Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modde til slankere hals på SG


Anbefalte innlegg

Har en SG som spiller veldig bra , og den ligner veldig på de tidlig 70 talls SG Standard med Ebony fretboards uten neckbinding . Men den nyere har mye tykkere hals enn disse gamle . Da det er en 2003 Faded med Ebony så er det ikke så nøye med lakken på halsen .

Prøver meg først på en annen SG Faded 2007 som har en fikset liten sprekk i halsen .Samme "rounded 50s" hals på disse . Vil ha det ned til ca. 60s slimtaper hals nivå .

Hvordan får en det jevnt uten at det "bølger" . Har mye utstyr til metall sliping etc , men lite til tre . Vil helst ikke kjøpe utstyr for tusenvis her . Har vinkelsliper med slikelamell sandpapir grovt. En "ristlesliper" som er flat på bunnen . Har masse sandpapir opptil 400-600 korning .

Hvor langt nede er truss plassert ? Har ikke lyst at det blir veldig tynt mot den .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt meg en profilmal av halsen du liker, gjerne på forskjellige punkter eller kjøpe en slik: 

En Shintorasp koster ikke mange hundrelappene og er etter mitt syn noe av det beste til å forme en hals.

Hvor trussrod ligger er jammen ikke godt å si...

Link til rasp: https://www.verktoyas.no/JAP_SAGRASP_250MM_GROV_FIN_711582

last ned.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende . Raspen der får jeg gå ut og handle . Tror jeg klarer meg med den pluss det andre jeg har fra før .

Tar den ikke mindre enn en 61Ri hals . Kan sikkert lage en mal i plast som er lett å frese til .  Er vel umulig å få truss problemer da.....Tør ikke gå så lite som de gamle SG ene . Men de har 40mm bred nut som her er ca 43mm .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt en sånn shintorasp jeg også, men jeg har brukt sponhøvel på de to halsene jeg har laget, med godt resultat. Filer ved 1. Og 12. Bånd, og høvler imellom. Da gir det seg selv. Uansett,  viktig å bruke en mal sånn at profilen blir rett.

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er runde balltrehalser på alle jeg har vært borti . Skjønner ikke Gibson helt der , men de "må" vel lage de sånn slik at de kan selge SG Ri gitarer .......

Prøver å finne ut hvor mye jeg kan ta ned på midten av baksiden og unngå trøbbel med truss .

Denne SG faded spiller veldig bra - tror bånd er fiklet med en gang for så fine bånd ser jeg sjelden på vanlige Gibson USA . Og ebony fretboards er favoritten min . Denne er lettere enn de fleste SG Faded på 2960 gram . Det virker som de første 2000-2003 med ebony er bedre enn de nyere Faded SG . Bedre "lakk" -  ebony fretboards - lettere mahogny og noen er one-piece kropper . I tillegg har mange modda de med andre pickups og noen har kasser til de og .

IMG_1763.JPG

IMG_1768.JPG

IMG_1819.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg har vært borti har samme halsen- de er 2000-2007 - alle med gammel type elektronikk. Mulig nyere de siste årene er annerledes .  De er overdrevent runde på baksiden . Har aldri skjønt hvorfor Gibson måtte bruke de halsene .      Men en stund tilbake så var det vel så himla viktig å ha digre halser og tykke strenger als R7 R8 halser på alt.

 

          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jonta skrev:

Anng hvor mye treverk du har å gå på inn til halsskruen, så kan du borre et lite hull på midten og sjekke. som du plugger etterpå

Ja jeg så en som sa det , men det klarer jeg ikke å få meg til å gjøre . Jeg skal ikke ned til noe Jackson/Ibanez "thinness" så går nok bra . Jeg prøver først på en annen nyere SG Faded uten ebony som har fikset sprekk i headstock .

Ultralyd bilde funker vel - men sikkert litt dyrt hos dyre sykehuset borti gata (sykehuset er vel utelukket.....) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎05‎.‎2019 den 21.35, Sugardaddy65 skrev:

I tillegg har mange modda de med andre pickups og noen har kasser til de og .

IMG_1763.JPG

IMG_1768.JPG

IMG_1819.JPG

Jeg fikk med kasse da jeg kjøpte min ny i 2005. Butikken tok feil og ga meg kasse som hørte til en SG Standard :curr:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom vel med Gibson gigbags på den tiden vel ?

De har nok tatt feil- lå det hangtag fra SG Standard i den ?

Jeg har fått et par Gibson med feil hangtag i kassen- DVs de har tatt feil kasse på lageret ( 4Sound) . Den ene la jeg ikke merke til før den var tils. og en kar la merke til det .

Jeg har også en ny Gibson CS kasse med "boken" til en R7 liggende . Kjøpt fra en som jobbet i butikk i et samlekjøp av 2 gitarer + kassen for 3 år siden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.