Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg pick-ups, er du snill.


Anbefalte innlegg

Godtfolk. Etter noen måneder her med god hjelp i gitarforumet har jeg endt opp med et lite arsenal av gitarer; 

-Epiphone Les Paul Standard (standard pickups fra fabrikk)
-Epiphone Les Paul Standard Plusstop Pro (Burstbuckers 2 og 3 med split coil)
-Jackson Dinky (standard 2xhum fra fabrikk, grøtete og råtten lyd)
-Fernandes TEJ 45 (standard fra fabrikk, aner ikke hvilken type)
-Fender Strat Jimi Hendrix-style (skal ikke endres noe)
-Kingsound ettellerannet strat-kopi MIK ca 1995 (skal ikke endres noe)

Av disse er det Dinky-en og kanskje Les Paul Standard jeg tenker kunne fått seg nye pickups -  det samme gjelder bridge-pickupen i Fernandesen.  Så spørsmålet er hva som bør settes i. Jeg ønsker at Les Paulen skal ha en litt mørk, men samtidig distinkt lyd. Liker tydelig diksjon i lydbildet, ikke grøt og summing. Dinky-en har fin metallyd, men den fungerer kun med maks vreng og volum. Og det er litt i overkant. Ønsker noe med litt varme og der man kan skille toner fra hverandre. Fernandesen har en varm og fyldig lyd i halsmikrofonen, i bridgen er det lite trøkk, men for så vidt god lyd. Kanskje det holder med nytt potmeter?

Så hva anbefaler det ærede forum? Alle forslag mottas med takk. Banken kan ikke sprenges, så gjerne priser som samsvarer med kvaliteten på gitarene (altså b-b-b-b-billig men ok)

Endret av Mad Season
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irongear Dirty Torque til LP'en kanskje?
Medium output og er vel inspirert av SD JB. Instant Doug Aldridge osv. Creamy rock/blues/hardrock og anstendig clean.
Rundt 850 for et sett tilsendt. Låt kanon i en EVH Wolfgang.
Alternativ Blues Engine, som er deres low output PAF variant. Nydelig bluespickup til tullepris (har hatt i to LP'er selv, og det var en megaoppgradering av en LP faded std.).).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det matcher kanskje ikke heeelt ønsket om mørk lyd, men siden du har en LP med humbuckers så hadde jeg definitivt vurdert å putte humbucker-sized P90 i den andre! Har selv hatt god erfaring med GFS Dream90, og Mean90 får også mye skryt. Vet ikke om Irongear eller Tonerider også har en variant? Evt så er det ikke grisedyrt for en SD Phat Cat som låter helt knall.

Endret av Duckling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også svært god erfaring med GFS. Har GFS Fat Pat og Crunchy Pat installert i en Epiphone LP, låter helt supert! Varm og fyldig lyd. Har tidligere også hatt GFS Vintage 59, Mean90 og Dream90 med godt resultat. Kan nevnes at jeg har byttet ut Gibson humbuckers mot GFS, da jeg personlig liker GFS bedre. 

Ellers kan jeg anbefale deg Seymour Duncan 59 i hals og Seymour Duncan Custom i bridge hvis du vil ha et allsidig oppsett til litt høyere pris, men likevel akseptable nivåer. 59 er fyldig og fin, mens SH5 Custom er en PAF på steroider med medium høy output. Låter litt mørkt, men klart og fint. Kjøpt flere SH5 Custom til under 500 lappen på finn, da de fleste går for Distortion eller JB i bridge. JB er forøvrig veldig mørk og fyldig, hverfall den jeg har i Jackson Kelly. Syns Custom er mer balansert. 

