Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av billig bra mod-gitar prosjekt


K-nizm

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en ny el gitar etter hvert der jeg kan oppgradere ting som pickups,tunere,litt mer avansert elektronikk som feks: fasevending,treble/bass filter cut(pbt)killswitch etc...
 
Tenker det er best med en billig gitar slik at det ikke betyr så mye om den blir modifisert.Det er litt kjipere å modde en dyr gitar og den taper seg mye i verdi.Men vil jo selvfølgelig kjøpe en gitar som er verdt spillemessig å oppgradere.
Tenker Max 3000-4000kr for gitar.
Jeg er klar over at jeg kan kjøpe en dyrere bedre gitar for alle pengene i oppgraderinger,men da får jeg den ikke som jeg vil og får ikke gleden av det å oppgradere.
 
Noen Kriterier
Mulighet for eller har hh hsh eller hss pickups
Jumbo fretz eller høye
Gitar med pickguard er jo en fordel men gitar med hh uten pickguard går også.
Helst uten floyd rose
Helst litt flat radius fingerbrett
Ikke for tykk hals(ikke tykkere enn min schecter Hellraiser c1)
 
Foreløpig tenker jeg :
Ltd ec256
Squier classic vibe strat 50,60,70?
squier contemporary strat ?
Fender strat mic?mim
Harley Benton sc custom (skeptisk men nevner den i tilfelle noen har prøvd)
Noen som har andre andbefalinger eller prøvd noen av de nevnte gitarene?
 
 
Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en ålreit priset Squier CV Strat her på forumet. Ligger en Fender Modern Player HSH-strat på Finn.no til omtrent samme pris som er verdt å kikke på. Med plekterbrett da, så ikke like moddevennlig om du er ute etter noe som du kan forsøke ut alskens wiring-muligheter kjapt (med mindre du gjør en modifisering av plekterbrettet slik at du slipper å ta av alt av strenger hver gang du skal prøve noe nytt).

Modern Player-serien mener jeg er laget på samme fabrikk som Classic Vibe, så i bunn og grunn en Squier med Fender-logo. Eventuelt omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for Squier eller mim Fender, enkelt og greit pga tilgangen på deler som passer rett på, stort sett uten modifikasjoner. Har selv spilt på squier affinity som jeg synes var bra. De koster vel knapt 1500 ny om jeg ikke husker helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke finne den, ser den lokalisert i Lofoten mens jeg bor nærmere sør Norge.Men Ja den var billig..

contemporary har 12” radius og jumbo frets og ca 300kr billigere ny ,men vet ikke om den er like god kvalitet som classic vibe?

Classic vibe har 9.5” ,jeg har kun spillt gitar på 12 og 14” så vet ikke hvordan 9.5” føles iforhold?

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at Kina modellene til ltd/schecter er bra kvalitet og spiller bra,derfor jeg også vurderer ec256.

litt bånd sliping,kroning og setup om det trengs har jeg heller ikke noe imot.

men nye squier classic vibe er vel også Kina made?

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på gitar der du kan modde, og prøve masse forskjellig, montere teste i raskt tempo ville jeg valgt strat med floyd. 

Plekterbrett er lett å få tak i. Du kan sette opp terminal i elektronikkrom med ledningene til jack, så output-ledningene bare dyttes eller skrues på plass. Du har mye plass å sette elektronikk. Floyden gjør at du løsner fjærene, løfter floyd (uten at strengene løsner fra stemmeskruene), bytter plekterbrett eller modder, setter floyd på plass og fester fjærene og vipps - uten å måtte gjøre noe med strengene er gitaren stemt og klar til å spilles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, det hørtes jo veldig praktisk ut men er ikke billige floyd rose ganske vanskelig å ha med å gjøre? Kan jo sikker oppgradere den også.

Squier contemporary har floyd rose modell,men liker ikke det reverserte hode på den..

