Web Analytics
Jump to content

Coil tap/coil split - litt forvirra nå

Recommended Posts

Jeg får jo av og til mail fra den butikken i Torggata som har så dyre varer at jeg ikke tør gå inn der en gang.

I dagens fristelser stod det bl.a. "Pickupene er Gibson sine egne 490R og 498T med mulighet for coil-tap via push-pull knotter."

Da ble jeg litt forvirra. er ikke coil-tap noe som gjøres med singlecoils?

Og hvis de mener coil-split, kan man gjøre det med alle humbuckers?

Alle pickuper kan i teorien tappes, men de mener nok helt sikkert coil split. Tap/split brukes (feilaktig) litt om hverandre.

Humbuckere kommer med enten 2 eller 4 ledere i kabelen. For å splitte trengs 4 ledere slik at du kan koble hver spole individuelt. 

Du trenger nye potmetre og en loddings. Gjør du det selv koster det ikke mange hundringsene.

Det du må spørre deg selv om er: Er dette en funksjon jeg har savnet på gitaren min? Hvis svaret er "tjaaææ" kan du vente litt, og spørre deg selv det samme spørsmålet igjen om, la oss si en uke. Da tenker jeg du har skjønt at du egentlig må ha en ny gitar for å få den lyden du tror du ville ha fått med coilsplit.

Sånn.

• Like 2
  • Haha 2

Kanskje. Gibson bruker både 2 og 4 ledere. Min Les Paul studio med samme pickups har bare 2 ledere, jeg mistenker at de fleste pickups fra fabrikken har det med mindre modellen leveres med coil split. 

Det er mulig å bytte kabel fra 2 til 4 på pickups hvis du er veldig fingernem, men det er mye enklere å bare bytte pickups.

• Like 1

Jeg syns det er litt kult med splittet neck humbucker sammen med en clean Boost. Har det på 2 av gitarene. Men om det er nødvendig, er en annen sak. Ville hvertfall ikke betalt tusenlappen for å få jobben gjort. Kjekt å ha, men hadde fint klart meg uten 😊

På 7.10.2019 den 15.20, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Jeg får jo av og til mail fra den butikken i Torggata som har så dyre varer at jeg ikke tør gå inn der en gang.

I dagens fristelser stod det bl.a. "Pickupene er Gibson sine egne 490R og 498T med mulighet for coil-tap via push-pull knotter."

Da ble jeg litt forvirra. er ikke coil-tap noe som gjøres med singlecoils?

Og hvis de mener coil-split, kan man gjøre det med alle humbuckers?

Tap er å 'tappe' ut en del av viklingene i en pickup; split er å 'tappe' ut hele den ene coilen i en humbucker. Split er en form for tap.

Edited by OsamaFetLaden
  • Like 2