Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nybegynner gitar


sethvacn

Anbefalte innlegg

Til og med temmelig ferske gitarister kjenner vanligvis forskjell på en dårlig satt opp billig gitar i forhold til en kvalitet gitar som er satt opp bra . Jeg solgte en over snittet bra Gibson LP Studio til en yngre kar ( faren hans kjøpte den) . Han spilte på en Epi LP . Det var en godt over gjennomsnittet Studio av den dyreste typen ( ny 13-15k) . Den var satt opp bedre enn når den kom fra butikken og .

Han sa : den er mye lettere å spille på - det er mye lettere å spille rent på den og den hadde "rette" lyden ( 498t)  han ville ha som han ikke fikk med Epi . Han var strålende fornøyd .

Søsteren min spiller litt og har bare hatt billige akustiske - ikke kjipeste men 2-3k nye klassen . Hun fikk prøve en Gibson Hummingbird til 30k - herregud så lett å spille på og "den" lyden sa hun med en gang . Klart det sa jeg - og  den koster 10 x mer enn din .

Så dette at litt viderekomne gitarister ikke kjenner forskjell på gode/dårlige gitarer er generelt sett feil . Men det betyr ikke at de vil kjenne særlig forskjell på en bra Gibson USA i forhold til en svindyr custom shop Gibson . Men de fleste billig gitarer er dårlig satt opp , og kan en ikke gjøre det selv ( som kun viderekomne kan) så må en betale endel for det . Da kan en heller kjøpe en bra brukt høy kvalitet gitar med bra oppsett , som muligens vil ende opp med å koste det samme eller mindre .

 

 

  • Liker 4
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Til og med temmelig ferske gitarister kjenner vanligvis forskjell på en dårlig satt opp billig gitar i forhold til en kvalitet gitar som er satt opp bra . Jeg solgte en over snittet bra Gibson LP Studio til en yngre kar ( faren hans kjøpte den) . Han spilte på en Epi LP . Det var en godt over gjennomsnittet Studio av den dyreste typen ( ny 13-15k) . Den var satt opp bedre enn når den kom fra butikken og .

Han sa : den er mye lettere å spille på - det er mye lettere å spille rent på den og den hadde "rette" lyden ( 498t)  han ville ha som han ikke fikk med Epi . Han var strålende fornøyd .

Søsteren min spiller litt og har bare hatt billige akustiske - ikke kjipeste men 2-3k nye klassen . Hun fikk prøve en Gibson Hummingbird til 30k - herregud så lett å spille på og "den" lyden sa hun med en gang . Klart det sa jeg - og  den koster 10 x mer enn din .

Så dette at litt viderekomne gitarister ikke kjenner forskjell på gode/dårlige gitarer er generelt sett feil . Men det betyr ikke at de vil kjenne særlig forskjell på en bra Gibson USA i forhold til en svindyr custom shop Gibson . Men de fleste billig gitarer er dårlig satt opp , og kan en ikke gjøre det selv ( som kun viderekomne kan) så må en betale endel for det . Da kan en heller kjøpe en bra brukt høy kvalitet gitar med bra oppsett , som muligens vil ende opp med å koste det samme eller mindre .

 

 

Jeg tror du har helt rett i det du sier her👍 Men gjelder det også for en Ibanez til 9 tusen og en til 4 tusen for en som har nå tatt i en gitar for første gang i sitt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan mini er men Jeg gikk for katana 100 brukt og er kjempe fornøyd..Trenger ingen pedaler siden effektene er bra og evig med justerings muligheter..bruker den bare på 0.5 watt så er kanskje litt overkill men tror jeg fort hadde vokst ifra mini utgaven.men  har ikke hørt den bare sett på review etc..en god forsterker kan gi en dårlig gitar bra lyd,verdt å tenke over.

Endret av K-nizm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Til og med temmelig ferske gitarister kjenner vanligvis forskjell på en dårlig satt opp billig gitar i forhold til en kvalitet gitar som er satt opp bra . Jeg solgte en over snittet bra Gibson LP Studio til en yngre kar ( faren hans kjøpte den) . Han spilte på en Epi LP . Det var en godt over gjennomsnittet Studio av den dyreste typen ( ny 13-15k) . Den var satt opp bedre enn når den kom fra butikken og .