Har selv eid masse pickups fra Gibson, Bare Knuckle Pickups, Dimarzio, EMG osv. Men smaken min faller som regel på Seymour Duncan for high end gitarer og GFS på de rimelige gitarene. 😊

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våget meg på Tonerider for første gang for et par dager siden, en Rebel 90 (humbucker sized P90), og den overgikk alle forventninger! Noe av det som overrasket meg mest var det lave støynivået, siden P90 vanligvis er den mest støyete singlecoilen pga saftig output og ingen støykansellering (mulig at den er bedre skjermet der enn i et plastikk-cover). I forhold til lyden så er det meget imponerende hvordan den holder de lave strengene krystallklare og ganske twangy (den sitter tross alt i en Telecaster), mens den samtidig feiter opp de høye strengene betraktelig. 

Har kun Suhr og Bare Knuckle pickups i de andre gitarene mine, og det var i grunn ikke noe merkbar nedgradering med denne syns jeg! Suhr og spesielt BK har dog en fordel med betraktelig større utvalg, men er du ute etter en mer klassisk type pickup så er Tonerider på ingen måte et dårlig valg. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alfi27 skrev:

Våget meg på Tonerider for første gang for et par dager siden, en Rebel 90 (humbucker sized P90), og den overgikk alle forventninger! Noe av det som overrasket meg mest var det lave støynivået, siden P90 vanligvis er den mest støyete singlecoilen pga saftig output og ingen støykansellering (mulig at den er bedre skjermet der enn i et plastikk-cover). I forhold til lyden så er det meget imponerende hvordan den holder de lave strengene krystallklare og ganske twangy (den sitter tross alt i en Telecaster), mens den samtidig feiter opp de høye strengene betraktelig. 

Har kun Suhr og Bare Knuckle pickups i de andre gitarene mine, og det var i grunn ikke noe merkbar nedgradering med denne syns jeg! Suhr og spesielt BK har dog en fordel med betraktelig større utvalg, men er du ute etter en mer klassisk type pickup så er Tonerider på ingen måte et dårlig valg. :) 

Jeg har montert Tonerider Alnico IV Classics i to Epiphoner, og det var en soleklar oppgradering. (Begge gitarene hadde Epiphone Alnico Classics originalt) Jeg har også benytta meg av GFS tidligere. Jeg liker Toneriders bedre. Nå hører det med til historien at jeg også har bytta elektronikk i gitarene. Det gjorde jeg før jeg bytta pickups, så jeg kan fortsatt si at Tonerider'ne låter mye bedre enn stock Epi Alnico Classics. Nå har Epiphone også en Alnico 2 Probucker som får litt mer skryt. Den har jeg ikke testet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en laaaang tråd....

Kanskje vært bedre å fokusert på en gitar om gangen men ....

Jackson ( nå har jeg null peiling hva Dinky det er - Japan ? ) , men da dette er kun oppfattet som metalgitar ( av de fleste) så brukes ofte Dimarzio Tonezone og SD JB . Tonezone er mye klarere i lyden men har  veldig høy output  . Antakelig står det Duncan design på den nå ? De er grøtete i lyden og funker stort sett til high gain kun . Dimarzio Evo er mindre output og klare i lyden ( brukt mye av Vai..før i hvert fall) . Disse pickupsa koster brukt 400-600,- vanligvis  .

Gibson 57 Classics er veldig allsidige på LP  . Ellers syns jeg Gibson 498t funker bra på LP for de som vil ha medium high output uten at det blir for drøyt  ( med keramiske magneter  500t) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Dette kan bli en laaaang tråd....

Kanskje vært bedre å fokusert på en gitar om gangen men ....

Jackson ( nå har jeg null peiling hva Dinky det er - Japan ? ) , men da dette er kun oppfattet som metalgitar ( av de fleste) så brukes ofte Dimarzio Tonezone og SD JB . Tonezone er mye klarere i lyden men har  veldig høy output  . Antakelig står det Duncan design på den nå ? De er grøtete i lyden og funker stort sett til high gain kun . Dimarzio Evo er mindre output og klare i lyden ( brukt mye av Vai..før i hvert fall) . Disse pickupsa koster brukt 400-600,- vanligvis  .

