Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalrehabilitering av gammel EKO Barracuda


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Gutta mine syntes de var svært sympatiske når de kom inn døra med et vrak av en gitar. En EKO 290 Barracuda. I utgangspunktet en nydelig gitar. Denne hadde imidlertid fått virkelig hard medfart og var sprukket i alle retninger, inkludert gripebrettet. Så, når far selv ikke har vett på hive gitaren på dynga så blir det prosjekt... Jeg har strippet den for lakk og treverket er merkelig nok helt ok. Jeg har pusset det ned litt mye noen steder så jeg har gått igjennom det øverste laget med finer. Spørsmål 1, er; Hva tror dere om å legge på et lag med finer oppå det gamle? Er det noen som har gjort noe liknende?

Gripebrettet er også sprukket og må legges på nytt. Spørsmål 2. Har dere noen tips/anbefalinger jeg bør tenke på før jeg gjør noe dumt, eller er det egentlig bare å være forsiktig? 

Spørsmål 3. Bindinger. Egentlig har jeg lyst å jåle opp gitaren skikkelig med perlemor til den dyprøde originalfargen. Hvor kjøper dere bindinger? og er det ekstra vanskelig med perlemor, eller brukes bare plast?

Håper det er greit med tre spørsmål i en tråd. Har dere noe å dele så tar jeg gjerne i mot tips og triks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, som dere ser har jeg hatt en ørliten hjerneblødning og jeg syntes det var en rasende god ide å sparkle toppen. Tror ikke jeg skal si noe særlig om hvorfor jeg syntes det var en veldig god ide', men det ble altså gjort for en tid tilbake. Dette i tillegg til at jeg har pusset stedvis for mye og gjort meg skikkelig bort på leking med beis i kantene gjør at jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å lime på et tynt lag med ny finer.

Bortsett fra ø bruke øks og motorsag tror jeg nesten jeg har gjort det som er mulig å gjøre av feil så langt.

 

eko1.thumb.jpeg.9c0604d1d3539e1fc22a6e6fd6e7444c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det slipt for mye vekk da? Jeg ville slipt forsiktig bort sparkelen med fint sandpapir, start på f eks 220 grit, og gå opp i finhet etterhvert.  Angående den beisen er den  vel ikke noe stort problem, den trenger ikke så dypt ned. Du klarer sikkert å få bort medteparten. Kansje jeg ville valgt en farge i nærheten av det du brukte før så blir det ikke særlig synlig under den nye. Slip kun i lengderetning av treverket, så blir det pent resultat. Er det vannløslige produkt du har benyttet (  beis og sparkel)

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 16.39, arneK skrev:

Hvor er det slipt for mye vekk da? Jeg ville slipt forsiktig bort sparkelen med fint sandpapir, start på f eks 220 grit, og gå opp i finhet etterhvert.  Angående den beisen er den  vel ikke noe stort problem, den trenger ikke så dypt ned. Du klarer sikkert å få bort medteparten. Kansje jeg ville valgt en farge i nærheten av det du brukte før så blir det ikke særlig synlig under den nye. Slip kun i lengderetning av treverket, så blir det pent resultat. Er det vannløslige produkt du har benyttet (  beis og sparkel)

Det er spesielt i kantene det er slipt bort litt for mye, og da de innerste buene og helt bakerst.

Angående å legge ny finer er dette gjort av flere, jeg har funnet noen videoer på YouTube blant annet. Forskjellen er at de jeg har sett har alle brukt vacuum for max press. Så langt har ikke jeg tilgang til vacuumpumpe men kan vurdere å kjøpe. Da har jeg jo både til å lime finer og karbon senere. Oslo Finerfabrikk fører en 0,6mm tynn finer som skal være mulig å bruke. De kommer i veldig mange forskjellige typer tre, men tenker meg nærmest mulig furu, som er originalt. 

@arneK du har nok helt rett i at vannbeisen ikke er særlig stort problem, jeg kan sikkert pusse bort litt overflate og evt. farge i flere omganger etterpå. Sparkelen er grusom å pusse, den legger seg bare som lang tynne pølser mellom sandpapir og underlag. Her må en nok bare ta tiden til hjelp og angre skikkelig skikkelig lenge...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.