Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Siste ferieuke. Må ha et nytt prosjekt. Har denne biten med ask, og vil bygge en ny tele. Den var 10 cm når jeg kjøpte den, og hadde planer om å få to gitarer ut av den. Det gikk ikke pga treverket har bøyd seg for mye. Saget  av toppen for en tid tilbake,  nå har den ligget en stund til, og den virker stabil nå. Første steg blir å planere den ned til 45mm, og bruker fresejiggen med sleide for å gjøre det. Bildet er før siste planfresing. 

15639573985456578354071926194193.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilder av planjigen din? Må få laget meg en litt bedre en som funker litt mer smooth. Jeg driver på og freser ut og gjør bøkeoffset-bygget mitt thinline-aktig, så litt ask til topp hadde vært pent. Skal hente bookmatched topper på posten på lørdag (fra Kina), men de vil jeg bruke til noe som ikke er offset, men mulig det er pent med litt asymmetri også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Her er bilde av den. En kryssfinerplate i bunn, to 2"×3" skrudd fast på sidene, og aluminiumslister oppå der igjen. Sleiden er også av aluminiumsprofiler, husker ikke hvor jeg fikk de fra men tror de selger sånt på byggevarehusene.  Bruker å sprute på litt silikonmiddel for mindre friksjon mellom sleiden og fresen, samt sleiden og listene på plankene. Fester arbeidsstykket med tosidig tape eller bare en tre fire små skruer på utsiden av arbeidsstykket hvis tape ikke går pga ikke plant arbeidsstykke. Sikkert mange andre måter å gjøre det på også.

15639697607392287356830016578206.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

Har du bilder av planjigen din? Må få laget meg en litt bedre en som funker litt mer smooth. Jeg driver på og freser ut og gjør bøkeoffset-bygget mitt thinline-aktig, så litt ask til topp hadde vært pent. Skal hente bookmatched topper på posten på lørdag (fra Kina)

Må legge ut bilder av prosjektet ditt🙂. Hvor kjøper du de bookmatched toppene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dont, gammelt uttrykk for hva man har gjort den dagen, ikke noe med engelsk å gjøre. Har heldigvis tilgang på søyleborremaskin, utrolig kjekt å ha. Det er plutselig enkelt å få til de ferrules hullene på baksiden. Nå blir det sliping og pussing. Tror det er ny rekord for å ikke gjort noen tabber så langt. Angående planfresingsjigg, her er en annen variant som er mer anvendelig, to firkantrør i aluminium, festet på toppen av gjerdesaga. Måtte ta et finsnitt til på tykkelsen. 

20190725_092233.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Denne blir å ferdigstille nå fremover. Jeg har beiset og lakket, og våtslipinga er i gang. Jeg hadde kjøpt et svart bakelitt plekterbrett med 5 hull til denne, men er i tvil om jeg skal heller gå for hvitt... jeg trenger også en hals, hadde planer om å lage en selv, men det var dette med å få tid da, jeg drar på en tolvdagers turnus til trøndelag nå på jobb så da skjer det ingenting. Jeg har en Edmire bridgepuckup liggende til denne, må ha en neck pickup også. Forøvrig  blir det klassisk tele med tre messingsadler. 

20191026_164130.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kroppen er stort sett ferdig, må borre hull til jack og hull til skruer til halsen. Tørrmontering bare, for å se om ting liner opp ordentlig. Har tenkt rosewood gripbrett hals, som jeg vil lage selv,men har en hals med lønn gripbrett som kan brukes midlertidig også. Må da lage ny finish på hodet. Sort bakelitt plekterbrett m 5 hull og tre messibgsadler. 

20191123_133729.jpg

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.