Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rens og vedlikehold av gitar


mada1906

Anbefalte innlegg

Hallo hallo. I søndagens kjedsomhet fant jeg ut jeg skulle "rehabilitere" en gammel koreaner som såvidt har blidd rørt siden man bare covra metallica.

Nye og forsterkede strap-holders, nyvasket kropp og rens av hals (i mangel av stålull og sitronolje ble det lightergass og bankkort).

Ser allerede mye bedre ut, men syntes det var for tidlig å sette på nye strenger. Skal selvfølgelig olje halsen før den tid også.

Det jeg trenger hjelp med. Noen som har noen gode anbefalinger til produkter for å rense kroppen skikkelig ? Framkommer dårlig på bildene, men under der det var tusjet og malt diverse skriblerier ser man hvor fin perlemorlakken var en gang i tiden (merkelig at lakken ellers har gulnet såpass bare i hard-casen?). Har prøvd det meste av produkter jeg hadde hjemme, bil-avfetting 😬 inkludert, uten hell. Er det mulig å få tilbake den opprinnelige fargen uten å ødelegge lakken ?

Tar også imot tips for best mulig måte å fjerne klistremerket.

 

Takker for alle svar.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har renset halsen godt, så ser jeg ikke behovet for å bruke olje. 

Man bruker olje primært for å løsne smuss, ikke for at treverket skal trekke til seg oljen 😊 bruker selv bankkort og Dunlop 65 lemon oil, funker fint til å rense halsen, men heller ikke anbefalt å bruke for ofte og for lenge om gangen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja nafta (lighterbensin)  syns jeg funker heller dårlig på klistermerker - jeg bruker olje som er beregnet på å fjerne klistermerker . Min type er fra USA men Biltema-Jula-Claes har sånt vanligvis . Jeg fjernet nylig et digert klistermerke på en gitar med klisterolje + negler til å skrape løs uten å skade lakken . Tok ca. 1 time å få det helt rent . En kan bruke en hårføn og varme opp litt så klisteret mykner .

De fleste vil jo ha den gulna hvitfargen på Fender/Gibson .....om du vil ha den hvitere må del vel sterk rubbing til pluss masse polering , men det kommer vel an på hvor dypt i lakken den gulner ( og hvor tykk lakken er) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2019 den 20.15, Troll skrev:

Hvis du har renset halsen godt, så ser jeg ikke behovet for å bruke olje. 

Man bruker olje primært for å løsne smuss, ikke for at treverket skal trekke til seg oljen 😊 bruker selv bankkort og Dunlop 65 lemon oil, funker fint til å rense halsen, men heller ikke anbefalt å bruke for ofte og for lenge om gangen. 

 

Hvis man bruker lighterbensin eller "lemonoil" for å rense rosewood gripebrett tørker det ut treverket, da rosewood som regel er ubehandlet (ulakkert). Da kan det være lurt å bruke en bore-oil for å mette treverket etterpå.

Såkalt sitronolje er også ofte petroleumsbasert, og trenger i liten grad inn i treverket, men legger seg oppå, så det er egentlig ikke en optimal behandling.

Mange mener det er korksnifferi og latterlig, men jeg har brukt fret-doctor bore oil i mange år, og er veldig godt fornøyd med den. (for å olje opp etter rens, eller vanlig vedlikehold...)

Kjøpte en flaske på 30ml. for over 10 år siden, og har fortsatt en kvart flaske igjen (Da har jeg også brukt av den de gangene jeg har gjort "oppussingsjobber" på gitarer for venner).

Men som nevnt, bør man ikke olje for ofte. En gang i året er intervallet jeg har brukt, uten at jeg sier at det er fasit på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye bra svar her, spesielt de to siste (😅).

Fikk gjort en rimelig grei jobb på halsen med bankkort alene. La en varmt våt klut over klistremerket i 10 minutt og det datt nesten av etterpå.

Gitaren ser mye bedre ut, men er store fargeforskjeller fra der det fks har vært klistremerke i 20 år kontra resten av kroppen (gulnet/falmet). Visste ikke hvor mye jeg skulle orke å investere i både produkter å arbeid..

Takker for alle svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.