Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Youtube kanal


Anbefalte innlegg

Har søkt litt på nettet etter info om det er mulig å lage seg ein YT kanal som ein kan legga ut eigenprodusert musikk ,uten att dette er registrert andre plasser?  Dette for att det skal vera litt som drar i inspirasjonsretning, (er ikkje ute etter Popularitet,)men vel så viktig for å dokumentera / ha eit medium som kan fungera som ein slags opphavsrett? Er ikkje redd for att mine melodier kjem til å bryta igjennom med det første😀😀, men alikevel....  Hadde vore kjekt å høyrt kva andre gjer med produksjonane sine.Om dette er posta under feil kategori, så reknar eg med att admin kan slette innlegget....

Ha fortsatt god musikkdag, folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å laste opp egen musikk på youtube, soundcloud, reverbnation e.l. Det kan derimot være lurt å registrere verket hos Tono hvis det evt. skulle dukke opp noe. Man vet jo aldri... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tono er nok ikke til hjelp på opphavsrett... her er hva de svarte meg når jeg spurte en gang:

Opphavsretten har to aspekter: 1. det ideelle og 2. det økonomiske. TONOs mandat omfatter kun det sistnevnte. Plagiatsaker og tyveri av åndsverk faller innenfor det ideelle aspektet, og her har ikke TONO hverken mandat eller anledning til å gjøre noe. Slike saker kan kun forfølges privatrettslig og løses i rettssystemet. Forvaltningsorganisasjoner som TONO har ikke anledning til å forfølge saker på det ideelle området på vegne av enkeltmedlemmer.

 

Det er også viktig å være klar over at et verk ikke blir «mer beskyttet» om det er registrert hos TONO, beskyttelsen av verket oppstår tvert imot i det øyeblikket verket er skrevet. En registrering hos TONO innebærer kun at man får utbetalt vederlag fra TONO ved offentlige fremføringer og lydfesting av verk.

 

Som opphaver er du beskyttet gjennom Åndsverkloven. Hvis du er redd for at musikken din skal bli plagiert, bør du sørge for å kunne dokumentere at du laget musikken først. En måte å gjøre dette på er å sende noter/opptak rekommandert til deg selv. Postens datostempel er en bekreftelse av dato, så lenge forseglingen ikke er brutt.

TONO arkiverer ikke noter eller opptak på vegne av våre medlemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Spørsmålet er jo om det å legge ut noe på yotube eller soundcloud er god nok dokumentasjon.

Og uansett kan det være vanskelig å få noen erstatning uten å gå til sak. 

Det er jo bevis på når du har lastet opp, ergo må du ha laget innholdet før dette tidspunktet så det ville jeg stolt på er godt nok...

Med mindre tyvene er keen på å dele penger så må en sikkert gå til sak ja 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dato for publisering på YT, Soundcloud e.l. bør holde. Når det gjelder TONO, skjønner jeg jo at de ikke har noen myndighet til å forfølge evt. straffesak, men er verket ditt registrert der, så er det registrert der, så jeg vil ikke si at det er bare tull å gjøre det. Plutselig kan det jo hende at du spiller konserter med eget låtmateriale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke tull å registrere det der, men de registrerer kun tittel og ISRC koden som de regner ut hvor mye de forskjellige skal ha ut ifra, men for copyright spørsmål så er det ingen dokumentasjon å hente gjennom Tono.

Men anbefaler selvsagt å registrere hos Tono...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Griffin skrev:

Det er jo bevis på når du har lastet opp, ergo må du ha laget innholdet før dette tidspunktet så det ville jeg stolt på er godt nok...

Med mindre tyvene er keen på å dele penger så må en sikkert gå til sak ja 😏

Å gå til sak er dyrt, selv det å få en advokat til å skrive et brev er dyrt, så det er nok ikke for oss amatører (Jeg snakker for meg selv her altså, dere kan jo være Åge Aleksandersen og Jan Eggum for alt jeg vet :D)

Men det finnes vel interesseorganisasjoner for musikere eller låtskrivere som kan bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Å gå til sak er dyrt, selv det å få en advokat til å skrive et brev er dyrt, så det er nok ikke for oss amatører (Jeg snakker for meg selv her altså, dere kan jo være Åge Aleksandersen og Jan Eggum for alt jeg vet :D)

Men det finnes vel interesseorganisasjoner for musikere eller låtskrivere som kan bidra.

Utgir du musikken din (eller bidrar som musiker på andres utgivelser), så er det jo Gramo, i tillegg til TONO. Så har man Creo, en fellesorganisasjon/fagforening, tilsluttet LO, for kunst og kultur-utøvere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.