Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage plekterbrett / pickguard


BobbyBay

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en billig gitar (Ibanez Gio GAX30-BKN) som jeg har lyst til å oppgradere og pynte litt på.

Planen er å bytte pickups (Classic Elite/Super58), muligens ta bort logoer på headstock og sette dit akustisk/oldschool logoen til Ibanez istedet.

Og jeg har tenkt å lage et plekterbrett selv. Planen er klar (og på bildet er en grov mal i går kveld for å få sett litt om det blir pent eller ikke.

ibzgio.thumb.JPG.5623d26330c581d63c37e1f03298fd8a.JPG

Innleggene i gripebrettet er white pearl, så jeg tenkte å ha den fargen.

Går det å bruke selvklistrende brett for akustisk gitar på en elektrisk?

Tenkte i første omgang for å slippe å borre skruehull.

Ellers var den opprinnelige planen å bruke trelags ordentlig plate med avart i midten, frest i 45 grader og skru fast på årntli vis.

Tanker/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo å lime, men noe ræl ved senere sixing, hvis det er elektronikk under der da :)

Hva med å lime på tupper av plastklips (typisk for bilinteriør etc) på undersiden av plekterbrettet og bore hull i kroppen for "hunn-delen" av disse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det ble til at jeg kjøpte selv-klistrende for akustisk gitar bare for å teste. Hadde nok blitt penere om jeg hadde kjøpt en mer aged / beige farge. Ingen elektronikk under, så jeg vil få problemer med en 3 mm tykk plate pga volum/toneknapper.
Satte i skruene bare "for at." Finishen er ikke helt der, men jeg fikk ihvertfall frem look'en jeg hadde tenkt. Vinkelen lyver litt, da jeg har fulgt "skråen" på gitarkroppen. Byttet også knotter med noe fra Ebay/Kina, i tillegg til pickup'er med cover.
YAY or NAY?
 

GAX2.thumb.jpg.759bae9185038907531cf5029f0246b8.jpgGAX.thumb.jpg.8bb7d340253c8483c1f635b8af493f3f.jpg
Før - Etter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før - Etter

gio.thumb.jpg.55e3aed479714ff50d4ff3845483a44c.jpgGio2.thumb.jpg.9a8327cc35214827f91fe0fd4fa8a549.jpg
Gitaren er en 2018 Gio by Ibanez GAX30.

Jeg har bare byttet ut Infinity R-pickupene med Classic Elite (også budget-pickuper fra Ibanez)
Satte på D'Addario EHR 340 Half Rounds Super Light 009/042, justert action, intonert
Og som sagt et par billige brytere fra Ebay for litt mer vintage look

*Infinity R Humbuckere (varme - distortionvennlige) - UTBYTTET
*Classic Elite humbuckere ("rich, nuanced tone with fat low-end")

*Volum - Tone -3-trinns pickupswitch.
*Kropp: Poppel
*Hals: Montereyfuru med binding
*Kort skala, 628 mm / 24 3/4"
*22 bånd
*smal hals: 43mm bred, 20mm tykk ved nut, 22mm tykk ved 12 bånd, 56mm bred ved siste bånd
*305mm / 12" radius

Minner litt om en Double Cut Les Paul Junior i utseendet.

Gjenstår noe båndarbeid. Vasse kanter, og litt ujevn om man skal ha så lav action som jeg helst vil ha.
Mulig jeg med tiden også filer vekk Logoen fra headstock, lakkerer på nytt og setter dit den gamle klassiske Ibanez-logoen.

Og plekterbrettet er jeg fortsatt litt usikker på - skal uansett ha på et gulere ett om det ikke skal helt bort igjen. Som sagt om jeg skal ha vanlig 2 - 3 mm får jeg problemer pga pu-switchen og potmetrene, som står fastskrudd fra andre siden. Tiden vil vise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.