Web Analytics
Jump to content

Kjøpe brukt fra guitarcenter.com erfaringer

K-nizm

Recommended Posts

Hei

har noen erfaringer med å kjøpe brukt guitar fra guitarcenter.com og sende med jetcarrier.?

er jo ganske mye å velge mellom og mye billig også.

så det var en 9 år eldre utdatert tråd om dette.men valgte å lage en ny.

har prisene å sende guitar med jetcarrier forandret seg mye .?leste at det kostet ca 1000kr med fly for 9år siden,

er det trygt å sende guitar med jetcarrier?jeg har kun brukt dem til å  frakte småting.

er det tryggest å sende med fly eller båt?

sender guitarcenter.com til jetcarrier adressen?eller er det noen dumme hindringer der?

Edited by K-nizm

Jeg har brukt jetcarrier til gitarer 3 ganger. De 2 siste gangene var for 1-2 år siden. Jeg har da valgt sjøfrakt, ettersom dette var gitarer som ble sendt i solid kasse. Dette er ganske rimelig, og selve frakten av en gitar med båt, inkludert frakt innenlands, kom på rett under 400 kroner. Gitarene var G&L Asat i originalkoffert, og G&L Legacy i originalkoffert.

I 2009 kjøpte jeg en Fender Stratocaster på eBay, og betalte den gang 860 for frakten.

Utrolig hendig å slippe og slette gamle mailer på gmail og sånn gitt 🙂

Jeg har egentlig bare gode erfaringer med Jetcarrier. Sjøfrakt, og når varene er framme, kan variere en del. Spesielt vinterstid. Jetcarrier operer ikke egne båter,  men shipper sine containere på andres containerskip.

Edited by SunMaster

Lønner det seg å kjøpe fra statene nå da? Da må det i så fall være noe som er klin umulig å skaffe her. 

Det var bra når kronekursen var 5-6, men nå, med frakt, gebyrer til jetcarrier og mva på hele suppa tror jeg det blir en meget ulønnsom affære.

@Sugardaddy65 har sikkert noen erfaringer.

15 minutter siden, space skrev:

Lønner det seg å kjøpe fra statene nå da? Da må det i så fall være noe som er klin umulig å skaffe her. 

Det var bra når kronekursen var 5-6, men nå, med frakt, gebyrer til jetcarrier og mva på hele suppa tror jeg det blir en meget ulønnsom affære.

@Sugardaddy65 har sikkert noen erfaringer.

Det kan godt være at det ikke lønner seg?må nok være heldig å finne noe bra brukt.

Edited by K-nizm

Jeg har knapt kjøpt noen gitarer utlandet siden dette CITES "redd jordkloden" greiene dukket opp , og den norske krona raste .  Noen hundre gram rosewood i en brukt gitar laget årevis før dette "forbudet" er jo et kjempeproblem . De burde jo laget et unntak for dette med en gang , for det går helt sikkert utover eksporten fra USA også . Og økonomien og spesielt eksport burde jo USA være interessert i . Norge hev seg selvfølgelig på dette med en gang , og Tollvesenet klør seg vel enda i hodet . De har sikkert mange ansatte som har ekstremt bra peiling på treverk .

Men vi må si oss meget heldige at det ble importert masse gitarer før det gikk til helv......og at det norske bruktmarkedet er ( var ) veldig bra sett i forhold til at hele Norge har mindre folk enn en middels stor by i utlandet .

Jeg hadde nok enda kjøpt litt hvis det bare var for høy  kronekurs  , men for min del med all usikkerheten rundt dette CITES styret , så gidder ikke jeg få gitarer beslaglagt enten ut av USA eller inn til Norge .

• Thanks 1

CITES (forkortelse for Convention on International Trade of Endangered Species) kalles også Washingtonkonvensjonen og er en multilateral internasjonal avtale mellom land for å kontrollere handel med ville dyr og planter. Formålet med avtalen er en bærekraftig handel – dvs. at man ikke fjerner mer fra bestandene av dyr og planter enn de tåler. 175 land er med. Det dreier seg altså i dette tilfellet om restriksjon mot visse tresorter som er i ferd med å brukes opp. 

Det har også blitt lettere å handle med gitarer enn det som det i utgangspunktet så ut som men enn må fortsatt få sertifisering for eksport. Jeg venter på en Guild Starfire kjøpt fra Japan med Rosewood gripebrett og det koster ikke noe mer enn litt lengre tid. 

• Thanks 1

Det har vel blitt signalisert at CITES-regelverket rundt gitarer skal justeres en del. Mener jeg hørte det skulle opp til revisjon nå i vår en gang. Nr det gjelder rosewood er det vel møbelproduksjon som er den store synderen, og jeg mener det var snakk om å forenkle ganske mye når det gjelder musikkinstrumenter. Tror tanken er at nye instrumenter skal utstyres med et sertifikat fra produsentens side, og at dette så skal følge gitaren slik at selgere ikke senere trenger å søke om å få papirer. Regner med at det for brukte instrumenter vil bli en liknende regel; hvis man først har fremskaffet CITES-dokumenter på en gitar, så vil disse være gyldige i hele gitarens "levetid". Det er jo lov å håpe, i alle fall.

Får inderlig håpe de faktisk holder dette møtet da Sri Lanka ikke akkurat er den tryggeste plassen for tiden .....  Noe må de gjøre her da garantert mange taper inntekter for tiden grunnet Cites. Og USA s økonomi går veldig bra for tiden på andre områder i hvert fall ( til manges ergrelse ). 

Cites har faktisk vært virksomt siden 1975 og tresorter går ut og inn av den lista i forskjellig gradering alt etter overforbruk/tilgjengelighet. Altså ikke noe nytt, fancy miljøpåfunn. 

Det er en bra ting, også for oss om vil vi ha rosewood i gripebrettet fremover og ikke feks baked maple eller plastikk. 

• Like 1