Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket verktøy er lettest/best til båndarbeide?


Anbefalte innlegg

Har planer om å begynne å gjøre mitt eget båndstell, inkludert levelling, polering, kroning og og båndskifte på i så måte enkle gitarer. Har flere gitarer med bånd som trenger høydeutjevning, og en gammel Kramer som trenger nye bånd.

Ønsker primært input fra folk som kjenner til flere måter å få gjøre disse jobbene på. Hvilke framgangsmåter og verktøy er det lettest for en nybegynner å få jobben gjort med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en alu vater i fra biltema og sandpapir med klister på baksiden for leveling jobben. Kroningen bruker jeg en baroque kroningsfil, bra kvalitet og koster rett over 200kr. Poleres med stålull og dremel med polerpad og pasta. Har kun tatt full båndjobb på 5ish gitarer, så er ikke proff, men det fungerer veldig bra for meg. Sjekk ut den kroningsfila uansett, det er mitt beste tips. Har også prøvt å krone med trekantfil, men synes det var vanskeligere å få et jevnt resultat.

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En detalj jeg lurte på når det gjelder utjevning av alle bånd .

Hvordan måler dere høyden på bånd slik at det ikke blir forskjellig høyde på bånda fra ene til andre enden av halsen ?

De første bånda er ofte mye slitt gjerne med " groper "  - de midterste noe slitt og de øverste har ofte lite slitasje  . Hvis en da sliper til en har fått vekk gropene på de første bånda  , så vil en antakelig ha slipe ned de første og midterste bånda mye mer ned enn de øverste .

Men en påskrudd hals kan en jo justere halsvinkel , men på en Gibson kan en jo ikke det.........

 

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

En detalj jeg lurte på når det gjelder utjevning av alle bånd .

Hvordan måler dere høyden på bånd slik at det ikke blir forskjellig høyde på bånda fra ene til andre enden av halsen ?

De første bånda er ofte mye slitt gjerne med " groper "  - de midterste noe slitt og de øverste har ofte lite slitasje  . Hvis en da sliper til en har fått vekk gropene på de første bånda  , så vil en antakelig ha slipe ned de første og midterste bånda mye mer ned enn de øverste .

 

Det er det som er cluet med å slipe med en lang fil, eller som Endt (og jeg), lime sandpapir under et vater og slipe hele veien. Masse videoer på nett om det. Sjekk bl.a. Crimson Guitars på youteube. Du må ofre en del høyde på de uslitte båndene, for å komme ut med jevne bånd.
Jeg kroner med trekantfil, men en god kroningsfil fra Stewmac, Crimson eller andre er lettvint.
Endene slipes passe vinklet med en liten Stewmac fil til formålet. Ikke noe fancy - bare en vanlig fil med godt grep.
Drar over endene med 400, 1200 og 2000 papir rundt fingeren. Stålull er fint også, men loer fælt.
Polerer med Autosol til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.