Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor single coil?


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Nå blir jeg kanskje slaktet av single coil elskere men jeg prøver meg allikevel :)

Skal bygge med en Telecaster og muligens en Les paul. Var litt i tvil om jeg skulle kjøre single coil eller humbucker på telecasteren...
Det fikk meg til å tenke på hvorfor i det hele tatt vurdere singel coil når mann kan kjøre humbucker med coil splitt? En humbucker er strengt tatt 2stk single coils som er bygget sammen til en pickup? Vil ikke det låte helt likt, bare at med humbucker kan du slå av coil splitten som gjør det til en mer allsidig gitar? 

Men samtidig har det vært merkelig. Hvis det stemmer, så er det rart at det i det hele tatt lager gitarer med single coils. Eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg? Er det kun p.g.a utseende eller andre ting? 

Endret av Soundmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall coil split på seymour Duncan 59 og Custom. Det låter knalltøft. Twangy, litt feit og vesentlig klarere enn en humbucker. Fungerer f. Eks meget bra hvis man vil spille cleans med litt booster crunch. Men som nevnt over, så låter det veldig forskjellig fra en ekte single coil.

De single coil jeg har eid har har hatt en mye kraftigere mid hump og muligens også kraftigere output, men uten å låte for tykt. Mitt inntrykk er at coilene er voicet på en helt annen måte og med annen output når de brukes til humbucker, enn når de brukes som singel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Soundmannen skrev:

En humbucker er strengt tatt 2stk single coils som er bygget sammen til en pickup? Vil ikke det låte helt likt, bare at med humbucker kan du slå av coil splitten som gjør det til en mer allsidig gitar? 

Men samtidig har det vært merkelig. Hvis det stemmer, så er det rart at det i det hele tatt lager gitarer med single coils. Eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg? Er det kun p.g.a utseende eller andre ting? 

Nei, nei og nei. Men dette finner du ut av selv med hands-on erfaring. Det hjelper deg lite med skriftlig teori fra erfarne fjellfolk. Prøv deg frem, lån/prøv gitarer med ulike pickups.

Min erfaring er at jeg låter like ubrukelig uansett hvilke pickups som står i. (Satt på spissen)

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste humbuckere splittes ikke, men de tappes. Man beholder altså litt av den andre siden for å opprettholde hum cancelling. I tillegg har humbuckere oftest bar magnet på undersiden, mens single coils (så sant det ikke er av den billigste sorten) er pole piece selve magneten.

Av disse (og sikkert mange fler grunner) vil aldri en tappet humbucker (heller ikke disse som er korrekt splittet) låte korrekt single coil. Close but no Cigar. 

Forøvrig hadde jeg for inntil ganske nylig en kul Yamaha Pacifica med dobbel single coil i bridge. Der fikk man altså fet single coil lyd i bridge dog noe uvant humbuckerlyd. 

 

Dette kan sikkert pickup-byggerne på forumet (det er et par av de) fortelle mye mer detaljert om. 

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Virus skrev:

Dette språket forstår jeg ikke. Mid hump?!

Mid-hump er når man tar fri fra jobb midt på dagen for å humpe, når ungene er i barnehage/skole. Dette for å unngå at ungene stormer inn midt i humpen. 

Baja telecasteren har forøvrig 4-veis bryter, der to av positsjonene er seriell og parallell. Gir en fyldig sound når begge coilsene er koblet sammen. Men det høres naturligvis uvant ut når single coilsene står 10-15cm fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Hmm mid-hump. Høres ut som en ting.

«Vurderer med tungt hjerte å selge min Rob Relic Stratocaster (med COA), dette fordi pickupene har for dårlig mid hump for mitt bruk. Pris: 49999,- Kan vurdere å bytte mot en av David Gilmour sine Stratter, ikke en med hakk i.»

Har jeg brukt begrepet rett her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, germaniumkid skrev:

De aller fleste humbuckere splittes ikke, men de tappes.

Vil det si at noen splittes? Finnes det humbuckere som er 2stk singel coils som er sammen? 
Ser mange gode forklaringer her og takker for det! :) Er nok som jeg skrev rart hvis det var slik jeg tenkte. Hvem har gidda å kjøpt single coils hvis det var slik? 

 

17 timer siden, Troll skrev:

Jeg har hvertfall coil split på seymour Duncan 59 og Custom. Det låter knalltøft. Twangy, litt feit og vesentlig klarere enn en humbucker. Fungerer f. Eks meget bra hvis man vil spille cleans med litt booster crunch. Men som nevnt over, så låter det veldig forskjellig fra en ekte single coil.

Det jeg opplevde også når jeg byttet mikrofonene i min MH-1000 til Bare Knuckle og satte på coil splitt. Og det låt veldig tøft! Men om det låter bedre på den aktuelle gitaren med single coils er jo litt vanskelig å si. Har mann frest ned en humbucker, er det ikke bare å fylle igjen hullet etterpå hvis man hvil ha single coils. Har en Eric Johnson strat med singel coils som forsåvidt låter tøft, men føler ikke at den låter så mye mer "riktig" enn f.eks MH-1000 med splitta coil, selv om det er en mye billigere gitar. 

Nei! trur det blir humbucker med coil split ja. :) Så får burgercastern tilfretstille mine single coils behov :) 

Endret av Soundmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.