Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra elektrisk til akustisk lyd og omvendt


Sinister

Anbefalte innlegg

Har sett en del på youtube der hvor folk lager cover av enkelte sanger som inneholder både akustisk og elektrisk gitar. Hvordan får man til å spille først akustisk og bytte rett til elektrisk midt i sangen og omvendt? (Bruker elektrisk gitar hele videoen). Trenger man da en slik disortion pedal eller er det noe annet man trenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acoustic simulator gir deg en halvgrei akustisk lyd, men det du ser i videoene der er nok folk som bruker en piezo pickup i gitaren sin. Da får du en relativt oppegående akustisk lyd fra en egen pickup.

For optimalt resultat bør en slik pickup ha en egen jack-utgang fra gitaren og kjøres i en egen rigg, fordi akustisk gitarlyd låter ganske kjipt gjennom en gitarforsterker beregnet på elektrisk gitar.

 

Endret av Naigewron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naigewron skrev:

For optimalt resultat bør en slik pickup ha en egen jack-utgang fra gitaren og kjøres i en egen rigg, fordi akustisk gitarlyd låter ganske kjipt gjennom en gitarforsterker beregnet på elektrisk gitar.

 

Er ett veldig godt poeng. Gitar amper gjengir ganske lite info over 5khz. På kassegitar trenger vi absolutt 5-20khz området for å ikke virke boksette. Ofte må vi i tillegg booste det frekvensområdet ca 3db for å få mer luft i kassegitarene. 

Endret av Soundmannen
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alfi27, jeg har lite erfaringer med IR's bortsett fra speaker simulering i studio. Vil en kunne loade disse impulsene feks i Mooer Radar og mate den med en eksempelvis piezo-akkert? Ikke lett å få fin, akustisk lyd uten gode mikrofoner og leter litt etter alternativ i en live-sammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, germaniumkid said:

@Alfi27, jeg har lite erfaringer med IR's bortsett fra speaker simulering i studio. Vil en kunne loade disse impulsene feks i Mooer Radar og mate den med en eksempelvis piezo-akkert? 

Jepp. Jeg gjør det med akustisk og min Ampli-Firebox. Massiv forbedring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.