Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukulele strenger


askret

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en brukt ukulele i kveld, og den ser jo veldig fin ut! Minste type, en Morgan. Men jeg stusser litt på strengene som sitter på... Er det ikke som på gitar at de går fra tynneste øverst og tykkeste nederst? Her er G strengen nest tynnest, og C er den tykkeste. Har stemt den som på bilde to her. Tar jeg feil eller?

IMG_1485.JPG

IMG_1486.PNG

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Kjenner at jeg kanskje vet litt for mye om ukuleler her. 
La os nå ut fra at dette enten er en sopran eller konsertukulele.
Da er det slik at streng 1 og 4 er de tynneste. På en slik ukulele er streng 1 tynnest, og så blir streng 2 og 3 tykkere, før streng 4 blir tynnere igjen.

Jeg håper det var oppklarende. Har man en barytonukulele, er svaret litt anderledes, men det kan vi ta siden, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Castor! Min er akkurat som du sier. Og det er en liten ukulele, regner med det er en sopran ukulele.

Veldig uvant med den lyse tonen fra der jeg forventer den dypeste! Men da er nok alt som det skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forenklet kan man som gitarist tenke seg en ukulele slik:

1. Fjern 5. og 6. streng.
2. Skift ut fjerde streng til omtrent samme tykkelse som første streng, og stem den én oktav opp.
3. Sett på en kapo på 7. bånd.

Da vil gitaren du bruker være helt lik å spille på som en ukulele, rent bortsett fra at mensuren er lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2019 den 23.31, CastorFiber skrev:

Hm. Kjenner at jeg kanskje vet litt for mye om ukuleler her. 
La os nå ut fra at dette enten er en sopran eller konsertukulele.
Da er det slik at streng 1 og 4 er de tynneste. På en slik ukulele er streng 1 tynnest, og så blir streng 2 og 3 tykkere, før streng 4 blir tynnere igjen.

Jeg håper det var oppklarende. Har man en barytonukulele, er svaret litt anderledes, men det kan vi ta siden, tror jeg.

Men hvorfor er 4. strengen en oktav høyere enn den "burde" være?

Det roter jo til både lyden og spillinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke vanlig å spille "bassganger" på ukulele.
Hvorfor det er sånn, kan man jo spekulere i, jeg tror ikke noen vet svaret. Ukulele er basert på Machete og Cavaquinho. Noen av disse har stålstrenger, og på min Cavaquinho er ikke fjerdestrengen oktavert.
Det kan jo være så enkelt at de ikke hadde omspunnet fjerdestreng tilgjengelig, eller at de syntes det låt finere.

Vil man ha en ukulele uten den oktaverte fjerdestrengen, kan man kjøpe seg en barytonukulele. Der er fjerdestrengen "normal".
Det er veldig enkelt for en gitarist å bli ganske habil på en slik ganske kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei,

Litt gammelt innlegg og regner med du har fått svaret. Men synes det ble svart litt kronglete her (no offence). Ukulele komme med 4 med "høy G"  på 4. streng. Derfor er den tynnere enn resten av strengene. Det er blitt moderne med å legge på eller skaffe seg en med lav G også, men det gjelder for det meste på konsert og tenor ukulele. Nå skal det sies også at sopran kan stemmes annerledes. g-C-E-A er det som regnes som "standard" link til info om stemming:

https://www.dummies.com/art-center/music/ukulele/the-different-ways-to-tune-a-ukulele/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.