Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke hodetelefoner på røramp


Anbefalte innlegg

Mulig dette har vært tema før, men spør allikevel.

Hva må til av utstyr for å kunne bruke hodetelefoner på en røramp? Jeg vet såpass at en må ha en form for last koblet på ampen, og en form for høyttalersimulering for at det ikke skal høres shait ut. Noen som kjenner til en slags boks som gjør dette, eventuelt en kombo av bokser. Har hørt et rykte om at palmer har noe som skal fungere, men finner kun attenuatorer og en boks som har line-out, og det vil vel ikke fungere på headset(?)

Fint om det finnes noe som ikke koster skjorta og skal sies😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken forsterker det er snakk om.
Noen har mulighet for hodetelefoner ut uten å skru på standby og da trengs ikke last.
Rimeligste metode er å lodde en motstand med høy wattverdi på en jackplugg som last og koble hodetelefoner til send i effektsløyfa.

Slik som denne bruker jeg under feilsøking av amper uten å være koblet til høytaler.
Denne er 2x4ohm 50w motstander med svitsj for 4 eller 8ohm

20181015_204805a.jpg

Endret av Æljen
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Æljen skrev:

Til den prisen der hadde jeg heller kjøpt en dedikert amp for stille øving.
 

jeg er egentlig hjertens enig, men i bunn og grunn så er litt av poenget å kunne ta med meg toppen jeg bruker på bandøving hjem og bruke den der. Ønsker å bli litt mer kjent med det oppsettet jeg bruker (amp, pedaler etc) :) Hadde en tråd tidligere der jeg vurderte å gå over til helix/headrush eller lignende i vinter, men kjenner at dette sitter FRYKTELIG langt inne....er nok litt sær der :) 

Er dog enig i at Rivera Mini RockCrusher er et ganske dyrt alternativ for å oppnå dette 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suhr Reactive Load IR er nøyaktig det du ser etter ja, og den har jo et mye bredere bruksområde enn å bare øve med headset. Rett i lydkort for innspilling, rett til FOH uten å drasse på kabinett til livebruk, og evt inn i fx return på en annen amp hvis du vil få "cranked" tone på hvilket som helst volum.

Alternativt kan du få en brukt standard Reactive Load til 2500-3000 ish og i tillegg skaffe deg en Two Notes Torpedo C.A.B. M,  men da nærmer det seg prisen av en RL IR som er mer praktisk med alt i ett. 

Må også nevnes at jeg er en veldig stor tilhenger av uttrykket "buy nice or buy twice" ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, her hadde det kommet en del svar!😃👍 Ser ut fra det dere skriver at jeg uansett kommer opp på en prislapp på minst 3k og at det er lite budsjettalternativer bortsett fra muligens denne?

https://www.ratvalveamps.com/dummy-load

må bestille direkte fra UK, men blir adskillig rimeligere enn alternativene. Noen som ser umiddelbare pros/cons med den?

På 17.4.2019 den 14.39, Welhaven skrev:

Men blir du egentlig kjent med utstyret hvis du bruker det med hodetelefoner hjemme? Spør for en venn. 

Ser hvor du vil hen, og det vil nok ikke bli en perfekt løsning. Saken er at jeg har ampen stående i kjelleren hos en kompis der vi øver. Dette øvingsrommet er kun tilgjengelig en dag i uka...når vi skal øve. Her hjemme kan jeg ikke fyre opp en røramp på seine kvelder da jeg har naboer og unger som sover. Tror jeg uansett vil bli bedre kjent med ampen og pedalbrettet gjennom en sånn løsning enn slik det fungerer nå 😊

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.