Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk gitar. 15-20k klassen


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Etter å ha sett på gitarveggen som inneholder 17 stk elektriske gitarer, 4 el-basser og 0 akustiske gitarer, så er det vel på tide å få seg en akustisk gitar :)

Har stort sett behov for dette i studio og har lånt tidligere, men etter litt endring av stil på et av bandene jeg spiller i, så skulle jeg absolutt hatt meg en god akustisk gitar. 
Elektronikk er egentlig ikke så nøye da jeg bruker eksterne mikrofoner uansett. I studio mikker jeg opp med DPA 2011C og live kommer jeg til å bruke DPA 4099.

Har ikke peiling på akustiske gitarer. Eneste jeg har gjort er å sett på topplister som har blitt laget og ser at f.eks Martin D-15M Burst kom ganske høyt opp på lista i min prisklasse. Ellers er kanskje brukt Gibson/Martin/Taylor ett alternativ. Gitaren må være lettspilt og ikke alt for stor. 

Noen forslag? Er litt grønn på akkurat akustiske gitarer og har ikke mulighet til å dra på forretninger å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er jo veien å gå. 
Martin D-18 eller Gibson J-45/Hummingbird hadde vært mine foretrukne for tiden. 

Hadde en stund en Taylor 615ce. Meget pen gitar, og låt veldig fint, men var litt lite særpreg. Bytta den ut med en Martin D-16GT, som låt langt bedre. 
Nå har jeg ingen. Høyest på lista mi står en J-45, men er for mye elektrisk som frister mer enda :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg veldig glad i Gibson, men må innrømme at jeg syntes kvaliteten er mye mer variabel enn feks Martin. Skal du handle uten å teste først vil jeg si at en pent brukt Martin D18 eller en 000/OM variant er en veldig safe bet, fantastiske instrumenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker for tips! :)

Ser f.eks D-18 og D-28 er jo veldig lik i pris. Noen som vet forskjellene på disse?
Ser også at f.eks Thomann selger begge ovennevnte for underkant av 22.000,-. Brukt ligger disse ganske høyt synes jeg (17-22.000,-). Kjøper jeg nytt, får også mva osv tilbake da jeg kan kjøpe gitar på foretak. Så selv men toll osv vil ikke prisen på en ny med fratrekk på mva være så veldig langt unna bruktmarkedet uten fratrekk av mva. Også er noe med å kjøpe nytt :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Soundmannen skrev:

Hei og takker for tips! :)

Ser f.eks D-18 og D-28 er jo veldig lik i pris. Noen som vet forskjellene på disse?
Ser også at f.eks Thomann selger begge ovennevnte for underkant av 22.000,-. Brukt ligger disse ganske høyt synes jeg (17-22.000,-). Kjøper jeg nytt, får også mva osv tilbake da jeg kan kjøpe gitar på foretak. Så selv men toll osv vil ikke prisen på en ny med fratrekk på mva være så veldig langt unna bruktmarkedet uten fratrekk av mva. Også er noe med å kjøpe nytt :)
 

Da hadde jeg heller ringt feks Vintage Gitar og gjort en deal, og tatt ut mva. Da blir det lik pris, du støtter lokalt, og får førsteklasses service:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Martin er generelt svært overpriset i Norge. Jeg kan nesten ikke forstå at folk får solgt til nesten nypris.

Men Martin lager veldig gode gitarer. Har selv hatt D16GT. Jeg prøvespilte en D18 for en stund tilbake og den låt helt magisk. 😊 Jeg prøvde både Furch og Gibson i samme prisklasse den dagen, for min del var Martin helt perfekt og traff meg best mtp lyd og feeling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson J45 Standard og Martin OM-28V her. Jeg synes J45en gjør seg best til strumming, mens OMen er milevis bedre til intrikat (haha! jeg er en kløne) fingerspill i Nick Drake-land, men den trives også godt med ivrig plektring.

Jeg støtter opp om forslaget om en Martin-liknende sak i størrelse OM/000 (eller mindre?).

balder-gibson-martin.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, andreasf skrev:

Gibson J45 Standard og Martin OM-28V her. Jeg synes J45en gjør seg best til strumming, mens OMen er milevis bedre til intrikat (haha! jeg er en kløne) fingerspill i Nick Drake-land, men den trives også godt med ivrig plektring.

