Web Analytics
Jump to content

Fra elektrisk til akustisk lyd og omvendt

Sinister

Recommended Posts

Har sett en del på youtube der hvor folk lager cover av enkelte sanger som inneholder både akustisk og elektrisk gitar. Hvordan får man til å spille først akustisk og bytte rett til elektrisk midt i sangen og omvendt? (Bruker elektrisk gitar hele videoen). Trenger man da en slik disortion pedal eller er det noe annet man trenge?

Acoustic simulator gir deg en halvgrei akustisk lyd, men det du ser i videoene der er nok folk som bruker en piezo pickup i gitaren sin. Da får du en relativt oppegående akustisk lyd fra en egen pickup.

For optimalt resultat bør en slik pickup ha en egen jack-utgang fra gitaren og kjøres i en egen rigg, fordi akustisk gitarlyd låter ganske kjipt gjennom en gitarforsterker beregnet på elektrisk gitar.

Edited by Naigewron
  • Like 3

1 time siden, Naigewron skrev:

For optimalt resultat bør en slik pickup ha en egen jack-utgang fra gitaren og kjøres i en egen rigg, fordi akustisk gitarlyd låter ganske kjipt gjennom en gitarforsterker beregnet på elektrisk gitar.

Er ett veldig godt poeng. Gitar amper gjengir ganske lite info over 5khz. På kassegitar trenger vi absolutt 5-20khz området for å ikke virke boksette. Ofte må vi i tillegg booste det frekvensområdet ca 3db for å få mer luft i kassegitarene. 

Edited by Soundmannen
Skrivefeil

@Alfi27, jeg har lite erfaringer med IR's bortsett fra speaker simulering i studio. Vil en kunne loade disse impulsene feks i Mooer Radar og mate den med en eksempelvis piezo-akkert? Ikke lett å få fin, akustisk lyd uten gode mikrofoner og leter litt etter alternativ i en live-sammenheng. 

• Like 1

1 hour ago, germaniumkid said:

@Alfi27, jeg har lite erfaringer med IR's bortsett fra speaker simulering i studio. Vil en kunne loade disse impulsene feks i Mooer Radar og mate den med en eksempelvis piezo-akkert? 

Jepp. Jeg gjør det med akustisk og min Ampli-Firebox. Massiv forbedring!

• Like 2