Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nybegynner gitar


sethvacn

Anbefalte innlegg

Sitter å sikler etter å begynne å spille, men jeg er en godt voksen kar (35). Er jeg for gammel?? 

 

Sitter å ser mye på Ibanez. Liker veldig godt S521, får den for under 3700,- hos Evenstad musikk i Grimstad. Lurer på om dette er en ok gitar å begynne med? Har lest meg til at Ibanez skal være lette å spille på. 

Er jeg helt på jordet (er jeg for gammel?) ved å velge denne gitaren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer såklart helt an på hva du tenker å spille. Nybegynnermodellene er gode gitarer, og hvis du tenker i 4000kr-sjiktet har du utrolig mye bra å se på.
Jeg kan selv anbefale Squier sine gitarer, som man gjerne finner enda billigere brukt. Finn.no flommer av gitarer til en billig(ere) penge, så jeg ville sjekket der også!

Så lenge du liker gitaren er den god(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gammel? Nei, så lenge du gidder å legge litt tid i det vil jeg ikke tro det er noe verre å lære seg gitar i en alder av 35 enn i tenårene. 

Om du skal gå for Ibanez-gitaren? Hvis det er den gitaren du har lyst på, og det er den gitaren som får deg til å øve, så ja. Uansett, som bublemark her sier, du får veldig mye for pengene når du kjøper brukt, spesielt Ibanez. Den du nevner i første post ser ut til å være laget i Indonesia. Ikke at det er noe krise, men selv kjøpte jeg en japansk (som generelt blir regnet som bedre enn indonesisk) Ibanez RG550 brukt for under prisen på den du linket til (ny-pris på den, selvfølgelig). Hva du velger å gjøre her er opp til deg. Noen føler det tryggere å handle gitar fra butikk når de er helt ny, men en gitar har egentlig en ganske enkel konstruksjon og det er ikke mye som kan gå så galt på en brukt en at det ikke lar seg fikse. Kjøper man fra nettbutikk er det uansett ikke så lett å bare ta med seg gitaren tilbake til forhandler hvis det skulle være noe som ikke virker som det skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, MartheyG skrev:

For gammel? Nei, så lenge du gidder å legge litt tid i det vil jeg ikke tro det er noe verre å lære seg gitar i en alder av 35 enn i tenårene. 

Om du skal gå for Ibanez-gitaren? Hvis det er den gitaren du har lyst på, og det er den gitaren som får deg til å øve, så ja. Uansett, som bublemark her sier, du får veldig mye for pengene når du kjøper brukt, spesielt Ibanez. Den du nevner i første post ser ut til å være laget i Indonesia. Ikke at det er noe krise, men selv kjøpte jeg en japansk (som generelt blir regnet som bedre enn indonesisk) Ibanez RG550 brukt for under prisen på den du linket til (ny-pris på den, selvfølgelig). Hva du velger å gjøre her er opp til deg. Noen føler det tryggere å handle gitar fra butikk når de er helt ny, men en gitar har egentlig en ganske enkel konstruksjon og det er ikke mye som kan gå så galt på en brukt en at det ikke lar seg fikse. Kjøper man fra nettbutikk er det uansett ikke så lett å bare ta med seg gitaren tilbake til forhandler hvis det skulle være noe som ikke virker som det skal. 

Det var nytt, da skal jeg se etter de Japanske modellene. Min frykt for å kjøpe brukt er jo å bli lurt, siden jeg ikke kan en tøffel om gitarer så er det lett å gå på en smell. Jeg tenker også at å handle av en butikk i nærheten gir meg mulighet til å få satt opp gitaren riktig, men ja jeg ser jo at man kan spare sykt mye ved å kjøpe brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Virus skrev:

Er du redd for å bli lurt om du kjøper brukt, kan du legge ut bilder her på forumet av den  gitaren du vurderer, så får du nok hjelp!

 

Bilder viser bare en liten del av sannheten om en gitar. Hvis oppsett og andre ting er på bærtur, blir det fort kostbart, og man ender da med å betale mer enn nypris, i verste fall. Har man ikke bra peiling selv, og heller ikke har mulighet til å ta med seg bekjente med peiling, er det en god ide å kjøpe hos forhandler.

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt topic,men Jeg anbefaler å kjøpe deg rocksmith 2014 til PlayStation eller PC hvor du kobler til gitaren ,en utrolig engasjerende måte å lære gitar på,ivertfall for meg. Er kanskje litt vanskelig i begynnelsen men kjekt når du kommer inn i det. Jeg er 33 år og kaller meg også nybegynner,du er ennå ung spør du meg😀

Endret av K-nizm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, K-nizm skrev:

Ikke helt topic,men Jeg anbefaler å kjøpe deg rocksmith 2014 til PlayStation eller PC hvor du kobler til gitaren ,en utrolig engasjerende måte å lære gitar på,ivertfall for meg. Er kanskje litt vanskelig i begynnelsen men kjekt når du kommer inn i det. Jeg er 33 år og kaller meg også nybegynner,du er ennå ung spør du meg😀

Ja så på det på YouTube i går faktisk, føler du at du lærer noe da? Virker jo gøy ja. Takk for det, ja man lurer jo veldig på om man er blitt for gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir aldri for gammel til å lære å spille gitar mener nå jeg. Det eneste du bør reflektere over er hvor god du ønsker å bli. Det jeg merker er at jo eldre en blir jo mindre tid har du til overs å bruke på å lære det. Som tenåring har du mer fritid å disponere selv, det betyr at du kan bruke 2-6 timer hver dag og bli knallgod på kortere tid, men som 20-30-40 åring har man vanligvis mere "eksterne" krav fra kjærring, unger jobb og alt det fører med seg, og du har mindre tid å bruke til deg selv og læringen går da saktere.
Men som min gamle sjef sa; "ikke jobb hardt, jobb smart!". Finn ut hva DU ønsker å oppnå og fokuser på det og utvid etter hvert :) Finnes et HAV av gode videoer på youtube, gitarlærere på nett, rocksmith ++ som kan hjelpe deg å oppnå svært gode resultat på kort tid!
Selv kjøpte jeg meg et par timer hos en lokal helt selv etter å ha spilt gitar i flere år ettersom jeg var litt "stuck", angrer på at jeg ikke gjorde det litt tidligere!

Når det kommer til valg av gitar så vil jeg anbefale å stikke til et par sjapper, sjekk ut så mange gitarer som mulig å finn ut hvilken type som du fungerer best. Sjekk gjerne noen som ligger 4-5 tusen over din prisklasse og se om du kan finne noen av de brukt på finn.no. Ibanez er jo sjelden feil, generelt god kvalitet på de, men sjekk gjerne Schecter og SE serien fra PRS som jeg synes er "bang for bucks". Ligger ofte slike til salgs til fine priser på finn.

På ampsiden kan du jo vurdere en Boss Katana eller annen type modeling amp. Da får du testet en del forhåndskonfigurerte amptyper uten at du må skru så forbaska mye (å lære seg å stille god lyd er en egen prosess), så kan du jo rive på deg en fullblods røramp når du vet hva du foretrekker av lyd ;) Mitt tips hvis du har familie er å ha noe du kan koble hodetelefoner på, så slipper du gnål om støy ;) Selv bruker jeg ofte Vox amplug ettersom det blir veldig enkelt å sette seg ned å øve ettersom det blir mindre utstyr å dra fram. Kjekt om ampen også har inngang for å koble til telefon, så kan du jamme til gitarheltene dine :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.