Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Burst-farge på gitar - produkter?


Anbefalte innlegg

Hei! Er i gang med min første gitar, og ønsker å få til en farge lik dette bare med litt mer lilla/rød/burgunder farge:

spacer.png

Det er forøvrig en strat jeg bygger. Gitaren er helt ubehandlet, og må starte helt fra bunn.

Har lest den lakk-tråden her, og har kommet frem til at det er beis jeg bør bruke for å få frem "designet" i treverket, men har ikke helt forstått hva jeg gjør oppå der for å få til fargen?

Tar imot tips om produkter (gjerne som kan kjøpes i Norge) med stor takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargen, bruk riktig farge på beisen. Herdins kjøper du i den lokale jernvaresjappa.

Mønsteret på LP'n du har lagt ut bilde av, er typisk flammelønn/bjørk, finer som er limt på, påført beis med klarlakk. Altså et naturlig mønster i treverket. Forårsaket av...var det sykdom? Eller var det at de "strupte" treet med metall bånd? som forårsaker dette fine mønsteret. Mye brukt på møbler i "gamle dager".

Du kan også kjøpe billigere finer med "produsert" mønster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Gitarkroppen min er Ask, og har et ganske pent loddrett mønster som jeg ønsker å få frem, men ønsker å få en farge på det også. 

så slik jeg har forstått, bruker jeg denne til jeg får ønsket resultat og så legger f.eks. klarlakk oppå?

https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/maling-og-oppussing/lakk%2C-olje-og-interiørfornyelse/interiørbeis/herdins-beispulver-vannbasert-10g-kirsebær-herdins-ekte-beis/p/65556607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Du kan også blande den med sort for nyanser. Skal du få frem et typisk "burst" utseende kan du, etter beising, slipe partier lysere, før lakkering.

Uansett er det er lurt å prøve deg frem på en lignenede trefjøl først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, jonta skrev:

Venter i spenning, lykke til og god bedring!

Takk for det! Jeg har sett en del på youtube og funnet ut at om jeg bruker noe som kalles "leather dye" og gnir dette inn med filler så får jeg det resultatet jeg ønsker. Ser de fleste bruker Angelus Leather Dye, men sliter med å finne tilsvarende i Norge. Står at det er akryl, så jeg drar på en lokal hobby-sjappe i morgen og kjøper vanlig akrylmaling og prøver med det, evt. blander ut med sprit eller vann. Blir litt prøving, men det er jo bare spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei! Lenge siden oppdatering på denne saken - av den årsak at det har ligget og støvet ned siden mars. 

Valgte å kjøpe enkel akrylmaling i svart, lilla og marine. Disse blander jeg sammen, hovedsaklig svart og lilla, for å få forskjellige farger til bursten, sammen med vann. Ikke noe konkret blandingsforhold, bare til det ser greit ut, men har blandet slik at konsistensen er omtrent som vann. 

Har også kjøpt en vannbasert klarlakk, også denne fra panduro. Usikker på hvordan det blir, men har en oljebasert klarlakk liggende tilfelle det ikke blir riktig, men da må jeg, i følge fagfolk, vente en mnd tid etter jeg har malt den med akryl, for at det ikke skal bli "kræsj" men oljelakken.

Har så lang hatt på to lag, og planlegger å ha på fler, frem til det ser bra ut.

Bilde 1 er fra første laget, og bilde to er fra andre laget, der jeg brukte så og si ren svart ytterst for å få fade. Malingen er fortsatt litt bløt på bildene, så den er mørkere enn den vil være.

 71318205_520714542092231_8330429283541450752_n.jpg.54106ccb91a7a30ca9cf9fa4aa60cfc4.jpg71543908_2249727268471738_5279720176470720512_n.jpg.c804452e76ac4977a983f31df7aa7645.jpg

 

Skal prøve å oppdatere mer mens jeg driver på! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.