Han sa : den er mye lettere å spille på - det er mye lettere å spille rent på den og den hadde "rette" lyden ( 498t)  han ville ha som han ikke fikk med Epi . Han var strålende fornøyd .

Søsteren min spiller litt og har bare hatt billige akustiske - ikke kjipeste men 2-3k nye klassen . Hun fikk prøve en Gibson Hummingbird til 30k - herregud så lett å spille på og "den" lyden sa hun med en gang . Klart det sa jeg - og  den koster 10 x mer enn din .

Så dette at litt viderekomne gitarister ikke kjenner forskjell på gode/dårlige gitarer er generelt sett feil . Men det betyr ikke at de vil kjenne særlig forskjell på en bra Gibson USA i forhold til en svindyr custom shop Gibson . Men de fleste billig gitarer er dårlig satt opp , og kan en ikke gjøre det selv ( som kun viderekomne kan) så må en betale endel for det . Da kan en heller kjøpe en bra brukt høy kvalitet gitar med bra oppsett , som muligens vil ende opp med å koste det samme eller mindre .

 

 

Med andre ord: Kjøp en av de gitarene Sugardaddy linka til på side 2.

Særlig denne likte jeg: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=133682316

Den prutes sikkert ned til 4000,-

edit: Du skulle ha fast bro ja...den gule er en billig RG, men med oppgradert pickup i bru posisjon. er den i tilegg satt bra opp og stellt litt med er dete et bra kjøp.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lurt på den gule Ibanez selv . Den trenger nok litt jobb med bånd og setup , men med ren maple hals så er det ofte litt bedre sustain og bridge pickup er bra . En slipper å bry seg med en billig skrot Floyd kopi . Kanskje pimpe den litt JEM style og ta vekk lakken på fretboard - pusse lakken litt på baksiden av halsen .

Det er ikke veldig stor forskjell på Indonesia og "billigere" Japan Ibanez . Det går som oftest på kjipere pickups/Floyd - kjipere treverk - vesentlig dårligere hals/bånd og vanligvis dårligere setup .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Det er ikke veldig stor forskjell på Indonesia og "billigere" Japan Ibanez . Det går som oftest på kjipere pickups/Floyd - kjipere treverk - vesentlig dårligere hals/bånd og vanligvis dårligere setup .

Ok, så som en første gitar så er det ikke helt på jordet altså, om jeg blir flink til å spille med tiden og dette er noe jeg ønsker å fortsette med, så kan man jo alltids kjøpe andre bedre gitarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.  Jeg ville uansett satt muligheten til å holde og prøve gitaren høyt i forhold til å kjøpe billig usett.  Surt å få en gitar hjem som er nærmest uspillbar på grunn av ujevn båndhøyde, skjegg og røtne fabrikkstrenger. Kjøper du ny hos butikk, så bør de gjøre jobben med å sette på nye strenger og gjøre grunnleggende oppsett for deg (og, ja, det kan hende du må betale noen kroner for nytt strengesett, men strenger er uansett noe man må regne med å skifte relativt ofte på gitar.  Det er litt som å gjøre service på bilen en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sarge skrev:

Ja.  Jeg ville uansett satt muligheten til å holde og prøve gitaren høyt i forhold til å kjøpe billig usett.  Surt å få en gitar hjem som er nærmest uspillbar på grunn av ujevn båndhøyde, skjegg og røtne fabrikkstrenger. Kjøper du ny hos butikk, så bør de gjøre jobben med å sette på nye strenger og gjøre grunnleggende oppsett for deg (og, ja, det kan hende du må betale noen kroner for nytt strengesett, men strenger er uansett noe man må regne med å skifte relativt ofte på gitar.  Det er litt som å gjøre service på bilen en gang i blant.

Har snakket med de om dette faktisk, har bedt de om å sette opp gitar og bytte strenger, har ikke fått bestemt meg for hvilken jeg går for enda da jeg ikke har fått holdt de spesifikke modellene. Så må vente til jeg har gjort det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.