Web Analytics
Jump to content

Intonering av strat

hgho

Recommended Posts

Har en strat med tremolobro som jeg ville endre fra låst til «flytende» bro. Har en stor utfordring, intonasjonsskruen til E-strengen er maksimalt skrudd inn, og jeg må skru den mer inn for å få strengen intonert. Er det noen som vet noen løsning på dette, og hvor man evt får kjøpt lengre skruer? 

image.jpg

Edited by hgho

Det ser ut som om du må skru løs sadelen til E-strengen, og file av litt i bakkant og ev kutte skruen litt hvis den "bånner".
Er det veldig tykk E-streng du bruker, en tynnere streng vil kunne justeres litt lenger frem.

Kanskje "kniv" godset i brua-mot de to festeskruene, er såpass slitt at brua di har havna litt langt fram?

Edited by jonta

12 minutter siden, germaniumkid skrev:

Det er i ytterst få tilfeller en må dra sadel så langt bak. 

Skiftet du strenger før du intonerte? Ferske strenger er viktig for god intonering. 

Med slitasje i festene og veldig tykk streng kan det lett forekomme.

Selvfølgelig kan det skje, men det ser ikke ut som om strenga er særlig tykk på bildet. Selvfølgelig kan studs og baseplate bli slitt, jeg har tilogmed opplevd at studs har tiltet forover, men det er ikke ofte. Jeg ville som nevnt testet det aller enkleste først, klin på nye strenger og prøv å intonere igjen. 

Har nå byttet strenger, og ser ut som at filing av sadelen er veien å gå for min del.  Er det noen som vet hvordan man løsner den? Og om den kan briste hvis man tar av for mye? 

Edited by hgho

Er ikke sikker på noen ting og har vært hos den eneste proffe musikkbutikken der jeg bor uten at det var noe hjelp å få. Kan du utdype hva som ser tvilsomt ut? Er helt ny på dette, så hadde vært en fordel å vite hva som evt kunne vært bedre. 

Han mener, at sadelen til 2 streng er skrudd like langt frem som 1 streng og sadelen til 5 streng er skrudd ørlitt lenger frem enn 3 streng. Det er litt uvanlig...

Ca. slik ser det normalt ut...

824_1761677158.jpg

• Like 1