Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

7 strenger gitar,fordeler og ulemper?


K-nizm

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i snart 20 år, men kjøpte først en 7-strengers rett etter nyttår. Har vel prøvd kompisers 7-strengere her og der, men aldri spilt mye på en før nå. Fy søren så gøy det var å få en streng til i bassen. Det er veldig lett å venne seg til egentlig. Bare tenkt på det som en ekstra streng du kan spille på i bunn! ;) Jeg fikk masse ekstra inspirasjon fra den, men det var en veldig billig Jackson jeg kjøpte, og nå er jeg på utkikk etter en kvalitetsgitar. Tenker på en Ibanez 2127z eller en av Solargitarene...

Endret av Jegsann!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,følger med på et par prestige på Finn men skal ikke kjøpe noe før til sommeren så har god tid til og bestemme meg.synes solar a2.7 også er interessant, bare litt over 8000 kr inkl moms og frakt for en 26.5” skala 7 strengs.https://www.solar-guitars.com/product/a2-7-lemon-neon-matte/ den er utsolgt nå men.

Endret av K-nizm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, K-nizm skrev:

Takker,følger med på et par prestige på Finn men skal ikke kjøpe noe før til sommeren så har god tid til og bestemme meg.synes solar a2.7 også er interessant, bare litt over 8000 kr inkl moms og frakt for en 26.5” skala 7 strengs.https://www.solar-guitars.com/product/a2-7-lemon-neon-matte/ den er utsolgt nå men.

Hoisann, den var bright i fargen, haha! Du liker det altså? :D Jeg må innrømme jeg er ganske "konservativ" når det gjelder estetikk når på gitarer; det går mye i svart/mørkegrått etc. og ensfarget, men jeg synes det er kult at designet har tatt nye veier i det siste. (Jeg følger nok med på de samme som deg på finn... ;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegsann! skrev:

Hoisann, den var bright i fargen, haha! Du liker det altså? :D Jeg må innrømme jeg er ganske "konservativ" når det gjelder estetikk når på gitarer; det går mye i svart/mørkegrått etc. og ensfarget, men jeg synes det er kult at designet har tatt nye veier i det siste. (Jeg følger nok med på de samme som deg på finn... ;)

Haha..ja den fargen er nok ikke for alle..men synes den er kul jeg.ikke så veldig glad i helt svart,synes det blir litt kjedelig,ivertfall uten pickguard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Troll skrev:

RGD serien virker jo spennende! Samme skala som Schecter, men tynnere hals. Kvalitetsmessig så er Prestige serien verdt å vurdere. 

Kunne egentlug tenkt meg en Ernie Ball JP7, men prisen er jo i en helt annen liga 😊 

Wow..27k før moms er over dobbel av det jeg hadde brukt på gitar,men fin var den.🤘

Ibanez Premium har jo også noen som ser bra ut,de er vel kanskje hakket under prestige ?men en mer oppnåelig pris nye ivertfall.

rg1027 eller s1027 ser fine ut.s serien er litt for dyr men .og de er begge 25.5” da

https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rg1027pbf_02.html

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, K-nizm skrev:

Wow..27k før moms er over dobbel av det jeg hadde brukt på gitar,men fin var den.🤘

Ibanez Premium har jo også noen som ser bra ut,de er vel kanskje hakket under prestige ?men en mer oppnåelig pris nye ivertfall.

rg1027 eller s1027 ser fine ut.s serien er litt for dyr men .og de er begge 25.5” da

https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rg1027pbf_02.html

Man kjøper da ikke nye gitarer. Man kjøper da selvsagt brukt. 😉 

Finner noen Prestige på Finn til fine priser av og til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett mye Ibanez til langt under halv pris av nypris på finn. Gode muligheter for å gjøre et kupp. 
Nå låner jeg en RG550 EX - som i utgangspunktet er en Prestige. Har totalt glemt hvor gode gitarer de lager :) Resonant, lettspilt, godt satt med lav action og låter meget bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Man kjøper da ikke nye gitarer. Man kjøper da selvsagt brukt. 😉 

Finner noen Prestige på Finn til fine priser av og til.

