Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt bruktgitar på finn som hverken er koblet eller stemmer med nummeret


Montasje

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Montasje skrev:

Hei!

Kjøpte en Gibson Les Paul Standard 2013 brukt fra Finn. Fikk bekreftet at alt skulle være i orden da jeg ikke hadde mulighet til å prøve den. Nye potmeter nevnte han og at den har hatt et fargebytte ellers "grei og spillbar" gitar.

Fikk den i posten i dag og koblet den til, og ingenting skjedde annet enn litt skurring i ampen.

Skrur av lokkene for å se etter en obvious fix, men der er absolutt ingen av kablene montert. Herlig for en som har brukt sin siste krone på gitaren og ikke eier hverken loddepenn eller kunnskapen😒

Hvor mye antar dere det koster å få den koblet hos en forhandler? Kabler ligger klart så er vel kun lodding som trengs håper jeg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, om jeg skal hoppe i det å prøve selv eller bite i det sure eplet å få proffene til å gjøre det.

 

Ser også at på sertifikatet som fulgte med står det et annet serie nr enn på gitaren 😛Serienr på selve gitaren vises på søk så antar det ikke spiller noen rolle men.. Merkelige greier.

 

Jeg kjøpte en LP som var kjøpt hos 4Sound . Den hadde feil hangtag og serienummer . Modellen var korrekt . Butikken hadde flere av samme modell og hadde tatt feil kasse . Så det skjer en sjelden gang . At han selger gitaren uten elektronikk koblet er verre . Det er ren svindel . Det tar nok ikke mer enn en time for en proff som vet hvor alle ledningene skal . Selve loddingen er enkel hvis en har bra nok utstyr . Men en må kunne lese et koblingskjema korrekt .....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er i Porsgrunn. Ring Strandberg (POWER Strandberg V/ Down Town). Spør etter Bjørn. Han kan sikkert se på den for deg.

Skal selvfølgelig ikke dra noen forhastede konklusjoner her, men anser det som en stor mulighet for at du har blitt svindlet. Er vel det folk her prøver å si også.

Anbefaler deg på det STERKESTE å legge ut noen gode bilder her. Da vet du høyst sannsynlig med sikkerhet ila kort tid, og kan ta saken videre om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Bilder sier mer enn ord her. Var toppen omlakkertsier du? Lå jo en Les Paul Standard ute på Finn til 7500,- her om dagen med omlakkert topp som gikk raskt. Var det den? Selger der har jeg inntrykk av er seriøs, men mulig dette er en annen gitar (og selger, altså).

Mistenker også at det er denne. Såg den selv, og det er bare en 10 minutters tur med bil fra der jeg bor. Men det var noe som "lugget" med den. Men har solgt til den selgeren før og han virka seriøs han. Litt merkelig hele greia. 7500 for en Standard. Og toppen såg jo veldig fin ut til å være refin. Men mulig det var en annen enn TS sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må selger ta ansvar for. Krev i det minste en tusenlapp for å få fikset elektronikk. Selger har svindlet deg (med eller uten hensikt) og burde rette opp det. 

Angående ratingsystemet på Finn.no. Det fungerer slik at selger må gi rating først, før kjøper kan gjøre det samme. Så om en selger svindler noen vil han ikke få dårlig rating om ikke han er dum nok til å gi rating til kjøperen han har svindlet. 

Og ja; bilder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er den som lå ute for 7500 kr. Jeg også anså selgeren som seriøs.

 

Okei, da har jeg vært innom en musikkforretning og fått eiers mening. Han solgte selv ikke Gibson, men mente at dette er en fake Gibson 😒 Han mente det av flere grunner: 

1. Ingen ville tatt en så dyr gitar og lakkert den om selv og den er for bra lakkert til å være hjemmemekk

2. Ingen ville tatt en så dyr gitar og byttet ut potmeterene til det som står i i dag

3. Han syntes Oen i Gibson så fake ut pga åpningen (Dette ser riktig ut i mine øyne)

4. Det står ikke Standard på truss rod coveret (Det er det vel orginale Gibsoner som også har?)

5. Humbuckerene er uten cover

6. Nevneverdig lite slitt på baksiden

7. Han syntes generelt dette med elektronikken var rart

8. Eneste grunnen til at strengene er montert slik er for å skjule feil

9. Coverene på baksiden har litt space imellom seg, litt slark

 

Jeg har nå selvfølgelig tittet litt på "how to spot a fake gibson" og syntes vel egentlig at den klarer seg bra, jeg kan ikke se de feilene som blir beskrevet i disse artiklene. Selvfølgelig stinker det av hele greia.

Infoen før jeg kjøpte den var at "den har vært rød, trolig hjemmelakkert" og "Byttet potmeter, ellers så godt som strøken"

Kjøpte den da raskt og usett for jeg så at finishen var noe jeg fint kunne leve med, og hvilke potmeter som står i bryr meg heller ikke nevneverdig 😝 Til deg som nevnte Bjørn så sa han at han ikke var kvalifisert til å si om den var ekte eller ei. Hadde den hos Helland i Skien.

Serienummeret er ganske utydelig, men lesbart. Ser det greit i sollys, det er slått inn i gitaren men ikke dypt. Det første tallet er også litt svakere enn de andre. Serienummeret som står på er 120030515 og under står det MADE IN USA 2013 MODEL

Slenger med bilder. Kan ta flere ute i dagslys hvis det hjelper. Pickguarden er det jeg som har skrudd av og satt inn skruene.

 

Så, hva er deres dom? Har jeg blitt lurt trill rundt eller er det mulig det er en ekte som har blitt herjet med?

Trenger dere flere bilder av ett eller annet så si ifra.

 

20190801_170403.jpg

20190801_170412.jpg

20190801_170327.jpg

20190801_170340.jpg

g2.jpg

g8.jpg

g7.jpg

g6.jpg

g5.jpg

g3.jpg

g14.jpg

g11.jpg

Uten navn.jpg

Endret av Montasje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ordentlig Gibson, med mindre de som kopierer faktisk har begynt å fikse ‘nibs’ (binding over båndene) på gitarene sine. Jeg ser ingenting som skulle tilsi at dette er en kopi. O’en skal forresten være åpen. :) 

Det med at strengene er satt på slik for å skjule feil, er vrøvl og humbug. Det gjør noe med feelingen på gitaren og er en smakssak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evil_Caprino skrev:

Utifra bildene syns jeg den ser ekte ut. Men uansett mystiske greier. Hva mener du med at strengene er montert sånn for å skjule feil? Tenker du på at de er rundt stoptailen så er det helt normalt. Jeg gjør også sånn.

Neida, det er ikke mine ord men han jeg tok den med til for å se om den var ekte. Jeg derimot har sjekket de fleste punktene som kommer opp på google om fake Gibson, og har heller ikke funnet de feilene jeg skulle sett hvis den var det. Oen skal være åpen ja, noe han mente var feil.

 

Flere innspill mottas med stor takk! Jeg vil jo gjerne beholde gitaren dersom den faktisk er en Gibson

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok vektredusert med «Swiss Cheese»-metoden. Gitaren ser legitim ut den. Hvilke potmetere er satt i?

Kan du poste bilder av baksiden på pickups, pickupcavitys og elektronikken også?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også vurdert å ta den med til noen som har spilt mye Gibson eller eier et par. Får jo håpe at man merker forskjell i spillbarhet på en Standard/Traditional og en evt Kina kopi 😊

Jeg ville definitivt kjent forskjell mellom mine Gibson Les Paul Classic og made in Korea Epiphone Les Paul Custom. Classic, Standard og Trad er et par liga opp i klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.