Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt Pimp my nittitalls-Squier


Anbefalte innlegg

Denna karen har vært glemt i minst to kjellere litt for lenge. Har levd et relativt hardt liv fra ny, lagret litt fuktig et par år (men tørt de siste 3 år), og trenger noe oppmerksomhet for å komme på beina igjen.

image001.thumb.jpg.520d58cc4e906ce69aa950885b65a705.jpg

Made in Japan, ikke av den ettertraktede JV- eller SQ-serien, men FujiGen-produsert og et ganske greit eksemplar etter hva jeg kan huske. '93 eller '94 ut fra serienummeret.

image005.thumb.jpg.0fa926adeb41745753ca70a1a3458510.jpg

Her har vel det verste kommet seg inn på ett enkelt bilde... manglet en intonasjonsskrue + fjær i stolen, kontrollplate festet med store treskruer med sekskanthode, jackplate av "football"-typen. Ser også såvidt at det er noe med finishen (utenom hakk og sår), men nei, den er ikke malt med kost, det er originalfinishen som har sunket.

image002.thumb.jpg.a3ab30f175474e6e54b175bb5fe0e6fb.jpg

Så da har jeg noe å gjøre en kveld eller to, skal ta en tur ned i "delelageret" og se hva jeg kan finne der. Går for spillbarhet og lyd her men hvis jeg finner noe annet moro som passer så klemmer jeg på det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_4439.thumb.JPG.4cd26cc5fb8b48f812332b911f3f4c6d.JPG

Har jammen samlet seg opp litt i årenes løp :) En Gotoh-stol, electrosocket, nye knotter pluss en knott til bryteren, hvitt plekterbrett og et sett med pickups. Noen har skriblet på den ene pickupen, men det får gå :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkeboks-modus. Gotoh-stolen var bare for string through, så jeg vurderer sterkt å bare borre opp for string through nå siden jeg har ferrules liggende. Og plekterbrettet passet ikke helt, kan sikkert files litt, men det funker fint med det svarte brettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er uhyre vanskelig å borre opp. Da med hensyn til at lakk sprekker, og man må bruke mye tid på å få rettet opp i det. Hullene blir jo også så tett på hverandre at man kan risikere at større stykker faller ut, og da blir det mye jobb for en relativt liten gevinst.
Når det er sagt, er det sikkert forskjell fra gitar til gitar, og jeg har ikke erfaring med så mange gitarer at jeg kan si noe om hvordan det går i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svingt loddebolten i kveld. Jeg fant et par full size Alpha-potter så jeg reiv ut minipottene som sto der, snudde kontrollplata og koblet alt på nytt. 

IMG_4453.thumb.JPG.36b1cf2b25a340a84b0703078b87319e.JPG

Så da er det nesten klart, nye skruer på plata og electrosocket med ny jackutgang er på plass. Jeg må bare forstørre hullet til neckpickupen i plekterbrettet for å få det til å passe skikkelig og sette på strenger. Spent på lyden i disse pickupene.

IMG_4455.thumb.JPG.c13393b0c4eaeddfcfcb6cd09e454742.JPG

Endret av el_roffo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 23.45, el_roffo skrev:

Det har gått greit med skarp bor, men har tenkt litt nå og funnet ut at det blir litt omfattende å begynne med. Jeg fant heller skrue og fjær som passet originalstolen :)

Som jeg har nevnt, er det jo forskjell fra gitar til gitar, men er lakken litt sprø, tykk og har litt dårlig feste til underlaget, kan man oppleve at det rives opp når man borer såpass tett som det man må gjøre for å lage hull til ferruler. (Hm. Hva heter det på norsk?)
Dette har du uansett kontroll på, ser det ut som. Fra min side var det kun ment som et velment råd.

Dette ser jo veldig bra ut. Snudd plate er lurt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.