Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvallsidig amp til hjemmebruk, ev. jam - modellering (Boss) eller rør (Orange)


larseko

Anbefalte innlegg

Heisann.

Da driver man og omorganiserer litt utstyr. Har hatt en Engl Fireball 60 med 2x12 noen år. Denne ble veldig lite brukt. Følte at den var litt one trick pony for meg, og ikke så spennende til blues/rockegreier. Har solgt den, men er vel ikke lenge før jeg angrer på det. 

Ser nå etter en mer kompakt pakke som dekker det meste, som halvgammel hardrock og thrash, og ev. andre småtterier ved leilighet. Jeg bor på bygda, så jeg kan bråke så mye jeg vil, men jeg vil også spille slik at ikke resten av familien må forlate gården hver gang. Begge amper har fine muligheter for nedskalering/attenuasjon slik at en slipper å kjøre på full effekt.

Har sett litt på Boss Katana 100w 212, som veldig mange har skrytt opp i skyene. Skulle vel egentlig til å slå til en slik før jeg plutselig ble var en Orange TH30 combo til salgs til en overkommelig pris, og da ble jeg plutselig i tvil igjen. Har også Roland cube 30x og Microcube. De er ok de, men ikke fantastiske. Det er en eller annen ting som mangler, på en måte. Og jeg vil tro Katana er en videreutvikling av modelleringen her, men samtidig har den også et hav av muligheter gjennom presets som blir delt rundt om osv. 

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal spørre om, bare HJÆLP? Spare 2-3000 og gå for en Katana, eller fortsette på rør-kjøret? Setter umåtelig pris på om det er noen som har prøvd de to. Vet at det er litt hummer og kanari, men Katana kan jo også emulere TH30... så hvor bra kan den det? :)

Et annet aspekt ved å kjøpe rørforsterker, er at en kan regne med å få tilbake tilnærmet det en ga selv (brukt). Med modelleringsampene regner jeg med at prisen bare går én vei, rett i dass.

Jeg skulle selvfølgelig prøvd begge to, men finner ingen i nærheten. 

Tar selvfølgelig andre forslag også, maks 5 lapper for amp og høyttaler.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selv en Katana tidligere i år og må innrømme at jeg synes den er litt overvurdert. For all del, den funker greit til mye, men det var få ting jeg synes den var veldig god til. Jeg brukte utrolig mye tid til å få til lyder jeg likte fra den, noe som førete til at den ikke ble brukt. 

Siden du har mulighet til å utnytte en rørforsterker ville jeg godt for det om jeg var deg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, EirikDL. Det er jo nettopp det der jeg er litt redd for. Fint med allsidigihet, men så er det også slik at jeg vil ha noe som bare låter levende og bra uten alt for mye jukking. Er nok heller ikke en som vil bruke titolv pedaler foran, i sløyfe og gudvethva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både TH30 og Katana og ville ha gått for Katana any day of the week. TH30 er kul den, men må kjøres hardt for å få godlyd på vrengkanalen. Solgte min TH30, men bruker Katana 100 flittig. Syntes det gikk rimelig kjapt å få godlyd med den. Du kan programmere patcher rimelig lett, også kan man sette den på «panel» og bare bruke den som den er. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Katana hvis du ønsker fin lyd på lavere volumstyrker, men hvis jeg fikk mulighet til å spille høyt - ville jeg alltid valgt en rørforsterker. 

Har hatt Orange OR15 tidligere. Den kunne splittes til 7W. Låt helt fantastisk med vreng, men manglet litt på cleans. Katana er helt fin og allsidig, gir deg mye for pengene - men for min del er det rør som ville vært førstevalg. Hsr idag en 18W røramp på landet og en Katana 50 i rekkehus i byn. Begge duger til sitt bruk, men alltid en stor glede å krænke rørampen. 

