Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan har du lært å spille?


Kjut

Anbefalte innlegg

For det meste selvlært. Far hadde et "brevkurs" med hefter av Ole Kristian Salater. Lærte mine første akkorder der. Startet band etter jeg hadde lært tre akkorder... ;) Hadde noen timer med gitarundervisning gjennom musikkskolen i ungdommen, og det speeda opp ting litt. Ellers har det vært å høre, og prøve å gjenskape det man hører. Derav er teknikken så som så, men gleden er stor! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også for det meste selvlært, men i perioder har jeg både tatt bass- og gitartimer. Her lærte jeg mine første skalaer (Dur/moll/7-tone, Pentaton, og hvordan de ulike kirketoneartene forholder seg til hverandre - ionisk, dorisk, frygisk osv.) De siste ti årene har jeg brukt diverse bøker og youtube-kanaler. Youtube blir fort overveldende, man får inntrykk av at det er tusenvis av teknikker man MÅ kunne, og antallet kanaler og profesjonelle gitarlærer har eksplodert de siste årene. Med mindre man velger seg ut én kanal, én serie leksjoner, kurs e.l. er det fort gjort at man svitsjer gjennom  en haug med klipp som ikke tilfører noen klar sammenheng eller retning til ens egen utvikling som gitarist. Bruker ikke så mye Youtube nå om dagen, men dersom jeg er inne, er det som regel Justin Sandercoe jeg ser på (Justinguitar). Nå om dagen bruker jeg for det meste bøker, youtube blir mest brukt til å finne backing tracks jeg kan øve til. Til metal (som jeg har drevet med 90% av tiden som gitarist), har jeg vært gjennom tre bøker av Troy Stetina: Metal Lead Guitar 1 og 2, og Speed Mechanics for Lead Guitar. De er alle tre fantastiske, og jeg kan varmt anbefale dem til alle som ønsker å lære å spille metal. Oppbygningen er enkel: man lærer en dose teori, litt teknikker, og ved slutten av hvert kapittel skal man anvende alt man har lært i en solo over backing track. 

I nyere tid har jeg gått til innkjøp av en del bøker utgitt av Fundamental Changes, bl.a. et par bøker om jazz-gitar av Joseph Alexander. Disse er vanvittig bra og grundige, og jeg føler at jeg bygger et veldig solid fundament ved å følge gangen i disse bøkene. Connecting Pentatonic Pattertns av Tom Kolb er også en bok jeg har hatt enormt utbytte av.

Endret av Estradamus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.