Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

7 strenger gitar,fordeler og ulemper?


K-nizm

Anbefalte innlegg

7strenger virker populært i heavy metal så jeg lurer litt på hvordan det er å spille på 7 strengs gitar?hvilket fordeler og ulemper har de?

Jeg har forstått at ibanez 7 strenger har tynne halser men føles halsen allikevel veldig mye større ut enn 6 strings?

Er det dumt å begynne tidlig på en 7 strenger ? I teorien tenker jeg kun én ekstra streng ikke vil være noe mer innviklet?

kan man tune ned såpass mye at man kan bruke den laveste strengen istedenfor bass gitar ?eller vill det bare høres feil ut?

Er det ibanez som er mest lettspillt når det gjelder 7strengs?

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både Ibanez og Schecter, men usikker på hva jeg likte best. 

Syns Hellraiser C7 hadde for lang skalalengde og noe for tykk hals for min smak, men den låt meget bra. Ibanez S7320 syns jeg var er behagelig, men kunne tenkt meg noe tykkere hals. Den låt ikke like bra, men det er fordi det er en lavere kvalitet på denne. 

Er du komfortabel med slanke halser, så ville jeg vudert Prestigemodell, for eksempel RG1527 eller en eldre japansk RG. Er du komfortabel med tykkere halser, så kan du gjøre god deal på Schecter Jeff Loomis C7. Har sett disse gå til 4.500kr på finn i det siste, det er veldig billig for et høytkvalitets instrument. Skal du tune mye, så er Schecter kanskje et godt valg mtp skalalengd epå 26.5" :) 

Generelt så er det veldig gøy med 7-strenger. Har du utstyr som kan levere gode high gain settinger, så vil du nok bli imponert og besatt av den tunge lyden. jeg har solgt mine fordi spilte så lite gitar, og jeg alltid tok frem 7-strengeren istedenfor de andre gitarene - det var litt forstyrrende for meg. Men har på sikt plan om å skaffe meg 7strenger igjen etterhvert :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte 7-strenger i min ungdom, den gang nu-metal regjerte listene; en Ibanez RG7 420.

Jeg hadde ikke noe problem med å venne meg til 7-strengeren, eller å hoppe mellom 6 og 7 strenger i alle fall. Det er ikke nødvendigvis mer innviklet, men som du sier så er halsen bredere, samtidig som strengene som oftest sitter tettere. Det kan også være litt mer tilvenning å sørge for at den dypeste strengen er mutet når du spiller "vanlige" riff (altså fra E-strengen og oppover).

Det var noen som sa en gang at tilvenning til 7-strenger er vanskelig hvis du har lært deg å bruke den dype E-strengen som "referanse" for hvilken streng du spiller på, og enklere hvis du bruker den lyse E-strengen som referanse. Dette går nok helt automatisk og ubevisst for 99% av oss, så du finner det antakelig ikke ut selv før du tester en 7-strenger i praksis.

Å sette på en bass-streng vil vel være teknisk mulig, men du kan fort få et problem med skalalengden på gitaren. Basser har som oftest skalalengde 34-35 tommer (30 tommer for shortscale), mens en vanlig syvstrenger ligger mellom 25,5 og 27 tommer. Det kan nok fort bli veldig slapt, men det er jo bare å eksperimentere. Det er plenty a djent-band som tuner 7-strengerne sine ned i bass-territorium, så det er nok om å gjøre å finne den riktige balansen mellom stemming, strengedimensjon og eventuelt skalalengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4-strengs bass (4. streng E1) går bare en oktav dypere enn en 6-strengs gitar (6. streng E2), så hvis den 7. strengen er en H1, er den bare syv halvtoner lysere enn E1.

Da skal du ikke stemme så mye ned før du er sånn ca i "bassregisteret", men selvom du får endel basstoner utav en 7-strenger, skal det vel mye til å erstatte en bassgitar, og ihvertfall å erstatte en bassist :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skikkelige basstoner får du ikke uansett, med mindre du setter inn en basspickup og spiller gjennom en bassforsterker. Hvis du spiller med vreng i tillegg så forsvinner enda mer lave frekvenser, så da får du enda mindre "basstoner" i riggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

Syns Hellraiser C7 hadde for lang skalalengde og noe for tykk hals for min smak, men den låt meget bra. Ibanez S7320 syns jeg var er behagelig, men kunne tenkt meg noe tykkere hals. Den låt ikke like bra, men det er fordi det er en lavere kvalitet på denne. 

 

 

Takker for utfyllende gode svar..okey ,så gitar med lengre skala lengde kan tunes mer ned.hva andre fordeler ulemper er det kort vs lang skala?

Troll:hvorfor likte du ikke lengre skalalengde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre skalalengde er vanskeligere å spille, fordi det er lengre avstand mellom båndene. Til rytmespilling går det som oftest greit (med mindre du spiller akkorder med lange fingerstrekk), men når du skal spille solo så blir det ganske merkbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller mye bass for tiden, og merker at Telecasteren føles som et leketøy når jeg ikke har spilt vanlig gitar på en stund. Bommer ofte på båndene de første ti minuttene før fingrene husker hvordan en gitar spilles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hengt meg for mye opp i opprinnelsessted. Lages mye gode gitarer i Asia for tiden, må bare gjøre litt research på forhånd. Jeg har like stor nytte av mine Koea/indonesia produserte gitarer som av USA og Japan. 

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en RGA med tilsvarende specs, bare 25.5" skala. Synes den tynne halsprofilen til Ibanez funker ypperlig på sjustrengere, det blir ikke så veldig dramatisk overgang hvis du er vant til en normal gitar.

Tror egentlig en 26.5"-lengde skala hadde passet meg bedre, savner litt mer spenn på B-strengen. Kjører en .64 nå, tror ikke jeg kan gå høyere uten å måtte drille ut stemmeskruen. 

 

3 hours ago, Naigewron said:

Det var noen som sa en gang at tilvenning til 7-strenger er vanskelig hvis du har lært deg å bruke den dype E-strengen som "referanse" for hvilken streng du spiller på, og enklere hvis du bruker den lyse E-strengen som referanse. Dette går nok helt automatisk og ubevisst for 99% av oss, så du finner det antakelig ikke ut selv før du tester en 7-strenger i praksis.

Underlig nok så føltes 7 strenger komfortabelt relativt umiddelbart, men 5-strengers bass gir meg akutt kompetansesvikt. Selv om det i utgangspunktet er samme prinsipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, elektronaut said:

 Underlig nok så føltes 7 strenger komfortabelt relativt umiddelbart, men 5-strengers bass gir meg akutt kompetansesvikt. Selv om det i utgangspunktet er samme prinsipp.

Hadde akkurat samme reaksjon - Er helt fortapt på en femstrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.