GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Ny brukt gitar 😀 

FĂžrste inntrykket virker bra, bare fĂ„ vaska den rein, sĂ„ fĂ„r vi se om dette er noe til gitar 😀

Snapchat-686258920.jpg

Snapchat-381815178.jpg

Snapchat-1900330899.jpg

Snapchat-465293575.jpg

• Liker 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

1 lite spĂžrsmĂ„l. Hvordan fukter man gitaren? Noe lurt Ă„ fĂ„ kjĂžpt, eller er det meningen Ă„ ta den med en tur i dusjen? 😀 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Gratulerer med kul gitar!

Det fÞrste jeg ville gjort var Ä finne ut hva luftfuktigheten i huset var pÄ. KjÞp et hygrometer fra ebay, om du ikke har alt og sjekk. For hvis du allerede ligger pÄ et grei nivÄ er det ikke noe poeng. For luftfuktigheten varierer alt etter hvor i landet du bor og hva slags lufting du har i boligen. Jeg flyttet i hÞst innad i samme by og gikk fra en leilighet med hÞy luftfuktighet (pga dÄrlig ventliasjon) til en leilighet med konstant lav luftfuktighet (pga et aktivt ventilasjonssystem). 

Det jeg endte opp med Ä gjÞre da var en sÄnn liten plastboks med en svamp oppi som ligger inne i kassa med gitaren. Vann forsvinner i hvert fall fra svampen, sÄ jeg antar at det funker. Jeg prÞvde meg ogsÄ med en billig luftfukter, men som sagt, pga den aktive ventilasjonen sÄ ble det for mye styr for min del. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Boveda lager smÄ poser som holder jevn fuktighet i kassen, er helt geniale. Trenger ikke pÄfyll, og varer lenge (med mindre kassen din lekker som en sil da). Selger de bl.a. pÄ Vintage Gitar. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Flott gitar! Har rommet gitaren oppbevares i veldig lav luftfuktighet? Mange har luftfukter, bÄde som er ment for gitarer og de som er ment for Ä Þke luftfuktigheten i rom, men d kommer veldig an pÄ behov. F.eks. vil det vÊre noe helt annet pÄ vinterstid i innlands-Norge i et vedfyrt hus enn ute ved kysten pÄ vestlandet.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Takk for gode svar. Skulle egentlig þnska at noen sa dusjen var greit, for detta virka komplisert 😀 

FĂ„r lese meg litt opp pĂ„ det, sĂ„ finner jeg vel ut av det 😀 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Det hÞres kanskje verre ut enn det er. Start med Ä kjÞpe noe ala denne, og hvis luftfuktigheten er veldig lav, dvs under tredve prosent, sÄ kan du eventuelt gjÞre noen tiltak. 

https://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Thermometer-Hygrometer-Humidity-Meter-Room-Indoor-Temperature-Clock/123242196935?epid=26027424734&hash=item1cb1ceafc7:g:FIgAAOSw7z1Z~YNP

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Hygrometer fÄs ogsÄ billig pÄ clas. Jeg har det og en rimelig luftfukter pÄ gitarrommet. Normalt er luftfuktigheten innenfor i mitt hjem og jeg har gitarer stÄende i de fleste rom, men i vinter var det ekstremt tÞrt og jeg mÄtte ta noen tak. Skrudde av luftfukteren i mars men den reddet nok flere gitarer ila vinteren. MÄtte ta litt fretskjegg pÄ et par likevel. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
Skrevet (endret)

Enda noen spĂžrsmĂ„l 😀 skal bytte strenger pĂ„ den, men ble litt forvirret, for jeg skal ha D'addario 12-53. Men det var jammen meg mye forskjellig strenger innen det 😀 noen som har peiling pĂ„ hva jeg skal ha? 😀 ÅssĂ„ et spĂžrsmĂ„l til, gĂ„r det ann Ă„ bytte ut stemme skruer og de pinnene som holder strengene? Dem er lagd av plastikk og virker sĂ„ fryktelig billige 😀

Snapchat-1562488474.jpg

Snapchat-114330519.jpg

Endret av Petter OppegÄrd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Stemmeskruene og pluggene/pinnene kan du sikkert bytte ut, men hvis di virker ser jeg ingen grunn til det ! ;)

D'addario EJ16 12-53 er sÄ nÊrme "industristandard" du kan komme m strenger til kassegitar. SÄ det er en 'safe bet' ! 

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for Ä gi deg en best mulig brukeropplevelse BruksvilkÄr.