Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe akustisk gitar

the_haze

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg er en nybegynner som ønsker å skaffe meg en god akustisk stålstreng gitar med preamp i prisklassen 3-5k (ny eller brukt).
Jeg spilte noe elgitar i ungdommen, og liker best fingerspill - kanskje en fordel med cutaway?
Bonus hvis gitaren fins i Sunburst utførelse

Hadde vært veldig fint med noen forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp så langt, germaniumkid og Max Kudos!

germaniumkid - de to yamaha gitarene i L-serien så veldig bra ut. Jeg tror nok ikke jeg går større enn Dreadnought. Liker at det å kjøpe brukt tillater at jeg kan få en gitar til 7k+ innenfor mitt budsjett. Hvis jeg skjønner riktig så har ikke L serien noe cutaway alternativ. Jeg er veldig i stuss om hva jeg skal gå for der. Kan virke som at det er sjeldent man vil trenger å gå forbi 12. bånd, men at man vil savne cutaway når det først skjer...

Max Kudos - kommer nok til å spille mest unplugged, men tenker at det kan være fint å ha muligheten til å koble til forsterker. APX serien ofrer kanskje litt for mye akustisk? Godt forslag uansett! 

---

Det er bare å komme med flere forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha APX funker veldig greit for meg ihvertfall. Liker best litt mindre enn dreadnought, og lydmessig funker det mer enn bra nok for "husbruk". Har faktisk fremført "unplugged" gitar+vokal med den også (nei, ikke jeg som sang 😂), og det funket helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi haze,

the thing with acoustic guitars is that it's not about the model but about that specific specimen sounds. Of course one should choose the shape he likes best (tough to play a super jumbo on the sofa :)) but two guitar of the same model and brand can sound quite different. Beyond the sound, there's the playing feel - mainly scale length (which impacts the string tension) and fretboard size. There's no right or wrong - it's just what you are used to and what works with your anatomy.

So you really have to go out and try them. 🙂 

Of course as a beginner you most likely don't have any particular feel for what works for you or not (and a lot of it, it's just habit that comes in time), and perhaps your feel for the sound can also be a little immature - but a little trying in shops will still give an idea of what's around, and it's fun!

Thanks to CNC manufacturing, most modern guitars in the price range you mention are alright when it comes to quality (meaning they stay in tune, the neck is straight and the intonation is good), so I wouldn't focus on brand so much - rather go out and try as many guitars as you can. Focus on how you like the sound and how comfortable it is to play for you. Sound is about balance (are the basses way louder than the high strings, or viceversa), harmonics (you get the base note sound but how much chime and reverb), response (how fast the soundboard responds to your commands?) etc.

If after shop-testing a few times they still seem all the same and you still have no clue, the old and honored tradition of guitar beginners is to go for the one which looks the coolest 😄

As a last note, keep in mind an onboard preamp is a significant part of the cost of a guitar so if you don't plan to use it amplified, you get much better quality for your money if you buy a guitar without preamp (it's always possible to mount an amplification system afterwards).

All experiences are different, but my $.10 is that Fenders are quite alright - I havent tried many but the ones I did were useable. Yamaha, the same - competent instruments. Ibanez, I often find the run of the mill guitars a little thin - but some vintage instruments I've tried were exceptional. Taylors, there's who swear for them but I have never found one I really liked (with the except of a small G model I don't remember then name of).. Gibsons have their sound (which I love) but they're out your price range usually. So are Martins (which I love as well), but the recent Sigmas I've tried are really something, there's usually a few at Vintage Guitar in Oslo and gotta say I've been really impressed by them. If I were in the market for a replacement to my Martins, I'd definitely look at Sigma.

Best of luck!

Endret av chris70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.