Jeg støtter opp om forslaget om en Martin-liknende sak i størrelse OM/000 (eller mindre?).

balder-gibson-martin.jpg

Den OM’en er fiiiin. Jeg kjøpte en OM21 tidligere i år, etter å ha spilt gjennom hele varelageret til Vintage. Med unntak av et par Collins og Martin’s til tre-fire ganger prisen så var det denne som jeg likte best. OM er fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal den primært brukes til?
Til fingerpicking ville jeg valg f.eks en av Martin 000-modeller eller tilsvarende fra andre.
De har kortere hals og er mer lettspilt enn D-modellene. Valgte sjøl en 000-28 for mange år siden. Valget stod da mellom en 000, OM eller D.
Men skulle gjerne hatt en D-18! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke så mye om preferanser med tanke på for eksempel kroppsfasong, men kan komme noen merker som kan være verdt å sjekke ut. Jeg har ikke personlig prøvd alt av dette. Alle merkene er mulig å finne hos norske forhandlere. 

De tre store

Martin har modeller for nesten enhver smak og lommebok. For min smak appellerer OM, 000 og 00 modellene mest. Dreadnaughts passer ikke min fysikk og spillestil så bra. Jeg hatt en 00015m og 00-DB som begge var meget gode gitarer. 

Gibson har en del klassikere som folk har nevnt. Personlig opplever jeg Gibson som mer variabel i kvalitet en Martin. 

Taylor er også et populært merke som gjerne blir omtalt som mer moderne lydmessig (hva nå det vil si). Jeg har et inntrykk av at dyrere taylormodeller litt vanskeligere å få solgt på bruktmarkedet(med mindre man priser seg veldig lavt). På den andre siden er det nok en fair sjanse å få det meste av Taylor sine modeller om man strekker seg til rundt 20k. 

Andre 

Furch - Blir jo ofte nevnt som et rimligere men fullgodt alternativ til Martin. De har ganske nylig gjort en endring i modellstrukturen sin og virker å ha nedprioritert vintage seriene sine. Prøvde en forholdsvis rimeligere nyere Furch som jeg synes var mye for penga. Hadde også en Furch Dread en gang i tiden som var låt fint. Finner også en del av de "gamle" modellene deres på bruktmarkedet.

Larrivee- Virker å være både kvalitet og mye for penga. Spesielt de rimligere OM modellene deres virker å være mye lyd for penga. OM-03 og OM-40 er vell blant de mest populære,  og de går an å få tak i både mahogni og rosewood versjon (og noen få kommer vel også med valnøtt). 

BSG - Falck Musikk lagerfører dette merket. Har aldri testen, men når jeg vurderte ny akustisk gitar var jeg i kontakt med både de og TFOU (shappe i nederland)og de snakket varmt om merket (budsjettklasse ca 15-20 k++ avhengig av mengde bling og treverk). Merket er på mange måter en smallshop versjon av furch (begge lages i Tsjekkia). Kan nevne at TFOU mente de var spesielt gode til fingerspill. Det er mulig å specce sin egen uten at det er noen upcharge for custombestilling. Tror ventetid er ca 3-4 måneder. 

Waterloo - Kanskje litt mer nisjegitarer, men jeg synes konseptet er kult som fy. Siden Collings produserer de kan man nok føle seg relativt trygg på kvaliteten Mye smallbody gitarer, men har jo også kommet med disse Jumbo king modellene. Litt over ditt budsjett i nypris. Vintagegitar lagerfører disse. 

 

 

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Larrivee D-03 Mahogny som Vintagegitar tok inn i sin tid. Kostet rundt 13k den gang uten pickupsystem. Tror de har endret litt på modellene i de senere år, men det er en fantastisk gitar, og de gangene jeg har brukt den med lydteknikker, har det kun vært lovord! Kee Marcello har til og med lånt den og var veldig fornøyd! :) (Sorry for namedroppingen... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.