Web Analytics
Jump to content

Telebygg (sorry bare "etter" - bilder)

Recommended Posts

For å ta det først: Jeg hadde resignert og tenkte at forumet skulle nedlegges og tenkte ikke på å ta bilder underveis.
Skal aldri gjenta seg :)
Til gjengjeld, fikk jeg lyst til å feire med et par ferdigbygg-bilder, over at forumet jeg har kommet og gått i over mange år, ser ut til å overleve

Har bygget et par billige kits tidligere, men aldri med noe resultat som har vært mye å klappe for. Fikk derfor lyst til å ta i bruk deler og treverk jeg har hatt liggende i noen år og gjøre alt selv for en gang skyld. Med sånn passe ferdigheter på tresløyd, måtte det bli en Tele. Enkel å forme og noe jeg ikke hadde i samlingen. Tegninger fant jeg ved hjelp av min venn Google.

Treverk: Hals av noe jeg tror er lønn. Tok lettvintversjonen og laminerte gripebrett over trussroden, fremfor en sikkert lekrere løsning med innfelling fra undersiden. Innlegg er bare noe sort plastikk jeg har boret ut av en plate jeg hadde liggende. Tusq nut og et eller annet jumbobånd jeg ikke hadde merket. Trolig Jescar. 22 bånd - jeg angrer og burde hold det vintage med 21. Gul pulverbeis iblandet litt brunt på slump og 6 lag med Danish oil over. Stemmeskruene skal byttes i vintage type fra en Am. Vintage Strat jeg en gang hadde. Feit D-hals med samme tykkelse som min Maybach Lester.

Kropp: Ask (tror jeg). En plate jeg hadde limt sammen av 4 deler for å lage slaktefjøl egentlig. Freste ved hjelp av utstrakt bruk av DYI styreskinner (lister med dobbeltsidig lim som styring for overfresen). Et helsikes mas og neste gang lager jeg en skikkelig fresemal!

Hardware: Am. Vintage stol, plekterbrett leget av samme plastplate som innleggene i halsen, kontrollplate fra en Classic player, elektronikk fra CTS. Simpel Kina-jackplugg skal byttes. NOS  0.22 keramisk kondis av russisk opphav. Flettet "cloth wire". Bakplate fra en Am. Std. Strat jeg har fortrengt for tiår siden. Pickupene er nyinnkjøpt og imponerte: Tonerider Hot Classic. 11-54 strenger fra Kurt Mangan. Gikk for gul beis og Butterscotch finish, tok veldig feil glass med beis og gadd ikke snu når jeg først var i gang. Får se om jeg orker å slipe ned og børja på igjen en gang i fremtiden. 5 lag med danish oil.

Lyd og spillbarhet ble slett ikke verst. Bedre enn Mexico Telene jeg har eid og noe dårligere enn American Vintage jeg har prøvd, men aldri eid. Veldig mye dårligere enn CS til 40 lapper :)
Må kanskje slanke halsen ørlite grann en gang i fremtiden.

Største utfordring underveis: Lage, og tilpasse halslommen. Tok det gradvis med fres og stemjern fra "alt for trang", til "for trang", til "litt for trang", til "LITT FOR VID" (hoppet lekent over "akkurat passe").

IMG_3706.jpg

IMG_3709.jpg

IMG_3710.jpg

IMG_3711.jpg

IMG_3712.jpg

IMG_3713.jpg

IMG_3715.jpg

IMG_3716.jpg

IMG_3717.jpg

• Like 11

30 minutter siden, askret skrev:

Flott gitar det der! Blir alltid imponert av fine hjemmelagde halser, det synes jeg er det absolutt vanskeligste å få til!

Takker. Må si meg enig - jeg har fryktet halsjobben i all tid. Tok enormt lang tid, men var ikke så vanskelig som fryktet. Skal sies at jeg har kopiert alle detaljert fra en Strathals som jeg hele tiden hadde ved siden av (bortsett fra tykkelsen). Føler meg mer som en copycat enn gitarbygger altså. Ikke en eneste egen ide :)

Audun: Tja, hva skal jeg si... Litt hotte, men ikke veldig. Ganske klar lyd og god strengeseparasjon. Skikkelig rocketrøkk i bridge og imponerende nært en deilig Strat halspickup i neck. Mistposisjonen på Tele er ikke noe for meg - heller ikke på disse. Har ikke så veldig mange Telepickuper å sammenligne med, Klart bedre enn de som satt std. i en Classic player.

Edited by vim
  • Like 1

1 time siden, arneK skrev:

Jeg lurte på hvorfor du helst vil ha 21 og ikke 22 bånd?

Bare fordi jeg er en gammel mann og liker at det er så vintage spec som mulig :)

• Like 1

Vet ikke om det er vanlig praksis for Telecaster sin del, men man kan jo potensielt plassere neckpickup forskjellig med 21 og 22 bånd :)

For øvrig et veldig fint bygge :) 

Resultatet ble såpass bra at det var verdt å jobbe videre med et par forbedringer:
* Vintage Kluson tunere montert. Serbedre ut og føles bedre.
* Halsen ble slanket en millimeter eller så. Fortsatt tykk C, men langt mindre klumpete feel.
* Båndene jeg hadde liggende må ha vært noe billig skit fra et kinaprosjekt som aldr ble noe av. De ble aldri helt glatte og var myke.
Nå er det Jescar 6100 bånd, og det ga en helt annen følelse og klang. Betydelig bedre og høyere lyd faktisk!
* Når jeg likevel hadde fjernet de gamle tverrbåndene, slipte jeg gripebrettet fra 12 til 9,5 radius. Føles mer riktig på en Tele.
* Fant noen Wilkinson compensated saddles jeg hadde glemt at jeg hadde og monterte de. Bedre intonasjon, helt klart.
Så tror jeg vi sier oss ferdig....
Skjønt jeg har jo en Telehals i flammelønn på vei fra Kina. Hvis den, mot formodning, er så fin som på bilder og et verdig emne for litt puss og en refret med EVO-bånd, så kanskje det blir en oppdatering igjen :)

IMG_3723.jpg

IMG_3726.jpg

IMG_3725.jpg

Og ja, jeg har kuttet for dype spor til tverrbåndene :)

IMG_3724.jpg
Barnslig eller innafor å sette på en Fenderlogo?

Edited by vim
  • Like 2