Web Analytics
GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Epiphone 1964 Texan


Anbefalte innlegg

Gratulerer med kul gitar!

Det første jeg ville gjort var å finne ut hva luftfuktigheten i huset var på. Kjøp et hygrometer fra ebay, om du ikke har alt og sjekk. For hvis du allerede ligger på et grei nivå er det ikke noe poeng. For luftfuktigheten varierer alt etter hvor i landet du bor og hva slags lufting du har i boligen. Jeg flyttet i høst innad i samme by og gikk fra en leilighet med høy luftfuktighet (pga dårlig ventliasjon) til en leilighet med konstant lav luftfuktighet (pga et aktivt ventilasjonssystem). 

Det jeg endte opp med å gjøre da var en sånn liten plastboks med en svamp oppi som ligger inne i kassa med gitaren. Vann forsvinner i hvert fall fra svampen, så jeg antar at det funker. Jeg prøvde meg også med en billig luftfukter, men som sagt, pga den aktive ventilasjonen så ble det for mye styr for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gitar! Har rommet gitaren oppbevares i veldig lav luftfuktighet? Mange har luftfukter, både som er ment for gitarer og de som er ment for å øke luftfuktigheten i rom, men d kommer veldig an på behov. F.eks. vil det være noe helt annet på vinterstid i innlands-Norge i et vedfyrt hus enn ute ved kysten på vestlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje verre ut enn det er. Start med å kjøpe noe ala denne, og hvis luftfuktigheten er veldig lav, dvs under tredve prosent, så kan du eventuelt gjøre noen tiltak. 

https://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Thermometer-Hygrometer-Humidity-Meter-Room-Indoor-Temperature-Clock/123242196935?epid=26027424734&hash=item1cb1ceafc7:g:FIgAAOSw7z1Z~YNP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygrometer fås også billig på clas. Jeg har det og en rimelig luftfukter på gitarrommet. Normalt er luftfuktigheten innenfor i mitt hjem og jeg har gitarer stående i de fleste rom, men i vinter var det ekstremt tørt og jeg måtte ta noen tak. Skrudde av luftfukteren i mars men den reddet nok flere gitarer ila vinteren. Måtte ta litt fretskjegg på et par likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enda noen spørsmål 😀 skal bytte strenger på den, men ble litt forvirret, for jeg skal ha D'addario 12-53. Men det var jammen meg mye forskjellig strenger innen det 😀 noen som har peiling på hva jeg skal ha? 😀 Åsså et spørsmål til, går det ann å bytte ut stemme skruer og de pinnene som holder strengene? Dem er lagd av plastikk og virker så fryktelig billige 😀

Snapchat-1562488474.jpg

Snapchat-114330519.jpg

Endret av Petter Oppegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeskruene og pluggene/pinnene kan du sikkert bytte ut, men hvis di virker ser jeg ingen grunn til det ! ;)

D'addario EJ16 12-53 er så nærme "industristandard" du kan komme m strenger til kassegitar. Så det er en 'safe bet' ! 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.