Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bridge pins


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Stadig vekk tar jeg meg selv i å lure på: Hvorfor er bridge pins standard måte å feste gitarstrenger i broa på akkustiske gitarer? Hvorfor er det ikke vanligere med strenger som festes rett i broa?

Jeg kan til en viss grad se at det muligens er billigere, og dermed en naturlig løsning på billig-gitarer. Jeg kan også til en viss grad forstå det på f.eks hi-end Martin, Gibson o.l som må kopiere det de gjorde på 50-tallet for å ikke få så hatten passer. Jeg har derimot ingen forståelse for at f.eks Taylor, som liksom skal være en innovativ og nyskapende produsent, bruker bridgepins på sine gitarer med litt pris.

Jeg har selv to akkustiske gitarer, en litt dyr (15k) Takamine der strengene er festet gjennom broen, og en billigere (7k) Fender med pinner. Jeg er ikke i tvil om hvilken gitar som har det raskeste og mest behagelige strengeskiftet. Særlig når man ryker en streng live og ikke er kjent nok til å ha med seg egen gitartekniker så merker jeg at panikken slår litt mer inn når jeg spiller med Fender'n.


Uansett, hvorfor er det slik? Er det kun pga tradisjoner, eller har det en effekt å bruke det ene kontra det andre? Sustain? Stemmestabilitet? Levetid på streng? Er det på grunn av hvordan broa er festet? Finnes det et fasit-svar, eller blir dette en tråd med synsing, teorier og meninger? Uansett vil jeg gjerne høre hva dere har å si.

God debatt, og god helg :) 

pinless_bridge.jpgacousticsaddlesmainpicture.jpg?sfvrsn=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor hadde tidligere modeller med pinless bridge, men tror de sluttet med dette en eller annen gang på 90-tallet. Breedlove tilbyr pineless bridge på noen av sine modeller https://breedlovemusic.com/acoustic-guitars/distinctive-elements/pinless-bridges. Har også sett en del luthiers som tilbyr dette som standard eller som et alternativ på sine modeller. Tradisjon og risiko for at strengene på sikt kan dra opp broen, tror jeg er grunnlaget for at man ikke ser flere gitarer med denne løsningen. 

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.