Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mener å huske at for en del år siden, så var Boss nærmest bannlyst fra mange fordi de bruker buffered bypass istedenfor true bypass og at de suger ut tonen i signalveien. Eller husker jeg kanskje helt feil? 

Endret av Troll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, Troll said:

Mener å huske at for en del år siden, så var Boss nærmest bannlyst fra mange fordi de bruker buffered bypass istedenfor true bypass og at de suger ut tonen i signalveien. Eller husker jeg kanskje helt feil? 

Husker det ikke spesifikt, men det kan nok stemme. Det foregikk en true bypass-mani som for noen år siden, så da var nok Boss ganske lite hipt ja.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var en stund alt uten true bypass var uaktuelt. Det fins mange eksempler på buffered bypass som ikke er spesielt bra, men bypassen til Boss er good shit.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.4.2019 den 21.07, Troll skrev:

Problemet til Boss er at de blir anbefalt til nybegynnere som gode, solide og rimelige pedaler. De ender opp med feil bruk av pedalene og en dårlig erfaring. 
Hvor mange har ikke for eksempel kjøpt SD-1 og tenkt at det er en av de verste distortion-pedalene de har prøvd, uten å vite at det faktisk er en overdrive. 

"Been there, done that"

Ja dette tok motivasjionen og hindret meg i å bli en av verdens fremste gitaristen...

• Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.4.2019 den 21.18, Truckstop Chuckie skrev:

Metal Zone syns jeg låter ræva uansett hva jeg prøver på. Nå er det noen år siden sist, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å skaffe meg en til for å teste ut.

Metal Zone, skal jo liksom modelere en skikkelig high gain rørpreamp da, f.eks. en Marshall JCM 2000, det kan jo ikke gå helt bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Metal Zone har er ufortjent dårlig rykte og ut fra videoene til bla Wampler og JHS, virker det som det er flere enn meg som har en fascinasjon (sikkert  på godt og vondt) for denne boksen. 

Uansett er det tydeligvis en super moddeplattform 😎

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
58 minutes ago, el_roffo said:

Ja, det var en stund alt uten true bypass var uaktuelt. Det fins mange eksempler på buffered bypass som ikke er spesielt bra, men bypassen til Boss er good shit.

Generelt veldig bra, men det vil alltid være bittelitt signaltap med transistor-bypass. Ikke særlig merkbart med én pedal, men hvis du kjører 10 Boss-pedaler i serie så mister du endel. Lyden er ganske transparent, så den kan kompenseres for. Og låter sannsynligvis bedre enn 10 true bypass-pedaler i serie uten buffer. 

Noen eldre Boss pedaler av typen delay/flanger/chorus har ikke ren dry through, så de kommer til å farge lyden selv når de er av. DD-3 er et eksempel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte Boss MT2 fast i flere år da jeg spilte i band. 
Pedalen har enorme muligheter for å styre EQ, og hver minste turn påvirker lyden drastisk. 

Fikk knekt koden med å oppnå "god lyd" med den, og var veldig fornøyd lenge. Har prøvd en god bunch med high gain pedaler, de fleste gir "altfor mye". Enten for mye bass, for mye vreng, for hissig, for mye bunn, eller for lite bunn. MT2 har store muligheter for tweaking :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjørte den rett i en clean amp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er jo litt festlig ;)

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, jonta skrev:

Du kjørte den rett i en clean amp?

Ja.Fant ut at den funket best på transistor amps. 

Kjøpte en MT2 på finn idag, tenkte å teste igjen om jeg hadde rett for 10 år siden eller ikke 😁

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Troll
      Hvis jeg skulle brukt en tusenlapp på en reverb, hva burde jeg gått for? Tc Hall of Fame 2? Ser de går for rett over tusenlappen helt ny.
      Ligger et par EH Cathedral på finn. Er det noe stas? 
      Fordel om den har shimmer. Kunne tenkt meg Strymon Big Sky, men den blir for heftig siden jeg kun skal bruke det til litt testing og leking i loopen på Mooer Preamp Live. 
    • Av Affen
      Vis oss Bosset ditt, because Boss is sjef

• Av Mr.Scary
      Er seriøst på jakt etter nytt LEVEL potmeter for min BOSS HM2.
      Har søkt litt her og der , men finner liksom ikke riktig sted for å slå av en handel,
      Noen her inne som har tips til hvor man greit kan få tak i et ?

• Av Epningstid
      Hei!
      Jeg har et merkelig problem med gitaren min (ESP LTD) og Boss DS1 distortion pedalen.
      I det pedalen aktiveres på blir lyden vrengt som den skal, men lyden blir lavere enn hva den er når pedalen er av. Altså det blir høyere lyd uten pedalen.

Har prøvd pedalen på forskjellige amper, andre gitarer, andre kabler, med batteri, uten batteri, forskjellige adaptere - og den fungerer akkurat som den skal.
      Altså er pedalen i 100% orden.

Har prøvd gitaren med forskjellige DS1er. Alt fra eldre modell, til helt ny ut av boksen. Samme problemet oppstår her.

Med andre ord er det komboen gitaren min + DS1 som ikke helt stemmer.
      Ingen av fagfolka på har peiling på hva som er problemet.
      Gitaren funker som den skal på andre distortion-pedaler som er noen hakk dyrere enn DS1. Utfordringen er at jeg er altfor glad i lyden DS1 lager - så løsningen blir å modde DS1en til å få mer guffe slik som de andre distortion-pedalene har.
      Med andre ord - finnes det folk i Oslo-området som greier å modde en DS1 slik at den gir det gitaren min vil ha?
      PS: Veldig interessant hvis noen har vært i lignende problem - da fagfolkene hadde aldri vært borti noe lignende.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.