Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar Schecter Hellraiser c1 spørsmål


K-nizm

Anbefalte innlegg

Hei..i går henta jeg meg en schecter Hellraiser c1 og er kjempe fornøyd så langt,sustain(utringing?)varer evig lenge iforhold til min andre gitar og har veldig Nice  attack/transient punch når jeg plukker strengene..halsen føles litt tykk men tenker jeg blir vant med det..

 

Men den trenger litt pussing og shining..broen er det litt irr? på så tenkte å bruke chrom polish på biltma,eller har dere andre anbefalinger for og få broen blank og fin?skruene og hullene hvor strengene går igjennom er også litt brune,noen tips her ?

båndene ser også litt flate ut,men det er kanskje normalt på xjumbo ? De er ivertfall høyere en min andre gitar men trenger gjerne avrundes? De har ingen strengemerker selv om det ser slik ut på bilde.(skygge)

også lurer jeg på om de eldre modellen av Hellraiser ikke har locking tuners? Det er Grover tuner på Gitaren men ser ikke ut som de har noen låse funskjon..ifølge serienummeret er den laget i 2008.

hva andbefales av polering middel,voks etc for å få gitaren blank og skinnende og evt få bort diverse striper? Har lest at det ikke er lurt å bruke voks med silikon.er det noe fra Biltema som er brukene?

er det noe olje man får kjøpt på Biltema til rosentre fretboard?

her er noen bilder av gitaren

4604CD2B-E39F-4BC0-8862-FE32A01AAC15_zps

E6282D1C-61B1-4AFA-9E1F-3381DA706D24_zps

 

C48E1CFA-8259-4BFC-83EE-7FEFF105B009_zps

DA7C44E0-8DBC-44AD-BBC8-DF92318DE0C5_zps

BECCEBB5-2091-4254-AF21-06C40BC76F5E_zps73849741-1040-43D3-819A-E4AB3DB8198C_zps

Endret av K-nizm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt metallet være slik det er. Sparer deg for unødvendig pengebruk, samt at det bringer frem sjarmen i en gitar at delene slites over tid. Dessuten blir de fort fettete og skitne igjen etter litt spilling. 

Selv tørker jeg bare over med en billig kjøkkenklut, både hardware og lakken. Fukter bare såvidt før jeg tørker av smuss og støv. Legger ikke så mye i det. Men det er jo mange som foretrekke å polere, det kommer nok noen anbefalinger på det. 

Det som er greit å ha liggende, er dunlop 65 lemon Oil, bomullpads og et gammelt kredittkort for å rense gripebrett. Det gjør jeg hvert 1-2 år. Avhengig av bruk 😊 funker bra, varer lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Troll skrev:

Jeg ville latt metallet være slik det er. Sparer deg for unødvendig pengebruk, samt at det bringer frem sjarmen i en gitar at delene slites over tid. Dessuten blir de fort fettete og skitne igjen etter litt spilling. 

Selv tørker jeg bare over med en billig kjøkkenklut, både hardware og lakken. Fukter bare såvidt før jeg tørker av smuss og støv. Legger ikke så mye i det. Men det er jo mange som foretrekke å polere, det kommer nok noen anbefalinger på det. 

Det som er greit å ha liggende, er dunlop 65 lemon Oil, bomullpads og et gammelt kredittkort for å rense gripebrett. Det gjør jeg hvert 1-2 år. Avhengig av bruk 😊 funker bra, varer lenge. 

Okey..må nok handle inn litt da på nett,håpte jeg kunne gå innom en butikk å gjort det nå siden jeg bytta strenger..vaska bare gitaren med fuktig fiber klut .hva gjør du med kredittkortet? 

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, K-nizm skrev:

Av det bilde er det kun lighter fluid jeg kan få tak uten å bestille på nett...hva  bruker du den til?Fretboard?

Til å runde bånd og polere ! Jeg gjør det vanligvis med maskin men her gjøres det for hånd . 800 slipepapir så den brune og sist den grønne fine . Oransj er til å file flate bånd runde . Metallbitene er for å beskytte fretboard og veldig nyttig og enkelt i bruk. Det tok meg 30 min å ordne denne 87 Kramer American halsen . 

81341346-1040-4319-99AB-931F47416758.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, K-nizm skrev:

Okey..må nok handle inn litt da på nett,håpte jeg kunne gå innom en butikk å gjort det nå siden jeg bytta strenger..vaska bare gitaren med fuktig fiber klut .hva gjør du med kredittkortet? 

Bruker kredittkortet til å skrape vekk fett og smuss mellom båndene, etter et oljen har fått løsnet på det. Så bruker man bomullspad til å polere vekk smusset. Pleier å kjapt ta vekk overflødig olje med litt tørkepapir på slutten, slik at ikke det blir liggende igjen. Enkel og grei prosedyre egentlig. Bruker du gitaren mye, kan du gjlr dette ca en gang i året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Ser ut som locking tuners kom i 2009..noen som vet om noen låse  tunere som kan passe uten å borre å lage nye merker i lakken?

hipshot tunere er jo et alternativ,noen som har slike?  vil ikke skinna lage nye merker etter en stund?? Hadde vært greit å funnet noen tilnærmet original bare med låsemekanisme eller noe som ikke ødelgger lakken.vis ikke så klarer jeg meg uten,siden original tunerene føles bra ut

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hvertfall undersøke om du kan bytte med grover locking tuners. Kan sikkert sende de noen bilder av dine tunere i en mail og høre, evt om noen andre her vet. Spørs jo litt om det er et must, eller om du kan leve med de som er der idag. 

Du vil nok dessverre ikke få igjen investeringene dine i fremtiden dersom du skulle selge gitaren. Oppgraderinger taper seg i verdi nesten 100%. For meg er locking tuners en stor fordel, men ikke et must. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låsbare stemmeskruer på en gitar uten tremolo har egentlig ingen annen funksjon enn at det går mye raskere å skifte strenger. Jeg har i hvert fall aldri opplevd at en gitar uten tremolo, men med låsbare stemmeskruer, har holdt seg bedre stemt enn en gitar med vanlige stemmeskruer. Riktig vikling av strenger og ei bra filt nut er oppskriften på en gitar som holder seg stemt. 

..., men det går jo innmari raskt å skifte strenger med låsbare stemmeskruer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.