jeg vil nå starte med å spille gitar selv og trenger da hjelp til å finne en gitar som passer til meg som nybegynner.

Kom gjerne med tips og nettsider.

Håper på snarlig hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hvor mye du er villig til å legge ned i din nye interesse :)

Du kan gjøre som meg da jeg bestemte meg for å begynne å spille igjen etter laaaaang pause for kort tid siden; stakk innom Hagstrøm i Bergen og kjøpte en billig Morgan strat-kopi med en liten Roland forsterker, ca 3 lapper - funker helt greit til mitt bruk (spiller ca en time om dagen tenker jeg), og om jeg plutselig finner ut at det ikke er noe for meg å spille likevel, har jeg ikke kasta penger ut vinduet. Handleturen tok vel ca 15 minutter, hvorav 9 av dem bestod av å vente i kø på å slippe til.

Alternaltiv to er å tråkke rundt i en gitarsjappe og prøve litt forskjellige gitarer i den prisklassen du vil handle i før du bestemmer deg, slik at du får spilt litt forskjellig og høre forskjellen i lyd. Eneste måten å finne den "rette" gitaren, egentlig. Er strengt tatt det jeg burde gjort selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jiwestone-gitarene ser utrolig jalla ut, ville heller ha gått for en brukt japse-gitar. På vintagegitar.no har de en finfin Takamine inne til 3500 kroner (koster vel rundt 14-15.000 i veiledende pris ny), har hatt litt skader (og det synes), men den er visst helt spillbar. Prisen er ihvertfall uslåelig hvis du driter litt i utseendet (og nei, den ser ikke sååå ille ut). Lyden er ihvertfall garantert god, og jeg foretrekker ihvertfall Takamine når det gjelder spillbarhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine er best, DERSOM du har tenkt å spille plugged kassegitar. Vet du med deg selv at du kommer til å spille mere uten amp ville jeg gått for noe annet.

Prøv deg frem.. Jeg tror jeg har skrevet kjøpegitarbruksanvisningen mange ganger her, så jeg orker ikke ta den igjen.. Men den har noe med McDonalds og en del prøving å gjøre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine er best' date=' DERSOM du har tenkt å spille plugged kassegitar. Vet du med deg selv at du kommer til å spille mere uten amp ville jeg gått for noe annet. [/quote']

Nå har det seg slik at denne Takaminegitaren er skambillig også, og det er vel liten tvil om at den spiller fletta av nye gitarer i tilsvarende prisklasse, ihvertfall hva lyd og kvalitet angår. Spillbarheter er dog en smakssak. Forøvrig funker Takamine svært bra unplugged også, selv om de er bra i amp, betyr ikke det at de er dårlige utenm tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri sagt.. Men det jeg sier er at Takamine vinner hos de fleste, når det gjelder "plugged"... Unplugged sier mange at Takamine taper litt. Ikke at de på noen måte "suger", men at her har andre merker klart å kapre folkemengden og selgerne bedre..

Om du fikk noe ut av det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.