Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye picups i en flying V


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Har en Gibson flying V 2017 HP som jeg vurderer å hive inn nye pickups i. Pr i dag er det Dirty Fingers pro + som står i (originale) og disse er svinaktig heftige. De fungerer bra til metal, men til litt mer ol’ school heavy, blues og stoner så blir de litt sterile og alt for hotte. Mulig dette har med at de er kjeramiske?

Jeg skulle gjerne hatt litt mer varme i lyden, samt litt litt mindre output. Gjerne pickups som har et godt fordelt register på bass/mid/treble. 

Jeg er litt i stoner gata for tiden, så et par pickups som funker bra med fuzz hadde også vært fint. 

Er et hav av pickups der ute, så tar gjerne anbefalinger fra folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså pickups som er mer PAF-aktige... Gibson har jo sine egne Classic '57 (kanskje litt for trange i lyden for ditt formål, men låter fint), Burstbuckers (ikke PRO, men 1 og 2, evt. 2 og 3 hvis du ønsker litt mer output). De nyeste er vel Custombuckers, men jeg vet ikke om de er å få kjøpe uten at du må kjøpe en Historic Gibson, og det blir vel fort dyrt...

Lollar Imperials er gode (og dyre) PAF-kloninger, Bare Knuckle har flere varianter, Seymour Duncan har masse å velge i (også PAF-varianter), så det handler mye om hvor mye penger du tenker å bruke.

Det er også en hel haug rimeligere pickups som kan gi deg det du (kanskje) er ute etter. (GFS, Tonerider osv...)

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I PAF gata går mitt hode umiddelbart til Suhr Thornbuckers, som er et veldig godt valg for det meste med mindre du har veldig spesifikke ønsker og/eller er fast bestemt på å svi av godt med cash.

Som jeg har skrevet før i en annen tråd, jeg A/B testa et sett med Bare Knuckle Mules med et sett Thornbuckers i samme gitaren, og bridge pickupene låt helt identiske. TB neck var skarpere og klarere enn Mule neck (litt mindre vintage kanskje), som er typiske Alnico 4 vs 5 karakteristikker; men utenom det, veldig like de også. 

Et annet spørsmål er jo om du syns gitaren låter veldig mørkt eller bright, om det er noen spesielle frekvenser du ønsker å dempe eller fremheve? Vil du at pickupen(e) skal kjøre ampen hardt, eller skal amp eller evt pedaler ta seg av de tunge løftene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seymour Duncan JB har noe høy output, men veldig fyldig og varm sound hvis du vil ha en pickup som ikke er steril, men funker til både metal og rock. Låter sikkert heftig til stoner. Mindre hissig enn SD Distortion! Men varmere og fyldigere, like tight 

Så har du Seymour Duncan 59 som låter varmt og smooth i neck, men gjerne litt mer diskant og treble i bro, mindre lows. Denne har lite output, funker fett til både rock og blues. Samt old school metal. 

For Bare Knuckle, så tror jeg at Rebel Yell vil være perfekt for å dekke begge deler i bridge. Medium output, fyldig, allsidig og klar og fin sound. 

Bare knuckle koster 2 ganger mer enn Seymour Duncan, og Gibson pickups har jeg aldri fått meg til å like. Seymour Duncan gir etter min mening svært mye for pengene. Høy kvalitet i mellomste prisklasse. 

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har JB på et par SG og de låter veldig bra . Begge gitarene ble faktisk kjøpt av folk som spilte i bluesband . SG er og ren mahogni gitarer så regner med det vil låte temmelig likt på en Flying V . Jeg liker ikke JB i LP med tykk maple topp . Du får JB ofte på finn for 400-600,- og de kan lett videreselges hvis en ikke er fornøyd . G Lynch sin screamin demon er i samme gaten men mindre output og mer klar diskant . Men de dukker ikke opp like ofte . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 23.10, Audun skrev:

Altså pickups som er mer PAF-aktige...

——-

så det handler mye om hvor mye penger du tenker å bruke.

Stemmer nok det. Ser for meg noe i PAF gata, men kanskje med bittelitt mer output.

Budsjettmessig har jeg noe å gå på, men ønsker ikke ta av helt skal sies😊

23 timer siden, Alfi27 skrev:

Et annet spørsmål er jo om du syns gitaren låter veldig mørkt eller bright, om det er noen spesielle frekvenser du ønsker å dempe eller fremheve? Vil du at pickupen(e) skal kjøre ampen hardt, eller skal amp eller evt pedaler ta seg av de tunge løftene? 

Generelt så synes jeg gitaren er litt bright/skarp i lyden. Kunne tenkt meg mindre topp og mer mellomtone/bass. Jeg er på pedalkjøret og har samtidig en Orange TH30 som leverer gain og trøkk så det holder. Tror ikke den massive outputen fra pickupene behøves på min nåværende rigg. Ser for meg at lavere output=mer kontroll på lyden(?)

