Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson saksøker igjen.


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...

Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU



image.png.f7feb890d44e484171dc9957c9d568fe.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gibson skal gå etter Dean for kopi av kroppen på Flying V, så synes jeg Dean bør gå etter Gibson for å kopiere Dean sin headstock på Reverse Flying V (som forøvrig er den hesligste gitaren i verden)

 

DSRVNAGH-large.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naigewron skrev:

Hvis Gibson skal gå etter Dean for kopi av kroppen på Flying V, så synes jeg Dean bør gå etter Gibson for å kopiere Dean sin headstock på Reverse Flying V (som forøvrig er den hesligste gitaren i verden)

 

DSRVNAGH-large.jpg

Gibson kom vel med den headstocken i 1957 om jeg ikke tar helt feil, på futura modellen som var explorerens forgjenger. Så akkurat den er vel innafor. Likevell, ganske dårlig strategi i mine øyne...

spacer.png

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å se at de kan vinne i retten. Men de kan skremme enkelte forhandlere til å ikke handle med Dean. Ser også at kroppsformen er først lagt til som Gibson-merkevare i 1997. Den som har en merkevare er forpliktet til å forsvare den. Hvis det går år og dag uten at de forsvarer den vil de i praksis miste den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette her litt som om Ford brått bestemte seg på 50 tallet, og saksøke alle andre som lagde biler som lignet på deres? 

Også var det ikke en fyr fra Fredrikstadområdet som laget en gitar som ligner på en Les Paul før Gibson? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du tenker på Nilsengitaren fra 1947.
Nå var vel den første personen som laget en pickup Lloyd Loar i 1927. Firmaet som nå heter Rickenbacker snekret sammen "The frying pan" i 1931, så herr Nilsen kan strengt tatt ikke påstå at han var først. Tidlig ute var han, for all del.

Det det saksøkes rundt her er jo helt andre detaljer enn om hvem som "fant opp" elgitaren. 
Poenget for min del er vel om man skal tjene penger på å lage og selge gode gitarer, eller om man skal saksøke andre for å tjene penger uten å lage gode gitarer. Så er det selvsagt et godt rom for diskusjon rundt hva som er riktig å gjøre mellom disse to strategiene.

Edit- tar litt forbehold om årstall, har ikke sjekket skikkelig om hodet husker rett. Veldig feil er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AkE skrev:

Blir ikke dette her litt som om Ford brått bestemte seg på 50 tallet, og saksøke alle andre som lagde biler som lignet på deres? 

Også var det ikke en fyr fra Fredrikstadområdet som laget en gitar som ligner på en Les Paul før Gibson? 

Sjekk YouTube-kanalen min. Der blir Nilsen-gitaren både testet og diskutert 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.