Er nok lurest det ja.men om man ikke finner rette gitaren med rette fargen brukt,må man bite i det sure eple å kjøpe nytt🤪

 

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har prøvd fanfret/ multiscale? Synes reaper 7 multiscale fra schecter ser interessant uthttps://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Schecter-Reaper-7-Multiscale-Satin-Inferno-Burst/2QPV med ultra thin c nakke i dimensjoner som  ibanez.men er ikke mange reviews av de enda..ikke mange som har dem in stock heller.noen som vet  om Indonesia modellene til schecter er av god kvalitet  ?har forstått det slike at en del tidligere korea  modeller har blitt flyttet til fabrikk/er i Indonesia. Ta for eksempel esp ltd ec1000 produseres nå i Indonesia.

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 22.45, K-nizm skrev:

7strenger virker populært i heavy metal så jeg lurer litt på hvordan det er å spille på 7 strengs gitar?hvilket fordeler og ulemper har de?

Jeg har forstått at ibanez 7 strenger har tynne halser men føles halsen allikevel veldig mye større ut enn 6 strings?

Er det dumt å begynne tidlig på en 7 strenger ? I teorien tenker jeg kun én ekstra streng ikke vil være noe mer innviklet?

kan man tune ned såpass mye at man kan bruke den laveste strengen istedenfor bass gitar ?eller vill det bare høres feil ut?

Er det ibanez som er mest lettspillt når det gjelder 7strengs?

Ett sted å begynne, er å tune ned din 6 strenger. Med 013-056, strenger stemmer du fint ned til H-H.

Så ender du kanskje opp med en 6str. barytone gitar i steden (det gjorde jeg)

Anng. Indonesia produksjon. Jeg har lenge vært skeptisk til disse, men det kan være fordi f.eks LTD har laget de billigste/dårligste modellene sine der. Hvis det er riktig som du skriver, at de nå lager 1000 serien der så vil jo indonesia LTD kvaliteten heves betraktlig. Så gjenstår det å se...

Men det går jo nedover med tiden da... Min LTD M-1000 fra 2002 kom med orginal tysk FR, alltså som de japanske ESP modellene.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Hva er "rett" farge siden det er så viktig ?

Er lettere å si at jeg ikke er så veldig begeistret for hel svart,da spesielt matt som det er en del av på Finn.no ivertfall av ibanez prestige.. Men kommer jeg over et kupp så kan det jo overses.Selv om jeg har mest lyst på ny gitar med alle valgene det gir. Liker mer sterke farger som feks rød/gul/neon som på rg550 også fan av burl/poplar topp.

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jonta skrev:

Ett sted å begynne, er å tune ned din 6 strenger. Med 013-056, strenger stemmer du fint ned til H-H.

Så ender du kanskje opp med en 6str. barytone gitar i steden (det gjorde jeg)

Anng. Indonesia produksjon. Jeg har lenge vært skeptisk til disse, men det kan være fordi f.eks LTD har laget de billigste/dårligste modellene sine der. Hvis det er riktig som du skriver, at de nå lager 1000 serien der så vil jo indonesia LTD kvaliteten heves betraktlig. Så gjenstår det å se...

Men det går jo nedover med tiden da... Min LTD M-1000 fra 2002 kom med orginal tysk FR, alltså som de japanske ESP modellene.

Takker,har spillt litt med 11-56 i drop c..Bruker nå 10-52 i drop D og E standard..Ja er også litt skeptisk til gitarer fra Indonesia,men har lest at de har blitt bedre siste årene..Solar gitarene har fått mye skryt feks som også produseres i Indonesia.men jeg har aldri prøvd en MII gitar selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.