 

11 timer siden, Troll skrev:

Seymour Duncan JB har noe høy output, men veldig fyldig og varm sound hvis du vil ha en pickup som ikke er steril, men funker til både metal og rock. Låter sikkert heftig til stoner. Mindre hissig enn SD Distortion! Men varmere og fyldigere, like tight 

Så har du Seymour Duncan 59 som låter varmt og smooth i neck, men gjerne litt mer diskant og treble i bro, mindre lows. Denne har lite output, funker fett til både rock og blues. Samt old school metal. 

For Bare Knuckle, så tror jeg at Rebel Yell vil være perfekt for å dekke begge deler i bridge. Medium output, fyldig, allsidig og klar og fin sound. 

Bare knuckle koster 2 ganger mer enn Seymour Duncan, og Gibson pickups har jeg aldri fått meg til å like. Seymour Duncan gir etter min mening svært mye for pengene. Høy kvalitet i mellomste prisklasse. 

Så JB bridge og 59 i neck? Har forstått etter litt googling at dette er ofte en vinner?😊 Har lenge hatt lyst å teste Bare Knuckle, og har vurdert Rebel Yell. Hvordan er outputen på disse kontra tradisjonell PAF pickups?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns definitivt 59 er en vinner i hals. Men jeg refererte til bridge faktisk, har et sett montert i en Les Paul og de låter knall. Men er du ute etter mer bass og mindre diskant i bridge, så ville jeg gått for noe annet enn 59 i bridge. I hals, sjeldent feil. 

Rebel Yell har 14k output, som da er mindre enn JB som har 16. Det er over medium høy output på papiret. I realiteten så syns jeg at den låter som en kraftig PAF. Veldig balansert lyd, låter litt feit og kraftig, men kutter svært godt gjennom lydbildet med akkurat passe diskant. Låter bra til både blues, rock og tung metal. Den er ikke like sint som JB og Duncan Distortion, men låter likevel hell knall med mye vreng. Klar, rundere, mer komprimert og artikulert sound, som om den er mer "temmet". Hadde sikkert vært en god match sammen med SD 59 i hals, så sparer du en tusing på settet 😊 

Men som sagt, veldig smak og behag. Seymour Duncan JB gjør jobben til halve prisen, bare knuckle har det lille ekstra for en dobbel pris.. Det spørs litt hvor mye man ønsker å legge i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rebel yell  BRIDGE 13.67 k ohm  - den er high output - hadde den i en cs LP men tok den ut og satte i BB1-2 som passer bedre i den gitaren .

BB3 i bridge er meget bra hvis du vil ha en ørlite hottere PAF ( de gamle PAF varierer en del) . Har BB2 og BB3 i en Bonamsassa EPI Goldtop . Den låter meget bra , men det er ikke en ren mahogny gitar  .....

Har en Seymour Duncan pearly gates ( Billy Gibbons) som står i en Fender Strat . Den måler kun 7-8k men veldig bra lyd i Strat  med ren maple hals , men det er veldig forskjellig gitar fra din .

Det med k ohm måling er ikke noe en bør se seg blind på . Det er ikke slik at en JB er  "dobbelt så hot" som en PAF pickup som måler 7.5-8.3 . En kan og påvirke en del med høyde på pickups .

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn for å være 100% ærlig så må jeg innse at jeg sjelden bruker neck pickupen i stor grad, så jeg kunne i teorien latt være å bytte denne og heller svidd pengene på en god bridge pickup....men vil det da bli stor misbalanse mellom Dirty Fingereren i neck vs en eventuell Rebel Yell/JB pickup i tilfelle jeg velger å bruke neck i større grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

sånn for å være 100% ærlig så må jeg innse at jeg sjelden bruker neck pickupen i stor grad, så jeg kunne i teorien latt være å bytte denne og heller svidd pengene på en god bridge pickup....men vil det da bli stor misbalanse mellom Dirty Fingereren i neck vs en eventuell Rebel Yell/JB pickup i tilfelle jeg velger å bruke neck i større grad?

Det vil da være omtrent lik output på Dirty Fingers og Rebel Yell, kanskje? Som Sugardaddy sier, så kan man gjøre mye med å justere høyden på pickupene, men har man en mye hottere neck pu enn bridge pu, kan det bli vanskelig å justere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Audun skrev:

Det vil da være omtrent lik output på Dirty Fingers og Rebel Yell, kanskje? Som Sugardaddy sier, så kan man gjøre mye med å justere høyden på pickupene, men har man en mye hottere neck pu enn bridge pu, kan det bli vanskelig å justere.

ser du har rett i dette Audun. Er kanskje litt "falitterklæring" å beholde en pickup jeg egentlig ikke er happy med i neck, men Rebel Yell frister etter å ha hørt litt på nett...men prisen på et sett var litt stiv 😕 Tenker jeg kan bytte neck senere om behovet melder seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.