Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig og Bra bånd krone fil?


Anbefalte innlegg

Hei

Båndene på min Hellraiser c1 er veldig flate,tror det som er grunnen til er litt fretbuzz på lav E strengen uten å presse veldig hardt mot båndet(men ingen buzz åpen),det er også det samme med barre akkorder som er nesten umulig å få ren tone uten mye makt..Så lurer på om det er noen som kan anbefale en bra bånd krone fil? Tenkte på å kjøpe original Z-fil fra stewmac men den koster 900kr +moms.https://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Tools_for_Fretting/Shaping_and_crowning/StewMac_Z-File_Fret_Crowning_Files.html

Håpte det var noe billigere men bra fil som i tillegg er enkle på bruke, Z-filen ser jo nesten idiot sikker ut men som sagt den koster en del.Jeg har allerede gått over med båndrokker og det var ingen for høye/lave bånd.Så kun kroning som trengs.

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker.var såpass billig,så kjøpte den med en gang.håper den kan brukes på x jumbo bånd ?

tenkte å bare kjøpe fret  eraser  fra crimson guitar eller stewmac til å polere.

eller er det like greit å bruke stålull fra Biltema?

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig pleier jeg gå over med stål ull og gjøre siste finish med dremel med poleringsutstyr. Har prøvd de eraserene uten at jeg syntes de var så veldig effektive. Tror de er beregnet på å shine opp "gamle" bånd, ikke nødvendigvis polere opp fra leveling/crowning.

Guns and guitars på youtube har fine og informative videoer på emnet. Der jeg fikk tips om den filen.

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dette stort sett - finpolerer med messingbørste på rettsliper i verkstedet etter disse er brukt .

Liten fil for høye bånd

Oransje er billig  kronefil

pussepapir 400 korning pusser først med denne etter kroning

stålull - pusser med denne etter pussepapir

så bruker jeg rettsliper med messingbørste på kompressor ( dremel funker like bra)

fretboardbeskyttere er meget nyttige

Koster lite på Ebay alt dette  - pussepapir og stålull fås i butikker

3EEE45AE-1F18-4FA5-AB39-E966FDD87063.jpeg

48E31F64-8E2B-4282-BEA3-D43AA37614F1.jpeg

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Bruker dette stort sett - finpolerer med messingbørste på rettsliper i verkstedet etter disse er brukt .

Liten fil for høye bånd

Oransje er billig  kronefil

pussepapir 400 korning pusser først med denne etter kroning

stålull - pusser med denne etter pussepapir

så bruker jeg rettsliper med messingbørste på kompressor ( dremel funker like bra)

fretboardbeskyttere er meget nyttige

Koster lite på Ebay alt dette  - pussepapir og stålull fås i butikker

3EEE45AE-1F18-4FA5-AB39-E966FDD87063.jpeg

48E31F64-8E2B-4282-BEA3-D43AA37614F1.jpeg

Takker..skal innom på Biltema å handle litt,ser de selger sett med stål ull av diverse finhetsgrader.tenkte å kjøpe metallpolish også for siste puss,vill ikke bruke penger på dremel i skrivende stund.jeg har allerede beskyttelse til fretboard og kronefil bestilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt denne (og brukt) i noen år: https://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Types_of_Tools/Files/Double-edge_Fret_File.html
Funker strålende, men tar ganske godt for seg.
De siste par gangene har jeg kun brukt min egen DIY variant - en trekantfil fra et Biltemasett, som jeg har slipt hjørnene glatte så de ikke river opp treverket rundt båndet. Litt lettere å ha kontroll på enn Stewmacfila.
Prosessen blir da:
0) Maskere av halsen. Filer VIL GARANTERT glippe!
1) Slipe høyden jevn med 400 slipepapir (limt strimmel under et 40 cm. 100% flatt aluminiumsvater)
2) Sjekke at det er jevnt med en Stewmac fret rocker
3) Runde av båndene med DIY fil
4) 1200 slipepapir rundt fingeren og fjerne ripene fra fil
5) 000 stålull eller "viskelær" (rød + grå fra Stewmac) for å glatte ytterligere
6) Autosol polering for siste finish

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.