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt valgt god floyd dersom du tenker det skal bli en player. Jeg pleier pakke min gitar demontert i vanlig reisekoffert dersom jeg skal fly. Har video der jeg legger gitardelene på bordet, og bruker kun 1 minutt å få den i spillbar stand. Det er fordelen med floyd. Og med plekterbrett og badekar for pickups, kan du eksperimentere med plassering av pickups også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo spørsmålet, er det mulig få kjøpt strat med floyd til 3-4000 kr?tenker det er vel ikke mange å velge mellom?fant ikke en eneste på Finn.no

ltd har strats med Floyd som jeg gjerne kunne tenkt meghttps://www.danmusikk.no/esp-ltd-st-213-fr-maple-blk-el-gitar . Er også ltd sn 200 til noen hundringser mer https://www.espguitars.com/products/17090-sn-200fr-maple-bcms?category_id=1967930-sn-series-guitars noen som har prøvd de.? men så var det jo om fender plekterbrett passer

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den prisen kan du få tak i LTD i 400-serien eller over, du har tross alt et ganske OK budjsett. Jeg betalte f.eks ca 3500kr for min LTD EC1000 uten elektronikk for et halvt år siden. Bare vær på finn og se etter gode kupp. Det dukker stadig opp gode kjøp hvis man er ute etter renoveringsobjekt, litt verre er det hvis du har bestemt deg for en bestemt gitar :) Har sett en god del LTD M 1000 billig på finn. Her får du hvertfall en god gitar som er mulighet for modifisering, men bare HH. Eventuelt kan du jo kjøre på med coilsplitt, seriell/parallell splitt osv. 

Skal du ha floyd, så er jo Ibanez en ypperlig plattform for modifisering også hvis du er ute etter slank hals. Disse kommer med SH, HSS, HSH og mange andre komboer. For eksempel en Premium, Japansk RG470 eller RG550 / RG 560 / RG570 . Dukker også opp Prestige til OK pris iblant, spesielt RG1570 eller S-serien. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 23.26, SteikBacon skrev:

Ville definitivt valgt god floyd dersom du tenker det skal bli en player. Jeg pleier pakke min gitar demontert i vanlig reisekoffert dersom jeg skal fly. Har video der jeg legger gitardelene på bordet, og bruker kun 1 minutt å få den i spillbar stand. Det er fordelen med floyd. Og med plekterbrett og badekar for pickups, kan du eksperimentere med plassering av pickups også. 

 

Er det noen som har prøvd eller har en Jackson guitar?er det En god guitar? Ser ut til og være populær på thomann.tenker spesielt på dennehttps://www.thomannmusic.no/jackson_adrian_smith_sdx_mn_sw.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

For den prisen kan du få tak i LTD i 400-serien eller over, du har tross alt et ganske OK budjsett. Jeg betalte f.eks ca 3500kr for min LTD EC1000 uten elektronikk for et halvt år siden. Bare vær på finn og se etter gode kupp. Det dukker stadig opp gode kjøp hvis man er ute etter renoveringsobjekt, litt verre er det hvis du har bestemt deg for en bestemt gitar :) Har sett en god del LTD M 1000 billig på finn. Her får du hvertfall en god gitar som er mulighet for modifisering, men bare HH. Eventuelt kan du jo kjøre på med coilsplitt, seriell/parallell splitt osv. 

Skal du ha floyd, så er jo Ibanez en ypperlig plattform for modifisering også hvis du er ute etter slank hals. Disse kommer med SH, HSS, HSH og mange andre komboer. For eksempel en Premium, Japansk RG470 eller RG550 / RG 560 / RG570 . Dukker også opp Prestige til OK pris iblant, spesielt RG1570 eller S-serien. 

Takker..jeg har en haug med lagrede søk på Finn.no..er jo to rg550 på Finn men den billigste er prisantydning 8000kr..det er for mye..jeg er også litt skeptisk til å kjøpe en for god /dyr gitar at jeg ikke kan modde.hadde jeg bare fått rg550 billigere,kan jo prøve å legge inn bud.

Endret av K-nizm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.