Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei alle sammen. Det skulle ta 35 år!


Anbefalte innlegg

For ta en liten presentasjon jeg også da, som ferskt medlem og nybegynner på gitar.

Skal ta en kjapp oppsummering av hvordan jeg havnet her....

Jeg har vel hele livet vært opptatt av musikk og interessen for gitar meldte seg vel sånn rundt 15 - 16 års alderen, men det skjedde liksom ikke noe før jeg var tidlig i 20 årene, da fikk jeg min første gitar, en sort westernstyle stålstrenger. Og det var det. Den var av typen som ikke spilte av seg selv og jeg hadde på den tiden mange andre interesser som krevde mindre øving. Gitaren ble byttet inn i en nylonstrenger som min daværende samboer benyttet på førskoleutdanningen. 

Årene gikk, jeg ble skilt og barna ble store. Med tiden har jeg nok satt mer og mer pris på å kose meg hjemme, blitt roligere rett og slett, så når jeg fulte 50!!!, bestemte jeg meg. Nå skulle jeg gi det en sjanse, se om det lot seg gjøre. Ville jeg klare det? Klare å spille noe som kunne høres ut som en melodi? Jeg er nok av den typen som er litt bestemt og ikke gir meg så lett, så jeg sa til meg selv, og noen få nære venner, at jeg gir meg selv 10 år på å lære såpass at jeg kan sitte å jamme litt med venner.

Som sagt, så gjort. Omtrent på 50 årsdagen gikk jeg inn på rommet til min sønn og hentet hans første gitar, en nylonstrenger kjøpt på Europris for noen 100 lapper og satte i gang med mine første grep. Dette var jo moro, hvorfor har jeg ikke gjort dette før?!

Det tok så ikke mange ukene før jeg kjøpte min første kassegitar, en sort Loar LO-16. Da ble det jo enda morsommere. Men nå er saken den at det er elgitar som har fascinert meg mest, så det måtte jeg jo også ha. Som sagt, så gjort. En Fiesta red Fender Squire Classic Vibe strat kom så i hus. Ble mye klimring på denne, men det lyder liksom ikke så voldsomt da, uten en amp. (Faktisk like greit i starten da det kan være en fordel å ikke forsterke alle ulydene). Det endte med at jeg kjøpte inn en Fender Champion 100. Nå hadde jeg det jeg trengte.

..... i noen uker. Jeg hadde jo ingen Telecaster!! Jeg liker musikk, alle typer bortsett fra noen få, for meg sære greier innen Jazz og moderne klassiske tone orgier om du vil, men det er nok Country som er sjangeren som ligger meg nærmest. Liker soundet og twangen av Telecaster, selv om jeg i ettertid har oppdaget at det er twang i mye annet også, men Telecaster er tingen. En Fender Squire Standard (Indonesia) ble kjøpt inn. Da skulle alt være i boks, eller....?

Etter hvert ble grepene fler, fikk mer kontroll på ulydene og etter en stund begynte vi med en fast "jammekveld" hjemme hos meg. Vi var 4 stykker gjennom vinteren, 2 nybegynnere (derav meg) en som har noen år på kassegitar og en som må betegnes som dyktig. Dette ble en svært lærerik og motiverende tid og ting begynte etterhvert å falle mer og mer på plass. Nå gikk det faktisk an å prøve å synge litt inntil klimringa også. Jeg ble frelst!

Nå har det seg slik at 2 av de 10 åra har gått, og ja, jeg er fortsatt en nybegynner, men på vei i riktig retning, altså mot målet. Jeg har mang en gang tenkt: Hvorfor gjorde du ikke dette før?? Tror nok læringskurven hadde vært mye brattere for 35 år siden, men missforstå meg rett, jeg irriterer meg ikke over det, jeg nyter nuet!

Nå er det sånn at jeg, i denne sammenhengen, er min egen herre, og gjør akkurat som jeg vil. Det vil si at jeg spiller når jeg vil, så høyt jeg vil, hva jeg vil og prioriterer å kjøpe det jeg vil.  Noen synes jeg har blitt ivrig...., gal kansje?? Mulig det, men en hobby må man jo ha og da er dette en fantastisk en!! Nicket mitt her hentet fra, kall det quizèn: Hvor mange gitarer trenger en gitarist? Svar: One more.

På de første 2 årene i denne gitarverdenen har samlingen, i tillegg til de 3 nevnte gitarene, endt opp i:

Fender Squire Affinity Strat - sort

Partcaster Tele - Daphne blue relic

Epiphone Les Paul Standard- Honney burst

1983 Fulleton Fender Telecaster - Sienna burst (sjelden)

Palir Mojo Titan (Tele)

Vinetto DC55 (Strat)

Morgan W310SCE  (Kassegitar 6 Strenger)

Morgan W970-12SCE  (Kassegitar 12 Strenger. 36 stk produsert!)

 

Amper:

Fender Blues Deluxe

Fender Super Sonic

 

Pedaler:

Wampler EGO Compressor

Tube Screamer TS-808

MXR Carbon Copy

 

Nå er planene å innrede et kombinert gitar, TV-stue, gitarverksted.

 

Dette er der vi er i dag, kort fortalt, men sikkert alt for langt allikevel. Ber om unnskyldning for det.

Onemore!

 

  • Liker 19
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig gøy! Leker med tanken på å begynne selv i en alder av 36, lurte på om jeg var for gammel, men det er jeg tydeligvis ikke, jeg må jo bare kjøre på👍😆 Kjempegøy at du har fått deg så mange gitarer da, morroklump med en samling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.