Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

How to : Ekstrem low action S-Strat Floyd gitarer links ?


Anbefalte innlegg

Nå driver jeg til stadighet med disse Superstrat Floyd gitarene . Vaser vekk altfor mye tid.....

Noen få av de er veldig bra og spiller rent med ok sustain med strengehøyde nede på 1-1.2mm 15 bånd ( capo 1st bånd) .

Jeg har lett etter filmer/instruksjoner på dette , men finner bare " vanlige " oppsett filmer på Youtube .

Er dette noe " secret black art " greier som de innvidde holder hemmelig ?

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det hemmelige trikset du leter etter kalles 'fall-away'. Konseptet er enkelt, men å få det til er en helt annen sak..Har kommentert det i en tidligere post her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Nå driver jeg til stadighet med disse Superstrat Floyd gitarene . Vaser vekk altfor mye tid.....

Noen få av de er veldig bra og spiller rent med ok sustain med strengehøyde nede på 1-1.2mm 15 bånd ( capo 1st bånd) .

Jeg har lett etter filmer/instruksjoner på dette , men finner bare " vanlige " oppsett filmer på Youtube .

Er dette noe " secret black art " greier som de innvidde holder hemmelig ?

 

 

Skjønner ikke helt spørsmålet.

Du lurer på hvordan justere action på FR, eller du lurer på hvordan du kombinerer ekstremt lav action med fravær av fretbuzz?

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig uten fretbuzz ja . Floyd er enkel å få lav nok . Men å få gitarene til å spille bra med grei sustain , uten fretout ved bending på 3-4 halvtoner er ikke like enkelt .

Jeg har en del Jackson-Charvel- Kramer- BC Rich - alle USA som er meget bra . Noen ESP/Jackson  Japan er nesten like bra .

De fleste Gibson jeg har vært borti som er uten stort med slitasje på bånd takler like lav høyde stort sett . Jeg er imponert over kvaliteten til Gibson . Fender er ikke noe for meg - helt håpløst med 9.5 halsradius ( 7.25 er katastrofe) og jeg syns de varierer mye fra gitar til gitar .

Jeg justerer halsene veldig nær helt plane - kun med ørlite bue ned på tynneste strengen - justerer nut så lavt som går- sjekker at bånd er plane-fikser enkelte bånf hvis det trengs -  kroner  bånd ved behov og polerer de .

Noe jeg ser er at hals vinkel ( på de med skrudd hals) er noe jeg kunne lært mer om .

Plane alle bånd har jeg aldri gjort og har sjelden hatt behov for . Men en ting jeg lurer på er hvordan en har kontroll på at bånd har lik høyde etter planing .

Endret av Sugardaddy65
Lenke til innlegg
Del på andre sider

PLEK’a bånd og flat radius er jo en god oppskrift på lav action. 

Min grønne Suhr har PLEK-behandling og 9-12” radius, som ikke er superflatt, men den har den absolutte laveste action av alle mine gitarer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, ebbe skrev:

Tror det hemmelige trikset du leter etter kalles 'fall-away'. Konseptet er enkelt, men å få det til er en helt annen sak..Har kommentert det i en tidligere post her på forumet.

Tror dette er noe av det  viktigste her . Truss påvirker lite nede på halsen og kan se at det ofte er nedenfor 12-14 bånd problemene er størst ja . Får manne meg opp og prøve å plane litt her . Men har  få billige gitarer å prøve meg på......

En kommentar : Any serious shred players have fall-away put into the last 6 frets of their necks. I run fall-away on all of my guitars and, as a result, I am able to run an action that is less than 1mm at the 12th fret on my Les Paul.

 

Endret av Sugardaddy65
Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, CaptainSexy skrev:

PLEK’a bånd og flat radius er jo en god oppskrift på lav action. 

Min grønne Suhr har PLEK-behandling og 9-12” radius, som ikke er superflatt, men den har den absolutte laveste action av alle mine gitarer. 

Gibson Plek `er vel det meste - jeg vet ikke hva år de begynte med dette , men Gibson har kontroll på bånd . Jeg er sjelden borti Gibson med dårlige bånd . SUHR - Tyler- og lignende dyre USA gitarer regner jeg med er meget bra og kanskje de driver med dette fall away modding på det meste de bygger .

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Gibson Plek `er vel det meste - jeg vet ikke hva år de begynte med dette , men Gibson har kontroll på bånd . Jeg er sjelden borti Gibson med dårlige bånd . SUHR - Tyler- og lignende dyre USA gitarer regner jeg med er meget bra og kanskje de driver med dette fall away modding på det meste de bygger .

De som har laget plek maskinen har vel vurdert å gå til sak mot gibson, pga gibsons manglende vilje til å oppfylle alle krav for at en plekking skal bli bra, de har en standard innstilling og kjører gitarene igjennom, kontra hvordan man "skal" gjøre det, å justere å tilpasse for hver enkel gitar. Så en gibson plek er ikke nødvendigvis bra.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Er vel her spillestil/teknikk kommer inn. Fjøsteknikken min kommer nok til kort her. 

Det er nok de store, kraftige, arbeidskar hendene dine. Jeg kunne ikke kaldkvelt en gåsunge om så jeg ville det engang. 

  • Hehe 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • JC22 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205905820
    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.