Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

How to : Ekstrem low action S-Strat Floyd gitarer links ?


Sugardaddy65

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Endt skrev:

De som har laget plek maskinen har vel vurdert å gå til sak mot gibson, pga gibsons manglende vilje til å oppfylle alle krav for at en plekking skal bli bra, de har en standard innstilling og kjører gitarene igjennom, kontra hvordan man "skal" gjøre det, å justere å tilpasse for hver enkel gitar. Så en gibson plek er ikke nødvendigvis bra.

Det betviler jeg ikke et sekund, hadde en 08 Standard som jeg mener var først modellen ut med PLEK-behandling fra Gibson, og den var ikke særlig imponerende på noe vis egentlig... Gitarer jeg har hatt innom fra f eks Suhr som har fått "samme" behandling har spilt latterlig bra, og nesten litt sånn at du føler det burde være fretbuzz 😂

Endret av Alfi27
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Samtlige mål som er nevnt i denne tråden hadde vært fullstendig ubrukelig for meg. Blir det ikke mye «pling» og «plong» når dere drar på med litt kraft da? 

Derfor bruker de ofte high output active EMG s og masse vreng . Trenger bare ørlite lyd fra strengen da........Gibson justerer jeg gjerne for litt høyere akustisk lyd . Vel å merke er ikke jeg en shredder heller . Semi-shredder kanskje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alfi27 skrev:

Det betviler jeg ikke et sekund, hadde en 08 Standard som jeg mener var først modellen ut med PLEK-behandling fra Gibson, og den var ikke særlig imponerende på noe vis egentlig... Gitarer jeg har hatt innom fra f eks Suhr som har fått "samme" behandling har spilt latterlig bra, og nesten litt sånn at du føler det burde være fretbuzz 😂

SUHR bruker nok mye mer tid på oppsett og kvalitetskontroll enn det Gibson gjør ( høyst sannsynlig) . Gibson fra butikk er ikke akkurat satt opp optimalt , men bånd syns jeg stort sett er veldig bra på de . Nut strengehøyde, truss må justeres og jeg setter i locking studs på bridge vanligvis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at selve båndarbeidet var bra, dette var før jeg begynte å skru og mekke på gitarer selv, men når nut må tilpasses og setupen ellers ikke er noe å rope hurra for, så forsvinner jo mye av poenget med plek-behandling. Litt som å sette formel-1 dekk på en Lada liksom... 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎04‎.‎2019 den 16.06, Alfi27 skrev:

Det kan godt hende at selve båndarbeidet var bra, dette var før jeg begynte å skru og mekke på gitarer selv, men når nut må tilpasses og setupen ellers ikke er noe å rope hurra for, så forsvinner jo mye av poenget med plek-behandling. Litt som å sette formel-1 dekk på en Lada liksom... 

Oppsett er jo  en individuell preferanse da .....

Hvis Gibson USA hadde satt opp alle gitarene ekstremt så hadde garantert masse folk klaget . De setter de opp middels . Hvis de satte de opp som meg så skal det lite til før den er "ute" . Temperatur/fuktighet og strengestørrelse vil påvirke mye rundt om i verden med forskjellig klima . Og de som plukker veldig hardt på strengene må jo ha strengene og nut høyere for å unngå fretbuzz . Det er sjelden jeg finner høye/lave bånd på Gibson .

De nyere Gibson jeg har hatt er det stort sett kun : justere truss litt rettere - ta ned strengehøyde - locking bridge studs- av og til ørlite justering på nut  . Noen ganger er nut for lav og må bygges opp litt på en eller annen streng . Gitar Tech på 4Sound her i Stvgr klaget på for lav nut på mange nye Gibson .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer på endel svært lave strenger, og ALLTID knertes grunntona. Det låter udefinert og tynt. Men spiller man med mye gain og er vant til lyden er det ganske utrolig hvordan gitaristene tilpasset seg. Flytter seg til områder der begrensingene ikke er så definerte. Men generelt sett, det er greit å ha klarering så de første harmoniske ikke dør ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en grense for min del - det må være bra sustain og ingen Buzz samt tåle minst 3 halvtoner bending . Har fått noen gitarer med så lave strenger at det nesten ikke er lyd . Det funker på et vis med masse gain  og spilling som ikke egentlig krever sustain og lite eller null bending . En kan få veldig bra gitarer til å funke på ca 1.2 mm på de tynne strenger 15 bånd , men gitaren må være veldig bra og satt opp veldig bra kvalitet . Lavere enn det så blir det kompromisser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og bend med fingrene blir vanskeligere med lav action fordi du krasjer i nabostrengene, som gjør bends tyngre og lager ulyder når de f.eks. fester seg under neglen. Med høyere action går bends lettere under nabostrengene. Er det slik?

Jeg har selv temmelig lave strenger på mine gitarer, og lager fort ulyder fra nabostrenger ved bends. utover det er det ikke noe problem.

Det blir også en grense for hvor mye en kan dra vib armen bakover, da strengene fort havner nedpå bånda.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jonta skrev:

Ok, og bend med fingrene blir vanskeligere med lav action fordi du krasjer i nabostrengene, som gjør bends tyngre og lager ulyder når de f.eks. fester seg under neglen. Med høyere action går bends lettere under nabostrengene. Er det slik?

Jeg har selv temmelig lave strenger på mine gitarer, og lager fort ulyder fra nabostrenger ved bends. utover det er det ikke noe problem.

Det blir også en grense for hvor mye en kan dra vib armen bakover, da strengene fort havner nedpå bånda.

Har ikke noe særlig problemer nevnt her . Men et glatt fretboard  og høye bånd gjør det lettere .

70 talls Gibson med lave breie bånd er mer stress .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.