Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere MIM Tele eller kjøpe ny gitar?


JoachimLalala

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Mexico-telecaster med litt issues og en klang som er for mørk og uklar for min smak.
Intonasjonen på gitaren har blitt dårlig. Enda større problem er at gitaren bare brummer, og omtrent
ikke gir noe signal når jeg plugger den inn i amp eller interface.

Jeg liker hals, action, og utseende på gitaren. Kunne kanskje fått ny bridge og nye pickups til den.
Men det koster vel fort noen tusen. Derfor vet jeg ikke om jeg burde prøve å selge gitaren min for
en billig penge, og kjøpe meg en som synger lysere, klarere og renere. Vil også helst ha en gitar som
har lav vekt.

Jeg tenker å spille endel fingerspill, type klassisk musikk og post-rock. Ønsker å få decent kvalitet på
hjemmeinnspillinger. 

Noen forslag til hva jeg burde gjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva du kan gjøre selv. MIMén trenger åpenbart et skikkelig setup og litt lodding. Fort et par tusen hos en profesjonell, men sender deg trolig hjem med en gitar du knapt kjenner igjen (i positiv forstand). Kan du bytte pickuper selv, kan du slippe unna med en tusenlapp for nye pickuper. Ville prøvd Tonerider (795,-) for eksempel. MASSE godlyd for veldig lite penger. Jeg har et sett med Hot Classics i min Tele og den står seg fint i selskap med mine Strater som har pickuper til fire ganger prisen.
MIM er generelt helt OK kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du skiftet strenger? Gamle strenger kan intonere dårlig. Uansett kan intonering løses med nye strenger og setup, om du ellers liker gitaren.

Brum/lite signal kan være så enkelt som at en kabel har løsnet inni, ikke sikkert at du trenger å bytte noe som helst. Verdt å sjekke før du bestiller deg nye pickups i alle fall, om du var fornøyd med lyden du hadde. Om du synes den har for mørk akkustisk klang, og om lyden fra amp også oppleves for mørk med fungerende elektronikk så kan det alltids løses til en viss grad med brightere pickups, men jeg har spilt på noen Telecaster og har aldri hatt problemer med at jeg ikke får den bright nok. Heller omvendt!

Jeg har selv spilt på en Mex Standard Stratocaster siste par årene, og har absolutt ingenting å utsette på den, men så har jeg heller aldri hatt en Amerikansk Fender. Henter en Am.Std Tele i kveld, så da får vi se om jeg fortsatt er fornøyd med strat'en etter det 😂 Men helt ærlig er jeg ikke bekymret. Mex-straten er en solid arbeidshest som ikke har sviktet meg hittil!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens. Fint å høre at brummingen antagelig er enkel å fikse.
Om nye strenger gjør intonasjonsproblemet mindre, er det også fint.
Strengene har nok sittet på temmelig lenge.
Er fremdeles usikker med tanke på klangen jeg får (plugget inn i interface).
Kanskje jeg bør ta med gitaren til en butikk og få ordnet disse tingene,
og så vurdere om jeg skal selge eller beholde den.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JoachimLalala skrev:

Duckling: jeg burde kanskje presisert at jeg mente at klangen var mørk og uklar
før det ble problemer med brumming. 

WelhavenT: takk for tipset om matching av pickups og amp.

Ha en fin dag.

Mener du akustisk? Kan det være strengene som klirrer noe mot båndene på halsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.