Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt? Boss SD-1


Anbefalte innlegg

Hei, har en Boss Super Overdrive (SD-1) som jeg dessverre mistenker har sett sine bedre dager. Jeg kom ved et uhell til å plugge inn en 13 v-adapter i stedet for en 9-v. Når jeg bruker pedalen varierer volumet veldig. Noen ganger funker den helt fint, andre ganger forsvinner lyden helt. Det ser ut som om det er noe svidd på det elektroniske inne i pedalen (se bilde). Er det mulig å bytte ut bare denne delen, eller lønner det seg i stedet bare å kjøpe en ny?

67583770_540596039811802_9172862199251599360_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tatt et bilde av andre siden av kretskortet? Jeg tror det bare er å vippe ut. Ser ikke noe åpenbart svidd på undersiden, jeg tror det svarte øverst bare er brent flussmiddel. 

Tipper den tåler 12-13v, men det kan hende en diode eller en/flere kondensatorer har tatt kvelden. Det kan også være en dårlig jack eller dårlig kobling et sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe støy i den som ikke var der før? 

Lurer også på om det er 13V AC eller DC du matet den med. Kan hente en IC ikke tåler AC spenning, men det bør gå fint å bytte, hverfall hvis den er montert på sokkel. Jeg har kanskje noen til overs. 

IC ( opamp) står for forsterkningen av lyden og klipping. At volum dropper kan tyde på dette, eller en dårlig kondensator som filtrerer feil. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg er fullt klar over at SD-1 er blant de billigste pedalene man får tak i. Undersiden på panelet ser ut til å være uskadd, og det kommer ingen uvanlig støy fra den. Kort tid etter at jeg plugget inn 13v, var det en uvant støy der, men som med tiden forsvant. Hvorvidt det er ac/dc aner jeg ikke. Legger ved bilde av undersiden av panelet og den aktuelle adapteren så kan dere se.

7B1F6013-7110-47F2-9200-602C94885E09.jpeg

67726128_1196005603942215_430115243545329664_n.jpg

Endret av Per Silnes Tandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adapteret er DC så det bør være greit. Noen av kondensatorene er 10V, jeg tror ikke de ser full spenning i kretsen men kanskje en av dem har fått seg en trøkk? Kondensatorer kan oppføre seg merkelig hvis de begynner å bli dårlige.

 

Edit: Ah, så nå at det er et constant current-adapter. Det blir problematisk på gitarpedaler, hvis jeg ikke husker helt på trynet prøver det da å trykke en satt amperestyrke gjennom pedalen uavhengig av hva den faktisk trekker på normal spenning. Bruk batteri eller et annet adapter :)

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den der positiv i senter? Pedalen skal ha negativ i senter.

Jeg gjorde den feilen med en tuner jeg hadde engang og den sluttet å virke. ( Jeg fikk ny tuner hos forhandleren fordi jeg spilte dum. tydeligvis overbevisende :-) Litt flaut nå, men jeg var tenåring og har kommet meg siden dengang)

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, el_roffo skrev:

Edit: Ah, så nå at det er et constant current-adapter. Det blir problematisk på gitarpedaler, hvis jeg ikke husker helt på trynet prøver det da å trykke en satt amperestyrke gjennom pedalen uavhengig av hva den faktisk trekker på normal spenning. Bruk batteri eller et annet adapter :)

Constant current, er vel ikke det samme som at den er "balanced" vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den har fått feil polaritet. Opampen er sannsynligvis død, kanskje de fire elektrolytiske kondensatorene også. Godt mulig den funker igjen hvis du bytter disse. 

Funker den som den skal når effekten er av? Dvs, går signalet igjennom som normalt? Isåfall kan nok de fleste transistorene friskmeldes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.