Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SG Standard prosjekt


Anbefalte innlegg

Byttet til meg en veldig naken og sliten SG for en stund siden. Strukturelt var den helt fin, bånd og hals likeså men noen hadde begynt å slite den ned. 

Tenkte dette kunne bli en fin forsøksgitar for refinish med midler og utstyr lett tilgjengelig og som ikke kostet masse. 

Kjøpte bilutredningslakk, grunning og klarlakk på Biltema og de to første var jeg egentlig ganske så fornøyd med men klarlakk skal jeg lete andre steder etter. 

Resultatet ble ikke ille, faktisk slettes ikke verst, men ser absolutt forbedringspotensiale. Det dreier seg mest om grunnarbeid og teknikk.

Alt i alt godt fornøyd. 

Deler var ting jeg hadde liggende, blant annet et sett DiMarzio 36th, Tonepros abr-1 og Gotoh alu Stop Tail. 

 

IMG_20190412_121017.thumb.jpg.8ca819ed0acfcae5fbcaf7d8f6f10569.jpg

IMG_20190412_121044.thumb.jpg.97ea82473279dc161ab45e674f725373.jpg

IMG_20190412_121056.thumb.jpg.f4ded731f1390a00d02f7c3ca6177813.jpg

 

IMG_20190309_164236 (1).jpg

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sugardaddy65 skrev:

Fet farge - tophat knotter med pointers  hadde gjort seg i stedet for de kjipe "Faded" typen som står på nå . Og en annen switch tip i krem .

Som sagt, det ble brukt deler jeg hadde liggende så får vi heller se etterhvert ;) 

Jeg liker best reflectors selv men pointers synes jeg bare er vondt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Audun skrev:

Ser jo at sluttresultatet ikke er helt gloss, men det ser likevel veldig fett ut! Liker fargen! :)

Nei, den er ikke helt gloss men den er ikke satin heller. Semi gloss kanskje? Klarlakken til biltema var vanskelig å buffe opp. Det viktigste er at det er forholdsvis jevnt og uten renninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottene - pointers og tip koster ikke mange kronene . For å være pirkete så passer ikke gull tuners heller men nå er de på baksiden . Kan sikkert bytte til deg noen vanlige mot de i gull .

Biltema klarlakk er ikke kjipe greier  - kjøp noe hos bil lakkerer .

IMG_5860.JPG

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Knottene - pointers og tip koster ikke mange kronene . For å være pirkete så passer ikke gull tuners heller men nå er de på baksiden . Kan sikkert bytte til deg noen vanlige mot de i gull 

Som nevnt;  man tager det man haver, også når det kommer til stemmeskruer. Jeg bytter nok litt ut ting etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva modell er den opprinnelig ? SG Standard ? Årstall /  serienummer ? Type hals ?

Klarlakken kan nok poleres fint med maskin - en kompis fikser bilskader og får alltid klarlakken fin og bruker maskin på gitarene . Men han bruker en proff klarlakk som de bruker der han jobber .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Hva modell er den opprinnelig ? SG Standard ? Årstall /  serienummer ? Type hals ?

Klarlakken kan nok poleres fint med maskin - en kompis fikser bilskader og får alltid klarlakken fin og bruker maskin på gitarene . Men han bruker en proff klarlakk som de bruker der han jobber .

Det er en SG Standard fra 2010 med 50`s profil. Som jeg skrev, jeg synes ikke klarlakken til Biltema var lett å buffe opp, jeg brukte maskin til dette, men kommer ikke til å bruke Biltema sin klarlakk igjen på grunn av det. Har buffet opp headstocker som jeg har lakkert tidligere i forbindelse med liming av knekte hoder og brukte da bedre kvalitet og uten problemer med å få fin shine. Ellers er jo dette første gang jeg lakkerer en komplett gitar, og på tross av ikke full shine, er jeg rimelig fornøyd, tross nevnte klarlakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, germaniumkid skrev:

Det er en SG Standard fra 2010 med 50`s profil. Som jeg skrev, jeg synes ikke klarlakken til Biltema var lett å buffe opp, jeg brukte maskin til dette, men kommer ikke til å bruke Biltema sin klarlakk igjen på grunn av det. Har buffet opp headstocker som jeg har lakkert tidligere i forbindelse med liming av knekte hoder og brukte da bedre kvalitet og uten problemer med å få fin shine. Ellers er jo dette første gang jeg lakkerer en komplett gitar, og på tross av ikke full shine, er jeg rimelig fornøyd, tross nevnte klarlakk. 

Han kompisen som fikser biler sa BT klarlakken var dårlige greier ja . Du kan prøve å pusse litt ned på baksiden og se om du kan buffe den finere ( hvis du gidder) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.