Gibson 57 Classics er veldig allsidige på LP  . Ellers syns jeg Gibson 498t funker bra på LP for de som vil ha medium high output uten at det blir for drøyt  ( med keramiske magneter  500t) .

Og de keramiske er grøtete...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns personlig at 500T er helt totalt overkill til alt, men er er det sikkert delte meninger. Sinnsyke mengder gain, udefinert og vanskelig å kontrollere skikkelig hvis du spiller i band. Men 498T i Les Paul studio låt helt fint til f.eks rock og annet som krever medium gain :) Syns likevel at 498T "mangler ett eller annet". Men den gjør jobben! 

Forøvrig gøy å ha en humbucker-tråd igjen! Føles lenge mellom hver gang 😛 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så picky selv når det kommer til buckers så lenge de holder seg i et slags klassisk PAF`ish landskap. Jeg har derfor ikke noe tips til Jacksonen (bortsett fra nevnte Tone Zone som jeg syntes låt enormt bra, hot men artikulert, som jeg hadde i en Charvel og to jeg eide for en stund siden når jeg trodde jeg skulle lære meg å shredde. Skar seg fullstendig forøvrig og er tilbake til kjedelige pentatonskalaer i sakte film).

Til Epien derimot kan det være en ide å kikke litt på bruktmarkedet. Av en eller annen grunn dukker det ofte opp feks Gibson 490T/R til en billig penge. En fin allrounder som kler LP-formatet godt. Mulig folk har en oppfatning om at disse ikke er bra siden de ofte var å finne i rimeligere Gibsoner som feks SG Faded og ble bytta i noe boutique-greier.. Ikke vet jeg, de er etter min smak helt topp. Kjøpte også et sett med DiMarzio 36th Ann. til en bra pris på Finn for litt siden. Disse er kanskje noe brightere enn hva du spør etter, men er artikulerte og fine. Uansett, det kan være en tanke å sjekke bruktmarkedet altså ;)

Av andre ting som ikke er nevnt enda og som er forholdsvis rimelige er Stew Mac sine Golden Age mikker. Helt topp og bang for the buck. 

Til Fernandesen tipper jeg en dual blade eller noe ville gjort susen. Ser ut som helt standard single coil utfresing. Little 59 er en ok sak som vil gi den mer trøkk. Ellers har sikkert GFS noe rimelig i den kategorien også. 

Tonerider har jeg også veldig god erfaring med og gir en tommel opp til de også. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også at det er best å bare tråle gjennom finn.no og se hva som ligger ute, for å så vurdere om det er noe for deg. Det er lite buckers ute nå, men hender det et par å velge mellom :)

Kan også nevne at jeg har Seymour Duncan 59 blues set i en Les Paul, låter litt bright i bridge - men VELDIG allsidig oppsett! Fungerer omtrent til alt, med mindre du skal stemme ned mange hakk. De er også "rimeligere" ift hva andre humbuckere koster fra Seymour Duncan. Det er jo kanskje noe å vurdre at du kan putte noe high gain i Jackson og noe medium i Les Paul. 

https://www.gitarhuset.no/produkter/gitardeler/gitarmikrofoner-/-pickups/seymour-duncan/seymour-duncan-sh-59-vintage-blues-set-humbucker-set-011108-05-b-p0000272128

EDIT: Verdt å huske på at hvis du først skal bestille far GFS, så lønner det seg å slenge med noen potmetre, kanskjet et par buckere til og litt kabler for at det skal lønne seg med frakt og fortolling. Jeg endte fort opp med å betale en del over tusenlappen for et sett en gang med alle avgifter. 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en habil pickupmaker her på forumet som leverer til flere av landets gitarmakere... @SteikBacon aka Edmire Music på den store fjasboka... har tre gitarer med hans pickuper. To fra Husemoen og en -54 Reissue Les Paul Custom (siste har jeg riktignok ikke fått anledning til å teste ennå... Long story).

Ellers så har en Mason Electrics som har utrusta gitarer for både gitarister som yours truly og Vidar Busk. Åge Sæther i Kristiansund.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.