Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Impulse Responses på akustiske instrumenter?


Hanspanzer

Anbefalte innlegg

Har forstått at dette er en enkel måte til å få piezos (el) til å låte ok i en live-situasjon og fikk meg derfor en Mooer Radar for å teste dette ut. 

Har forstått at det er Sigma Audio som is tha shit her, men finnes det andre? Er på jakt etter feks archtop og mandolin.

 

Andre innspill og erfaringer med dette? 

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonedexter er vel den mest populære og ideelle metoden for dette. Der er det profilering av IR selv, samt EQ, gaining, volum og presets.
Har ikke testa det selv, men det står på lista over ting som skal testes fortløpende. Ligger endel tråder om det i den Gearcafe-gruppa på FB.

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2019 at 5:45 PM, germaniumkid said:

Har forstått at det er Sigma Audio som is tha shit her

I tilfelle andre vil søke opp disse så heter de 3 Sigma Audio: https://www.3sigmaaudio.com/

Jeg kjøpte en Taylor 314CE IR fra dem og er storfornøyd med resultatet når vi spiller akustisk med bandet i alle fall. Har ikke hørt om IR for mandolin eller archtop, men jeg har ikke akkurat aktivt søkt etter dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Naigewron skrev:

I tilfelle andre vil søke opp disse så heter de 3 Sigma Audio: https://www.3sigmaaudio.com/

Jeg kjøpte en Taylor 314CE IR fra dem og er storfornøyd med resultatet når vi spiller akustisk med bandet i alle fall. Har ikke hørt om IR for mandolin eller archtop, men jeg har ikke akkurat aktivt søkt etter dem heller.

Bruker du piezo, eller bare vanlig single Coil / humbucker? 

Bruker dere f. Eks en preamp mellom piezo og IR?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Troll said:

Bruker du piezo, eller bare vanlig single Coil / humbucker? 

Dette er med akustisk gitar med piezo. Blir gjerne litt tynnere hvis du snakker om elgitar med piezo, men bør uansett hjelpe veldig for å få den til å låte mer naturtro.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er så enormt n00b på dette her..

Har oppdatert firmware på Mooer (yay! tenk at jeg klarte det!) og har kjøpt en IR fra Sigma Audio men jeg får ikke importert den. 

Må jeg gjøre noe med disse Wav filene fra Sigma Audio i forkant? Skulle det ikke bare være å importere disse til Mooers Software? 

Skjermbilete (190).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

For å fortsette trenden med å få oss relevant på Google og slikt igjen: Bumper denne med et kjapt lydeksempel og sammenligning av hvor stor forskjell IR utgjør på akustisk gitar, selv for en glad amatør uten et profesjonelt lydstudio.

 

Endret av Naigewron
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, juzzizhow said:

Har du, eller noen som leser dette, tatt opp/lagd egne ‘IR profiler’ av egne kassegitarer ?

 

 

Ikke jeg i alle fall. Jeg skjønner ikke en gang hvordan de gjør det. Kabinetter er jo ganske rett frem, men hvordan kjører man IR-generering gjennom en akustisk gitar? Spiller av lydbølgen inne i resonanskassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver jo hvertfall og lager IR av både humbuckere, forskjellige tresorter og gitarmerker nå. Blant annet Positive Grid har IR for Ernie Ball, EMG osv i Bias FX2, men sikkert flere. Virker som det er neste steget, mulig de bruker samme teknikk for akustiske. Såg en video der de spilte gjennom et program som analyserte EQen og kartla karakteristikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.