Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power amp til Axe FX III og 1960a


Bautabobb

Anbefalte innlegg

Hei, nå tenkte jeg at jeg skulle bevege meg ut på tynn is. 

I morgen/i dag skal jeg bestille meg en Axe FX III. (hurra!!)
Men så sitter jeg å saumfarer internetts kriker og kroker for å finne en power amp som duger og er helst ekstremt lett.

Det som er utfordringen er at Axe FX III er 3 unit. Den veier 6,7 kg og må i en tilhørende kasse som også fort veier litt, og det er dumt om man skal ut å fly i Europa.
Da kommer dette med power amp inn i bildet. Jeg er veldig glad i å ha muligheten til å klare meg så godt som mulig uavhengig av lokalet jeg spiller i og utstyret som venuen har. 
Jeg kommer til å spille på store og små steder. Noen av stedene jeg har spilt på har det vært så store utfordringer at det er det lureste å ha ett kabinett som kan pumpe lyden ut i rommet. På andre scener så er det like greit å heller bare få kjørt ting rett i bordet. 

Så jeg sitter å teller penger, kilo, antall units og kassestørrelser og innser at Axe FX er dyrt som juling, og at det ikke er mulig å gardere seg mot absolutt alle forhold som finnes.
Men så kom jeg over noen tråder her og på Fractal Audio forumet, hvor noen har laget seg små flotte poweramper. Og dette ser veldig lovende og riktig ut. Så da lurer jeg litt på hva som kan være lurt å se etter. Det finnes mange produsenter her på verdensveven, og jeg er ikke akkurat elektriker.

Kort om mitt kommende bruk av o hellige axe fx:
Jeg bruker mange ulike amper, alt fra Peavy 5150 til Fender twin. Det er meget ønskelig å kunne få hele smølja til å låte fint på ett 1960a kabinett.

så her kommer 3 punkter jeg helst skulle hatt noen råd/svar på:

1. Hva er den letteste og mest kompakte power amp løsningen du har prøvd?
2. Kan man modde ett gammelt stereoanlegg til å gjøre susen? 
3. Finnes det noen i nærheten av Tigerstaden som er gode med elektronikk? 

På forhånd takk for ekspertise og særegen interesse for gitarlyd!

Endret av Bautabobb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en aktiv monitor til de jobbene du ikke vil kjøre rett i bordet.

Atomic CLR er en slags bransestandard for Axe-FX.

Jeg har disse og de låter fantastisk, men kan ikke huske sist jeg hadde de med meg på noe nå (Går alltid rett i bordet med min Axe III)

Kjøre i gitarkab ødelegger hele poenget med Axe'n for meg, go fullrange!😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debriser vel soleklart den på forumet her med lengst og høyest Axe-kompetanse. Man får mest ut av en Axe med FRFR-løsning, men det krever jo at man blir vant til monitor-feelingen, noe mange kan slite med.

Hvis du er bestemt på å prøve løsningen med konvensjonelt gitarkabinett er nok Matrix GT-ampene fremdeles bra greier tror jeg. Nok power og veier omtrent ingenting. GT-1000 fås vel både i 1u og 2u.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har nok mistenkt litt det samme. At det er lurere å ha en monitor. Skal sjekke Atomic CLR! Tusen takk

 

har sjekket en del ulike varianter på verdensveven. Og det ser ut til at Atomic vinner soleklart på lyd i mine ører. Mem den er ganske dyr.

 

så har kikket på headrush. Men det virker som om det er mye bass i den, også låter den kanskje ikke så klart i toppen. Det som er pluss er at denne veier rundt 15 kg. Da er det nesten overkommelig med fly. Blir så satans dyrt å komme seg rundt. rundt.

men som du sier, det er ikke sikkert det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes CLR'n er verdt prisen.

Jeg har spilt på mange monitorer i hi end klassen som er myye dyrere enn den og ikke nødvendigvis så fantastisk mye bedre til det bruket.

Mulig jeg kvitter meg med en da, får se er litt i tenkeboksen.

Står bare og tar opp plass om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara för att förvirra dig så slänger jag ut ett "vad med en PowerKemper?"  :)  (som du säkert redan har tänkt på).. Vikt, 3.5 kg (typ).. Vill du köra FRFR, varsågod, står det ett kabinett på gigstället du har lust att använda, varsågod, vill du köra Kemper rätt in i PA och kabinett på scen, varsågod. Sorry :).. Annars har jag positiv erfaring med SD Powerstage 170, spelade högre och bättre än Matrix 800.. i mina öron då.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 23.30, TUFFTUFFTUFF skrev:

Bara för att förvirra dig så slänger jag ut ett "vad med en PowerKemper?"  :)  (som du säkert redan har tänkt på).. Vikt, 3.5 kg (typ).. Vill du köra FRFR, varsågod, står det ett kabinett på gigstället du har lust att använda, varsågod, vill du köra Kemper rätt in i PA och kabinett på scen, varsågod. Sorry :).. Annars har jag positiv erfaring med SD Powerstage 170, spelade högre och bättre än Matrix 800.. i mina öron då.

Ja, jeg har tenkt mye over ett års tid. Og det er ikke mye som skiller de. Det jeg kan si var avgjørende for meg var at Axe Fx er hakket mer tilpasset mine behov. Jeg bruker helt latterlig mange ulike lyder og effekter også når jeg skriver musikk. Jeg fikk følelsen av at den kanskje er hakket råere til det bruket. Men jeg tror ikke det er så mye å tape på å kjøre kemper heller. 

 

På 20.9.2019 den 19.20, Debris skrev:

Men synes CLR'n er verdt prisen.

Jeg har spilt på mange monitorer i hi end klassen som er myye dyrere enn den og ikke nødvendigvis så fantastisk mye bedre til det bruket.

Mulig jeg kvitter meg med en da, får se er litt i tenkeboksen.

Står bare og tar opp plass om dagen.

Ja, jeg er nok ganske enig med deg i at den er verdt prisen. Men så er det den jævla lommeboka da. hehe. 
Går for Fc-6 neste. (og selvfølgelig rack) 

Men har landet litt på at jeg dropper poweramp. Har funnet en måte å sette den opp på så jeg kan til nød bruke backline fra venue om det kniper. 

Har gått litt i dybden på hva axe´n kan gjøre og jeg blir helt blåst av banen her! Utrolig boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.