Gå til innhold
hgho

Intonering av strat

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en strat med tremolobro som jeg ville endre fra låst til «flytende» bro. Har en stor utfordring, intonasjonsskruen til E-strengen er maksimalt skrudd inn, og jeg må skru den mer inn for å få strengen intonert. Er det noen som vet noen løsning på dette, og hvor man evt får kjøpt lengre skruer? 

image.jpg

Endret av hgho

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Det ser ut som om du må skru løs sadelen til E-strengen, og file av litt i bakkant og ev kutte skruen litt hvis den "bånner".
Er det veldig tykk E-streng du bruker, en tynnere streng vil kunne justeres litt lenger frem.

Kanskje "kniv" godset i brua-mot de to festeskruene, er såpass slitt at brua di har havna litt langt fram?

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i ytterst få tilfeller en må dra sadel så langt bak. 

Skiftet du strenger før du intonerte? Ferske strenger er viktig for god intonering. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, germaniumkid skrev:

Det er i ytterst få tilfeller en må dra sadel så langt bak. 

Skiftet du strenger før du intonerte? Ferske strenger er viktig for god intonering. 

Med slitasje i festene og veldig tykk streng kan det lett forekomme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, jonta skrev:

Med slitasje i festene og veldig tykk streng kan det lett forekomme.

Jepp, ytterst få tilfeller 😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte fram med fila og ta av litt på sadelen til 4 streng, på en bass jeg hadde, da jeg bytta opp til 065-130 strenge tykkelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det skje, men det ser ikke ut som om strenga er særlig tykk på bildet. Selvfølgelig kan studs og baseplate bli slitt, jeg har tilogmed opplevd at studs har tiltet forover, men det er ikke ofte. Jeg ville som nevnt testet det aller enkleste først, klin på nye strenger og prøv å intonere igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser da ut til at du fint kan stramme fjærene litt og likevel ha flytende bro her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Har nå byttet strenger, og ser ut som at filing av sadelen er veien å gå for min del.  Er det noen som vet hvordan man løsner den? Og om den kan briste hvis man tar av for mye? 

Endret av hgho

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er noen issues med nøtt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La noen kompetente ta en sjekk. Intoneringen på resten av tremolon er tvilsom...

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på noen ting og har vært hos den eneste proffe musikkbutikken der jeg bor uten at det var noe hjelp å få. Kan du utdype hva som ser tvilsomt ut? Er helt ny på dette, så hadde vært en fordel å vite hva som evt kunne vært bedre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han mener, at sadelen til 2 streng er skrudd like langt frem som 1 streng og sadelen til 5 streng er skrudd ørlitt lenger frem enn 3 streng. Det er litt uvanlig...

Ca. slik ser det normalt ut...

824_1761677158.jpg

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.