Edit: ulempen med Katan 50 er at den ikke har FX. Loop. Nå har den jo kok effekter av fin kvalitet, men noen syns det er gøy med pedaler. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da var jeg like forvirra igjen :)  Dere som har Katana, den bør vel funke rimelig greit i bandsammenheng også, 100w-versjonen? Hvis jeg velger Katana, så er det også med tanke på pris. Kan få en brukt til 2k5, mens jeg må opp i 5k for TH30. Mye for pengene med begge tenker jeg, men de 2k5 spart kan jeg bruke til noe annet snacks. Vedr Artist-versjonen, så går det kanskje an å oppgradere høyttalerne i 100w hvis jeg finner dem rimelig en gang? Er vel primært andre høyttalere som gir godlyden har jeg skjønt. Hm....

Hvis en skulle velge rør, finnes noen Boss-pedalbrett som gir samme muligheter for å legge inn egne presets etc. som i Katana senere? 

 

Er vel også fine muligheter for opptak/spilling backingtrack gjennom PCen på Katana@n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@larseko angående bytte av elementer, sjekk litt opp hvor vidt dette er så enkelt som det er på «vanlige» forsterkere. Mener å ha lest (her på forumet) at Katanas elementer er ganske tunet for ampen og at den ikke høres bra ut på hva som helst, men det er sikkert noen her inne som kan bekrefte eller avkrefte dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, MartheyG skrev:

@larseko angående bytte av elementer, sjekk litt opp hvor vidt dette er så enkelt som det er på «vanlige» forsterkere. Mener å ha lest (her på forumet) at Katanas elementer er ganske tunet for ampen og at den ikke høres bra ut på hva som helst, men det er sikkert noen her inne som kan bekrefte eller avkrefte dette. 

Sikkert sant. Jeg tenkte spesifikt på å oppgradere til de Waza-elementene som sitter i Artist-serien. Men sannsynligvis holder det sikkert med en 100w 2x12.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en katana 50 som står og støver ned. Spiller 10 av 10 tilfeller på min marshall 50w med half power switch aktivert i de tilfellene andre folk er i huset. Må jeg spille rolig, så fungerer plugins og headphones mye bedre en katanaen, selv på 1,5w mode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skullkrusher skrev:

Har hatt både TH30 og Katana og ville ha gått for Katana any day of the week. TH30 er kul den, men må kjøres hardt for å få godlyd på vrengkanalen. Solgte min TH30, men bruker Katana 100 flittig. Syntes det gikk rimelig kjapt å få godlyd med den. Du kan programmere patcher rimelig lett, også kan man sette den på «panel» og bare bruke den som den er. :)

Blir det like god lyd på 7w som på 30w med TH30en da? Da har en i alle fall dempet det _noe_, selv om det på langt nær er leilighetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, larseko skrev:

Blir det like god lyd på 7w som på 30w med TH30en da? Da har en i alle fall dempet det _noe_, selv om det på langt nær er leilighetsnivå.

Joda, det hjelper noe, men ikke nok, og til metall og hardrock blir det fort litt grumsete og mangler litt av headroomen man gjerne vil ha (ironisk nok). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har TH30, og som @Skullkrusher sier så må den pushes en del for å komme i sonen. Ampen spiller GRISEHØYT og til litt stille hjemmeøving ville jeg sett etter no annet. Min mening/erfaring er at amp uansett spiller for høyt, og skrur du den nok ned så låter det dødt og livløst. Mitt forslag er en fet røramp til de gangene du kan peise på, så skaffer du deg en hodetelefonløsning til stille øving😊

investerte selv i Hotone binary amp og cab....fungerer svæært bra til stille øving👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg bor i hus langt ute på landet, så naboer blir ingen bekymring. Men greit å ha en litt kompakt pakke, i det minste. Jeg har også en 2w Madamp som også kan kobles på TH30-høyttaleren. For litt bluesy greier. Og Microcuben/30xen kan nå også brukes til nød. Men men. Får se. Nå har det ingen direkte hast heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.