Web Analytics
Jump to content

Sliter med A chorden

Sinister

Recommended Posts

Hei!

Har litt problemer angående A-chorden. Problemet er at den 3. fingeren berører såvidt the high e-string når jeg har plukket den og e-strengen spretter'' tilbake. Når den har 'sprettet'' tilbake så berører strengen der hvor jeg har markert rødt på bildet som er vedlagt. 

Har det noe å si om den berøres litt eller ikke? Bruker dette grepet: https://www.justinguitar.com/guitar-lessons/the-a-chord-bc-112 men har og prøvd denne men samme problem..: geAb4.jpg

Skjermbilde.JPG

Er ikke uvanlig det der ! 
Jeg sliter med mye av det samme på diverse instrumenter med mine store pølsefingrer ! :)
Man lærer seg etter hvert 'workarounds' og diverse "juksegreper" ... 

Ellers er det som vanlig øving øving og øving som skal til ! ;)

22 minutter siden, juzzizhow skrev:

Er ikke uvanlig det der ! 
Jeg sliter med mye av det samme på diverse instrumenter med mine store pølsefingrer ! :)
Man lærer seg etter hvert 'workarounds' og diverse "juksegreper" ... 

Ellers er det som vanlig øving øving og øving som skal til ! ;)

Godt å høre vi er flere iallefall :) Virker nesten som at fingeren er for myk, så når jeg presser ned strengen så blir fingeren så lav og dermed gjør at e-strengen berør der jeg har markert, men det er kun en hypotese fra min side såklart. Men det at fingeren berører, er det noe folk vil høre når du spiller? Jeg selv hører det ikke så godt, bare merker det fysisk i fingeren.

• Like 1

'Play it like You mean it' så har det ikke noe å si om noen hører det eller ikke ! ;)

Jeg spiller ellers samme A grep med lange-, ringe- og lillefingeren ... Ie . 2-3-4 i stedet for 1-2-3 ! 
Mange veier til Rom eller noe ! :)

Eller så samme barrégrep som germaniumkid beskriver, noen ganger med lillefingeren på 5 bånd på lys E streng.

Edited by juzzizhow

• 3 weeks later...

Mange bra tips her! :)

Men hvis du skal fingerspille en A trenger man jo gjerne den lyse E-strengen åpen og klar. Et par tips fra meg:

- Pass på at du trykker ned i 2. båndet på B-strengen med tuppen av fingeren (merket med grønn dings og smiley på bildet), og ikke flaten av fingeren.

- Ha litt vinkel i håndleddet, så du får en bedre vinkel på fingrene mot gripebrettet.

- Pass på tommelen din på venstre hånd. En fin tommelfingerregel (pun intended) er at den skal være omtrentlig parallell med langefingeren på andre siden av gripebrettet. Hvis den peker for mye mot siden eller henger over toppen av halsen skaper den en ugunstig vinkling og spenning i hånda. 

Hvis ingenting hjelper noe særlig kan det være en ide og se på hvilken gitar du har. Hvis du har veldig smal størrelse på gripebrettet blir det ekstra vanskelig å få alle strengene like klare og rene, særlig når du skal ha åpne akkorder. Jeg hadde en gang en voksen gitarelev som hadde fingre på størrelse med eiketrær - og han kom drassende med en 3/4 størrelse gitar. Ikke rart han sleit med å få god lyd i en A eller en D. 

Men sannsynligvis har @juzzizhow helt rett: Det må øving til! :)

Navnløs 1.jpg

• Like 1