Web Analytics
Jump to content

Skal fikse "gammel" Fernandes el-gitar. Trenger hjelp ifm innsats til tremolofestet.

Recommended Posts

Hei.

Jeg håper dette havner på rett plass, når jeg poster det her. Og så må jeg bare beklage, dersom jeg roter det til med fagterminologi. Jeg er rusten, og kildene mine er hovedsakelig Google og YouTube. 🤓 

I forbindelse med at jeg har bestemt meg for å ta opp gitaren igjen, etter drøyt 15 år av hesten, fikk jeg tilfeldigvis anledning til å få tilbake min aller første gitar. En Fernandes (FR-40?), kjøpt på Immerslund Musikk etter en lang sommer med jordbærselging i 1997, og godt brukt frem til tidlig 2000-tallet. Så ble den donert bort til en ung håpefull, som ønsket å lære seg å spille gitar. Fast forward drøye 17år, og 3 eiere senere, var den i ganske sliten stand. Men av ren nostalgi tok jeg den i mot når jeg ble tilbudt den, og tenkte at jeg kanskje skulle prøvd å fikse den opp igjen, for å lære meg noe nytt. 

spacer.pngspacer.png
spacer.pngspacer.png

Jeg så umiddelbart at to-punktsfestene på tremolo broen(?) var på vei opp av kroppen. Skruene var skrudd helt inn i de innsatsene(studs) som står i kroppen, og når jeg inspiserte baksiden, var også kloen skrudd helt inn der. Hodene på skruene er helt rassert, så jeg så meg nødt til å ta hele blokka ut av kroppen, og få ting fra hverandre med litt oppfinnsomhet og tenger. Og her kommer mitt første spørsmål:
Innsatsene er 7mm i diameter, med indre diameter på 5mm, og lengde på 20mm. Jeg har ikke klart å finne noen på nett under 8mm. Vil jeg klare å smyge inn 8mm innsatser i hullene som er i kroppen i dag, selv om det blir trangt, eller vil jeg være nødt til å bore opp hullene den siste millimeteren? 

spacer.pngspacer.png

Jeg håper og tror at dette er det som eneste som mangler for å få den i "spillbar" stand igjen, og så blir de neste prosjektene heller å se om den kan komme tilbake til fordums glans, eller kanskje helst bedre. ☺️

• Like 3

Ingen spørsmål er for dumme, og vi er ikke nøye på terminologi! Velkommen til forumet.

Ojoj. Dette var slitt. Det bør byttes ut.
Ut over det, er vel dette en helt kurant gitar å  pusse opp. Jeg har hatt mer enn en Fernandes, og de er stort sett av mye høyere kvalitet enn det prisen skulle tilsi her i Norge.
Har ikke undersøkt så veldig nøye, men jeg hadde vel boret opp. Om innsatser passer eller ikke, har jeg ikke sjekket.
Ellers kan jeg jo nevne at hvis du vil sikre deg ekstra godt, så er 'Cascol polyeturethanelim (grønn kork) laget for å lime tre til metall. Sier ikke at det er nødvendig, men det er en mulighet. Det ekspanderer også litt mer enn vanlig trelim.

Post gjerne bilder når du er ferdig, og ikke vær redd for å spørre.

• Like 1

Takk for innspill.

Jeg husker den som en veldig kurant gitar, og jeg har hatt mye glede med den. Topp-punktet må vel ha vært i '99, når musikk-klassen jeg gikk i hadde en konsert, og spilte jeg spilte lead på The Final Countdown. Det gikk med noen timer øving i forkant av det. 😂 

Det skal også sies, at gitaren jeg erstattet den med, får noe av skylden for at jeg steg av hesten i så mange år. I 2003 kjøpte jeg en Epiphone Les Paul, som jeg aldri ble helt fortrolig med. Og så kom hverdagen å tok meg, og gitarspillingen havnet lengre og lengre bak. Men det er en historie for en annen tråd. ☺️

Jeg kommer selvsagt til å poste oppdateringer på det lille prosjektet mitt. Det er lite som er så hyggelig, som å ha noen å dele hobbyen sin med. ☺️

• Like 2