Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inlays til gammel Les Paul-kopi


Anbefalte innlegg

Morn! Kjøpte meg nettopp en gammel Burny med behov for litt TLC. Det er en 1975-modell, FLG-100, så en av de første. Dessverre viser det seg at innleggene stikker opp en hel del enkelte steder, og jeg hadde håpet på å bare varme dem opp, løsne, renske opp og lime på plass igjen. Etter å ha løsnet første innlegg, som fikk svak bananform feil vei, ser jeg at innlegget ble helt hvitt av varmebehandling (loddebolt og liten våt fille som jeg passet på å holde unna binding og bånd). Jeg lurer på om ikke det enkleste rett og slett blir å kjøpe et nytt sett med innlegg. Opprinnelig er jeg ganske sikker på at både disse gitarene, og originalen (LP Standard) på tiden hadde "mother of toilet seat"/celluloid, så det mest riktige blir kanskje å bruke det. Det beste hadde selvfølgelig vært å finne noen som matchet de andre innleggene, slik at jeg muligens hadde sluppet unna med å skifte bare noen av dem. 

Nå har jeg sett noen videoer hvor de installerer nye innlegg. Det virker som de fleste bruker ekte perlemor, som er ganske greit å slipe til. Er celluloid ev. like greit å jobbe med? Er det noen som har anbefalinger til svakt "aged" innlegg? Ev. andre tips?

Det er mulig jeg kan slipe til de gamle innleggene slik at de passer igjen også. Regner kanskje med at det hvite belegget som ble etter at jeg varmet dem opp lar seg slipe ned, men er også redd for at de skal sprette ut til sin konkave form (sett ovenfra) igjen hvis jeg klemmer dem ned og limer med superlim.

 

 

1 fret inlay burny.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med hele plater/ark med celluloid materiale vs ferdige sett? Innleggene her er nok ikke helt identiske med originale LP innlegg, men kanskje 1 mm lavere enn de jeg finner på nettet, og 2 mm smalere. Er det greit å trimme ned med kniv, eller bedre å bare forme fra ark ut fra de gamle innleggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja, at det antenner lett kan jeg skrive under på, da jeg i går varmet opp et innlegg jeg hadde tatt opp for å kunne forme det litt med fingrene. Det kom en liten gnist ut av varmepistolen, og *poff* innlegget var i full fyr. Kan tyde på at det er nitrat-celluloid, da nyere plast/akryliske innlegg bare smelter (har jeg hørt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok, da fikk jeg inn en pakke med inlays fra USA og har prøvd å forme til. De var litt oversize både ene og andre veien, men slipte ned langsida en snau mm og skrapte inn sidekonturene med en liten skalpell. Det var ganske lett å få til. Deretter pusset jeg yttersiden av innlegget mot 80-papir mot innsiden av en elastisk søplebøtte for å få en tilnærmet 12" radius  så innlegget passer rett inn. Så blir spørsmålet hvordan en best gjør det med å fylle opp tomrom og slipe til innleggene når en har fått dem på plass. Siste finpussen. Tar gjerne tips der. Tenkte å bruke superlim (klart). Mener det har sånn aksellerator(?) som følger med også (sånn stor og liten flaske en får kjøpt på Biltema). 

IMG_20191028_182244.jpg

IMG_20191028_210954.jpg

IMG_20191028_211042.jpg

IMG_20191028_211050.jpg

IMG_20191028_213345.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Da har vi kommet litt videre her. Alt begynner å ta form, inlays ble ikke altfor gale. Pen gitar. Nå må jeg bare finne ut om jeg vil ha plekterbrett eller ikke, og fikse bridge-pickup. Den låter veldig svakt, og måler 1.6kOhms, mot 7.7 på halspickup (er identiske pickuper, i følge stempling). Tenkte jeg skulle åpne opp og se, men er det noe håp? Skulle ikke 1 defekt coil gitt ca 3-4 kOhm? 1.6 virker veldig lite, synes jeg. 

Har bytta ut alt av pot-er til 500A, og slengt inn noen halvgreie kondensatorer og koblet på gammel LP-måte. Bryter burde nok skiftes på sikt, men den jeg hadde liggende var litt i korteste laget, så måtte bare bruke den gamle (men den virker). 

IMG_20200409_193722.jpg

IMG_20200409_193413_1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.